Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon RAW-file mysterie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon RAW-file mysterie

om de één of andere reden slaag ik er niet in om RAW-files van mijn canon toestellen op mijn computer te krijgen. Voorheen was dat geen probleem (CRW-files van eos 300D en 1D) maar nu zie ik gewoon niets (CR2-files van canon 20D en 1Ds). De kaart lijkt gewoon leeg te zijn, terwijl er weldegelijk foto's opstaan.

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen?

Re: canon RAW-file mysterie

Ik denk dat we zo wel zullen verhuizen maar hoe kijk je? Met de camera aan de PC aangesloten of via een card reader?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      Ik denk dat we zo wel zullen verhuizen maar hoe kijk je? Met de camera aan de PC aangesloten of via een card reader?
      camera aan PC (kaartlezer niet meer te vinden )

Comment

Staat de communicatie niet in PTP?

Comment

ik kan mijn raw files ook alleen overladen via de cardreader, via usb geeft hij alleen de jpg's weer uit de 1d mk2 ...

Comment

20d driver installeren zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
              20d driver installeren zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
              Welke driver? Is volgens mij niet nodig, de camera zou als het goed is door Windows gewoo als een extra harddisk gzien moeten worden. Bij XP i.i.g. zonder extra drivers.

Comment

Welke driver? Is volgens mij niet nodig, de camera zou als het goed is door Windows gewoo als een extra harddisk gzien moeten worden. Bij XP i.i.g. zonder extra drivers.

dacht ik ook, maar niet dus

Comment

Zit bij je CD dat is al dat ik weet. Ik heb die indertijd geinstalleerd en nooit geen problemen gehad. Ik dacht ook dat vroeger iemand wel eens met hetzelfde probleem gezien te hebben en ik dacht dat de driver de oplossing was.

Comment

Hi,

Hardop denken, mogelijke oorzaken:

a) Je kijkt met een software die alleen extensies van beelden filtert en .CR2 zit daar niet bij als een geldige extensie
                    b) Je kijkt met windows explorer en toevallig is .CR2 bij de categorie "hide"

...?

Dpaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik heb nooit een driver geinstalleerd en de camera wordt gewoon als 'harddisk' gezien, net als mijn TomTom, cardreader of USB-HD.

Maar op mijn vraag hierboven of de camera op PTP staat is nooit antwoord gekomen. Volgens de handleiding van de 20D kun je geen bestanden zien als PTP aanstaat. Daarom zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. En misschien ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
                        Hi,

Hardop denken, mogelijke oorzaken:

a) Je kijkt met een software die alleen extensies van beelden filtert en .CR2 zit daar niet bij als een geldige extensie
                        b) Je kijkt met windows explorer en toevallig is .CR2 bij de categorie "hide"

...?

Dpaul.
                        zou kunnen zijn, maar hoe controleer je dat? computers zijn niet echt mijn ding

Comment

Ik denk dat we zo wel zullen verhuizen maar ....
                          "Algemeen" of "ter zake" had waarschijnlijk een betere keuze geweest maar
                          voorlopig laat ik het hier nog maar even staan en zien we wel waar we uitkomen .

Fotofiel:

De hint van Leonidas ( PTP ) lijkt me wel een mogelijke oplossing. Kan je instellen in het menu van je camera
                          Indien je de camera niet terugvind in je verkenner dan lijkt het mij toch eerder een driver probleem. Driver toch maar eens installeren.
                          Als je weinig verstand hebt van computers, gewoon alles installeren wat op de CD staat.

jo(han)
                          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

OP is weer langsgeweest en nog steeds geen antwoord op de PTP-vraag. Dus houd ik het hier na onderstaande voor gezien.

Affijn, ben ondertussen deze interessante discussie tegengekomen. Interessant want hieruit lees ik dat PTP juist uit moet staan als je de software van Canon gebruikt maar aan als je zonder drivers via Explorer werkt.

To use the Canon (normal) protocol, you have to install the Canon drivers that came on the CD's that were included with the camera and you have to make sure the option is set to 'normal'

PTP is a universal protocol adopted by all the major camera makers. PTP is built in to newer versions of Windows, (ie. Windows XP), so if you set your camera to PTP, you can communicate with any XP computer without having to install any extra software.

But either way.. You're not really accessing the drive directly at a low level like you would a disk. When you move images about, Explorer (or any other GUI app) is converting your drags and drops to a set of commands that the camera recognizes. It appears as a virtual disk, but you aren't really accessing it directly. You can't do true disk functions like format, defragment or run a file check on a card while it's in the camera.
                            Daarnaast zijn er mensen die, net als ik, de camera als een harddrive zien (en zoals hierboven ook wordt erkend) en anderen die beweren dat dat door geen enkele Canon-camera ondersteund wordt.

OK, I just connected both my 10D and my 1DmkII (one at a time, that is) and they both came up as disk drives (with camera model as the name of the drive) in Windows Explorer. I was albe to open the image folder in the CF card and view the individual image files. So, if it works for my 10D and he 1DmkII, I can't see why it wouldn't work for the 20D, too.
                            Canon cameras don't support "USB mass storage" (At least I don't know of any that do).. Because of that, they can't be treated directly as a drive.
                            However, this is a mute point given that it now seems confirmed that the 20D can't behave as a drive in the first place! I will HAVE to go with the card reader if I want this funtionality...Hi Wibbly, I loaded the standard software and my 20D comes up as a disk drive in My computer and Windows Explorer (Windows XP) so I am not sure why yours doesnt ???
                            De oplossing is misschien wel dit:
                            I apologize for asking, but are you turning the camera on after attaching it to the computer?
                            Dit alles en nog veel meer te vinden op: click.

Comment

Mijn 20D zie ik ook als diskdrive, maar alleen de jpg files kan je zo zien,

is het windows protocol voor afbeeldingen te downloaden dat de beperking is.
                              (en de camera die geen "echte" disk drive simuleert)

met eos viewer utility of CameraWindow die bij je 20D is geleverd kan je de foto's selecteren en downloaden naar je pc (dus software installeren van de 20D)

Comment

Working...
                              X