Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[nikon D2X]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [nikon D2X]

Gisterenavond eens een zwarte foto genomen.
    Is dit normaal

RAW naar jpeg
    Verzadiging op 0
    Maximale helderheid toegevoegd

Ik zie lijnen en vooral grijsbanden
    Toestel is binnen geweest voor reiniging, Zijn dit afwasstrepen ?
    Dit is in veel van mijn nachtopnames opgevallen dat de hemel plots iets donkerder is, blijkbaar komt dit hiervan ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: [nikon D2X]

Wim ,kan jij precies vertellen hoe je deze foto gemaakt hebt ? wat ik ook doe ik krijg enkel echt een zwarte foto

Groetjes Jan
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=101803

In dit topic van jou vind ik dat het heel duidelijk, en vrij storend is.
      Te hoge ISO

Comment

Nu ik die foto,s heb gezien van die nacht opname,s lijkt mij dat zeker niet goed,je kan dan wel ruis hebben maar geen strepen zoals in deze foto,s, gaat er naar uitzien dat het reinigen zeer slecht is gedaan
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

Comment

kunne ze daar wel heel mooi recht poetsen met die strepen

Comment

Jan,

Ik heb een NEF
            je start PS CS2 op.
            In het convert-window geef je volgende instellingen.
            Ales automatisch met uitzondering van
            Helderheid. Die breng je naar max rechts: 150
            Contrast zet je dan op 34
            Wat je ziet, geloof je zelf niet. Paars-rode foto met banden.
            Daarna heb ik de saturatie weggenomen.

Hier een beeld van die kleur.

Hier de data uit exif. Zoals je zal merken neem ik op ISO en toch die rommel. Zijn er anderen die dit ook hebben ?

File: - D:\image_data\DIGITAL Camera\_20060212_00\WVM_2039.NEF

ImageWidth - 160
            ImageLength - 120
            BitsPerSample - 8 8 8
            Compression - 1 (None)
            PhotometricInterpretation - 2
            Make - NIKON CORPORATION
            Model - NIKON D2X
            StripOffsets - 32450
            Orientation - Top left
            SamplesPerPixel - 3
            RowsPerStrip - 120
            StripByteCounts - 57600
            XResolution - 300
            YResolution - 300
            PlanarConfiguration - 1
            ResolutionUnit - Inch
            Software - Ver.1.01
            DateTime - 2006:02:12 12:15:41
            ReferenceBlackWhite - 0
            ExifOffset - 480
            DateTimeOriginal - 2006:02:12 12:15:41
            ExposureTime - 1/320 seconds
            FNumber - 22.00
            ExposureProgram - Manual control
            ISOSpeedRatings - 100
            DateTimeOriginal - 2006:02:12 12:15:41
            DateTimeDigitized - 2006:02:12 12:15:41
            ExposureBiasValue - 0.00
            MaxApertureValue - F 3.61
            MeteringMode - Center weighted average
            LightSource - Cloudy weather
            Flash - Not fired
            FocalLength - 32.00 mm
            UserComment -
            SubsecTime - 2
            SubsecTimeOriginal - 2
            SubsecTimeDigitized - 2
            SensingMethod - One-chip color area sensor
            FileSource - Other
            SceneType - Other
            CustomRendered - Custom process
            ExposureMode - Manual
            WhiteBalance - Manual
            DigitalZoomRatio - 1 x
            FocalLengthIn35mmFilm - 48 mm
            SceneCaptureType - Standard
            GainControl - None
            Contrast - Normal
            Saturation - Normal
            Sharpness - Hard
            SubjectDistanceRange - Unknown

GPS information: -
            GPSVersionID - 2.2.0.0

Maker Note (Vendor): -
            Data version - 0210 (808595760)
            ISO Setting - 100
            Image Quality - RAW
            White Balance - CLOUDY
            Image Sharpening - MED.H
            Focus Mode - MANUAL
            Flash Setting - NORMAL
            Flash Mode -
            White Balance Adjustment - 131072
            Exposure Adjustment - -2147415040
            ISO 2 - 100
            Tone Compensation - CS
            Lens type - AF-D or AF-S
            Lens - 714
            Flash Used - Not fired
            AF Focus Position - Center
            Bracketing - 0
            Color Mode - MODE1
            Light Type - NATURAL
            Hue Adjustment - 0
            Noise Reduction - OFF
            Total pictures - 3828

Weet iemand wat dit is ? Ik vrees dat ik mijn bakje een paar weken zal moeten missen.

