Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart-wit met nikon D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zwart-wit met nikon D70

Ik heb nog maar pas de Nikon D70 aangeschaft, maar is er nu een mogelijkheid om op de camera een instelling te veranderen zodat je het resultaat meteen in zwart-wit ziet? of kan je het alleen via photoshop omzetten? let me know
    greetz

Re: zwart-wit met nikon D70

Met een 20D kan je ook kiezen voor zwart-wit, maar zelf zie ik daar niet echt veel voordeel in. Als je kleurenfoto's maakt, dan kan je er achteraf nog mee doen wat je wil, maar als de foto zwart-wit uit de camera komt, dan kan je er geen kleurenfoto meer van maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Omdat ik graag industriële landschappen wil gaan fotograferen en dit met een roodfilter zou ik graag een eerste indruk willen hebben op mn LCD-scherm. Ik heb namelijk ook geen enkele ervaring hoe ik een roodfilter op mn digitale camera zou moeten gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beatrijs
        Omdat ik graag industriële landschappen wil gaan fotograferen en dit met een roodfilter zou ik graag een eerste indruk willen hebben op mn LCD-scherm. Ik heb namelijk ook geen enkele ervaring hoe ik een roodfilter op mn digitale camera zou moeten gebruiken.
        Zo'n filter moet je dus gewoon NIET gebruiken, want als je met Photoshop naar z/w converteert door de afzonderlijke kanalen te mixen, kun je ook het effect van een superkrachtig rood-filter bereiken.

groeten, Miriam

Comment

Bij een D70 zit deze functie er niet op.

Ik zet mijn foto`s altijd in CS2 om naar z/w. Ik gebruik hiervoor de kanaalmixer in het lagenpallet.

Met de kanaalmixer kan ik ook de effecten nabootsen van kleurenfilters (maar dit is dan ACHTERAF, en niet zoals jij wil vooraf)

Ik zal hier even de waarden neerschrijven die je kan invoeren bij het Rood,Groen en Blauw kanaal. (Monochroom aanvinken)

Zonder filter>33, 34, 33
          Geel filter>46, 46, 8
          Oranje filter>66, 33, 1
          Rood filter>92, 8, 0
          Geelgroen>27, 69, 3
          Groen>2, 95, 3

Comment

Ik weet dat ik het ook via photoshop het effect van een roodfilter kan gebruiken, maar ik wil gewoon vermijden dat ik daardaar kwaliteitverlies krijg. Omdat ik niet zo goed ben om met photoshop te werken wil ik alles bij de opname vastleggen. Ik heb gewoon schrik dat op het einde al mn foto's verschillen van kleur.

Comment

Ik weet dat ik het ook via photoshop het effect van een roodfilter kan gebruiken, maar ik wil gewoon vermijden dat ik daardaar kwaliteitverlies krijg. Omdat ik niet zo goed ben om met photoshop te werken wil ik alles bij de opname vastleggen. Ik heb gewoon schrik dat op het einde al mn foto's verschillen van kleur.
              Als dat je probleem is zal het toch echt niet helpen om alles via je camera te willen regelen. In tegendeel.

Groeten, Miriam

Comment

Bedankt Marc, ik ga die waarden goed kunnen gebruiken !

Comment

Misschien heb je wat aan deze gratis BW-plugin.

Design, illustration, photography, film, software and more

groetjes,

marcus.
                  zwart & wit & kleur

flickr

Comment

in de laatste versie van NC 4.4.0 (mss ook al eerder) is er nu in de Advanced Raw een Z/W-mode naast de andere color-modes (I Ia III IIIA en II)

en in PS kan je Z/W maken via omzetten naar grijswaarden, kanaalmixer, desaturatie en via LAB mode
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

...... Ik heb gewoon schrik dat op het einde al mn foto's verschillen van kleur.
                      Je bent bang dat je zwart-wit foto's gaan verschillen van kleur?
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcus
                        Misschien heb je wat aan deze gratis BW-plugin.

Design, illustration, photography, film, software and more

groetjes,

marcus.
                        Leuk filter, het geeft inzicht wat een rood, geel enz. filter doet.
                        Verhelderend.

Badankt voor de tip.

Ennu
                        Nikon D70 kit f3.5/4.5, NIKKOR 70-210 f4/5.6, NIKKOR 50/f1.8

Comment

Working...
                        X