Hier staat een link naar het NEF-bestand voor diegene die het eens willen zien.
            http://s56.yousendit.com/d.aspx?id=2...Q3OW2EPXF0BVEZ

Comment

op welke waarde zet cs2 (camera raw) de 'exposure'?
              mm

edit: 'k heb het gezien! je exposure zet'm op +4!

waarschijnlijk doet hij dat ook met je nachtopnames.
              dit is echt wel over-the-top.
              m.a.w. je originelen zijn serieus onderbelicht, en cs probeert daar iets aan te verhelpen
              door de EV op +4 te zetten! vandaar je strepen (wat m'n oorspronkelijk vermoeden was)
              volgende keer gewoon je opname juist maken, en zo weinig mogelijk cs2 cr laten aanpassen, want dat zijn maar lapmiddeltjes.
              kun je een NEF van die nachtfoto's ook eens posten?
              Last edited by mm; 12 februari 2006, 20:07.
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ja, daar was ik al uit, maar,
                als je in het donker een foto neemt van zwart, dan zou je, hoe dan ook, niet die banden mogen hebben ?
                Ik zal morgen de link zetten naar de NEF-opnames. Maar, zelfs bij diegene die goed belicht zijn, treedt dit op, alhoewel minder en lichter.

Comment

Naar mijn mening is dit normaal en niets om je ongerust over te maken.

Je neemt een foto van een zwart onderwerp; je verwacht dus dat alle pixels perfect zwart zijn, dus met R,G,B waarden 0,0,0. Er zijn dus geen middentonen of hoge lichten.

Open je NEF in Adobe Camera Raw. Zet het beeld op 100%, en neem met de druppelteller een aantal 'samples' (maximum 9). Bovenaan zie je de RGB waarden van elk sample staan.

Als je de automatische correcties hebt aanstaan, dan zul je zien dat de belichting reeds op +4EV staat, wat zeer hoog is. Je ziet nu reeds een ruispatroon, en als je de helderheid bijkomend optrekt tot het maximum 150, dan is de ruis overal.
                  De oorzaak ligt bij de 'shadows' schuiver instelling; die staat door de automatische correcties bij uw specifieke foto namelijk op nul. Als je de automatische correcties afzet, dan zul je zien dat de normale 'shadows' waarde op 5 staat. En niet zonder reden...
                  Laat je automatische correcties gerust aanstaan, en zet shadows eens op 5. Ineens is alle ruis weg; de samples staan allen mooi op 0,0,0 en het histogram is een perfecte verticale lijn op het nulpunt.

Als je de 'shadows' schuiver lager dan 5 zet, dan probeer je uit de donkere pixels toch nog enig detail te puren, wat minimale ruis oplevert (kijk naar de sample waarden!). De zwarte pixels zijn nu niet zwart meer, worden door de belichtingsschuiver in het histogram naar rechts verschoven, en komen in het bereik van de helderheidsschuiver, die op de middentonen werkt. Ook de witbalans heeft een bijkomend effect op de R,G,B waarden.

Probeer eens een correctie van +4EV en een helderheid van 150 toe te passen op een 'normale' goedbelichte foto met een breed tonenbereik. Dan zie je hoe extreem de toegepaste correcties zijn, in de praktijk ga je dit nooit doen.

In elk geval hoef je je geen zorgen te maken over de sensorreiniging; bij mijn weten geven vuil of strepen donkere vlekken maar geen ruis.

Voilà, mijn eerste postje bij BD zit erop. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Comment

Dit is hetzelfde als je net gepoetste kraan onder de microscoop leggen.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Akkoord, ik doe hier extreem opklaren ... Dit doe je nooit, maar ik was hier wel een egaal, of bijna egaal patroon verwachtende.
                      Uit mijn test blijkt dat bij mij althans bij een zeer onderbelicht onderwerp bij eventuele opheldering, ik dit eigenaardig effect krijgen zal en euh, het treed al heel vlug op. Ook als ik ipv 4 eenheden, tot 2 eenheden bijverlicht via PS CS2, verkrijg ik dit effect, alhoewel minder uitgesproken.
                      Ik ga eens testen wanneer ik alle automatisch gedoe uitvink en zo probeer op te helderen. Wie weet

Comment

Wow, I thought I was reading Dpreview forums for a moment !

The only difference is that Wim isn't suing Nikon in a class action lawsuit, or swapping to another brand of camera because the D2X just isn't good enough..

Comment

Trebs,

Indeed, I'm very, very glad with my little toy. I like testing and playing with technics, mecanics and of course software. In the past, I did it too with D70, Sony 717 and there I found strange effects.
                          The only thing I have is that I can't understand why the pattern forms bands and lines and the colour isn't equal ...
                          It may be even a question if it is the CMOS that produces that patern or the used software ? or a combination of them ...

Gestion of exposure-time is in this case an human interaction, and probably, no, I'm sure of it, a human faillure.
                          (The longest time I can put is 30 sec and I would like to exposure over more than 2 minutes) THis can of course be done using the shutter-buttom and holding it down for over the neede time, so I have to count and then I could'nt talk any more. With the newest remote shutter-cable MC-36 it could be set ?
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 13 februari 2006, 08:01.

Comment

Hier staat een link naar het NEF-bestand voor diegene die het eens willen zien.
                            http://s56.yousendit.com/d.aspx?id=2...Q3OW2EPXF0BVEZ
                            Ik ben dat NEF bestand eens gaan binnenhalen, en geopend met Nikon Capture 4.4.0, volgens mij is dit gewoon perfect.
                            In de opnamegegevens staat dat deze foto genomen is met een 28-300mm lens, dit is er zeker geen van Nikon, maar dat doet er ook niet toe, daar ik er absoluut geen fouten in terugvind.(Omgezet naar Jpeg en vergroot naar 1600%)
                            Maar wat ik ook zie is dat dit beeld gemaakt is in srgb, en dat je dat opent met een plugin in Adobe, terwijl je toch dat toestel kan laten opslaan in Adobe Rgb
                            Nikon maakt zelf een programma dat speciaal is aangepast om die NEF bestanden te openen, en dat continu wordt geupdate, volgens mij zal dit ook wel het meest geschikte programma zijn bovendien kan je in Capture je NEF bestand zelf gaan oprekenen naar 200% om nadien om te zetten naar tiff of jpeg, na veel vergelijken moet ik zeggen dat er geen enkel programma is dat dit met dezelfde perfectie doet
                            Zo begin ik mij ook stilaan af te vragen of het hier zoveel besproken Banding probleem van de D200 ook niet daarmee te maken heeft.
                            Als ik dat zo lees hier op BD heeft menig ammateur hier allicht een prof. toestel dat 4.000 euro kost, maar is 100 euro voor een aangepast programma teveel gevraagd en dit terwijl je de beroeps daar nooit over hoort klagen. Sorry daarvoor.
                            Ik heb hier massa's dia's liggen gemaakt op Velvia met een Nikon F4 en een F5 en zelfs op mijn imacon drumscan gedigtaliseerd kunnen deze niet tippen aan hetgeen nu uit een digitaal toestel komt, zelfs niet aan deze uit een D70.
                            Waar zijn we hier eigenlijk mee bezig
                            Last edited by Guest42; 13 februari 2006, 09:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                              Trebs,

Indeed, I'm very, very glad with my little toy. I like testing and playing with technics, mecanics and of course software. In the past, I did it too with D70, Sony 717 and there I found strange effects.
                              The only thing I have is that I can't understand why the pattern forms bands and lines and the colour isn't equal ...
                              It may be even a question if it is the CMOS that produces that patern or the used software ? or a combination of them ...

Gestion of exposure-time is in this case an human interaction, and probably, no, I'm sure of it, a human faillure.
                              (The longest time I can put is 30 sec and I would like to exposure over more than 2 minutes) THis can of course be done using the shutter-buttom and holding it down for over the neede time, so I have to count and then I could'nt talk any more. With the newest remote shutter-cable MC-36 it could be set ?
                              In BULB mode kan je zo lang gaan als je wil, maar dan moet je wel een stabiel statief hebben en liefst geen shaky vingers. Ik heb pas vanaf een balkon zo een 72 seconden opname gemaakt die zeer scherp was Inderdaad zo'n MC-36 zal beter zijn, maar dat kost alweer 170 Euro hé

edit: http://www.earthboundlight.com/photo...rsus-mc30.html
                              Last edited by frank207be; 13 februari 2006, 08:47.

Comment

Working...
                              X