Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

standaard reinigingspakket voor dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • standaard reinigingspakket voor dslr

    hallo,

    aangezien ik vandaag of mogren mijn canon eos 350d in ontvangst mag nemen vroeg ik mij af wat er allemaal in het"standaard reinigingspakket" moet aanwezig zijn om mijn apparaat in goede conditie te houden...

    alvast bedankt voor tips!

    Bert
    [U]only sheep need a leader

    ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

  • #2
    Re: standaard reinigingspakket voor dslr

    tool number one:
    blaaspeer!
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: standaard reinigingspakket voor dslr

      Oorspronkelijk geplaatst door mm
      tool number one:
      blaaspeer!
      mm

      Right !

      I have never had to chemically clean my CCD because once a week I clean all my cams with a simple blower.
      The old English saying applies here "Prevention is better than cure"

      Comment


      • #4
        Re: standaard reinigingspakket voor dslr

        maar blaas je zo het stof niet verder weg in de behuizing ofzo??
        [U]only sheep need a leader

        ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

        Comment


        • #5
          Re: standaard reinigingspakket voor dslr

          In de handel kan je ook bussen gedroogde lucht verkrijgen.
          Deze lucht is stof en vochtvrij wel enige afstand bewaren wat de lucht zit onder redelijk hoge druk.

          Groetjes
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: standaard reinigingspakket voor dslr

            Oorspronkelijk geplaatst door spogy
            In de handel kan je ook bussen gedroogde lucht verkrijgen.
            Deze lucht is stof en vochtvrij wel enige afstand bewaren wat de lucht zit onder redelijk hoge druk.

            Groetjes
            Spogy
            ik denk niet dat dit een goed idee is , tenzij je je sensor eens wil bevriezen
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: standaard reinigingspakket voor dslr

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB
              ik denk niet dat dit een goed idee is , tenzij je je sensor eens wil bevriezen
              Zo koud is die lucht ook niet hoor tenzij je het sproeistuk echt zeer dicht bij het te behandelen voorwerp houd.Best is een buisje op het sproeistuk plaatsen van zo'n 15cm lang dat wijder wordt naar het einde toe zodat de lucht kan expanderen in het buisje en daar zijn koude afgeeft of beter gezegd de lucht opwarmt.Druk het ventiel ook nooit helemaal in dat helpt ook.
              Ik heb er nooit problemen mee gehad.

              Groetjes
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

              Comment


              • #8
                Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                Ik anders we,drijfgas mee buitengekomen en in de cam,niks als vettige vlekjes op m'n matglas.
                Marc

                Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                Comment


                • #9
                  Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                  drijfgas wordt afgeraden. het kan soms es "spuwen" en dan heb je idd flekken ===> meer miserie dan voor je begon.

                  wat heb je nodig:
                  om de sensor te kuisen:
                  • blaaspeer vb giotto
                  • eclipse vloeistof
                  • sensor swaps

                  om de lenzen te kuisen
                  • ik heb ook een borsteltje met mini blaaspeer voor het stof eerst van de lenzen te borstelen/ blazen
                  • dan eclipse vloeistof erop
                  • en met lens papier vb kokin het druppeltje vloeistof circulair van het midden van de lens naar de rand uitwrijven
                  • eventueel nog heel licht na blazen met peertje om alcohol sneller te laten verdampen.
                  dat zal het zowat zijn

                  Comment


                  • #10
                    Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                    Zoals al gezegd, eerst blazen, maar dan wel met een blaaspeer. (Blaas er dus niet zelf in om even het stof weg te krijgen, want samen met de uitgeademde lucht kunnen er wel eens vochtdruppeltjes meekomen ).
                    De spuitbussen met perslucht zijn niet volledig veilig, omdat er wel eens vloeistof kan meekomen, en die beschadigt het oppervlak (fliter) van de CCD of CMOS.

                    Als het met de blaaspeer niet lukt, dan zal je met sensor-swabs en eclipse-reinigingsvloeistof moeten werken.

                    Probeer niet om het allerkleinste stofdeeltje weg te krijgen dat je alleen maar ziet op f22, want de kleine stofjes zie je toch niet in normale omstandigheden waarbij je het diafragma nooit zover dichtzet.

                    Sommigen gebruiken tape om de sensor te reinigen, ik gebruik zelf liever sensor-swabs (dat is wel een veel duurdere oplossing).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                      Eigenaardig in de bussen die ik koop zit absoluut geen drijfgas, enkel en alleen lucht , gezuiverde droge lucht.
                      Ik denk dat we het over 2 verschillende producten hebben.


                      Groetjes
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                        Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                        Eigenaardig in de bussen die ik koop zit absoluut geen drijfgas, enkel en alleen lucht , gezuiverde droge lucht.
                        Ik denk dat we het over 2 verschillende producten hebben.


                        Groetjes
                        Spogy
                        hou de bus eens op zijn kop...

                        Comment


                        • #13
                          Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                          Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                          Eigenaardig in de bussen die ik koop zit absoluut geen drijfgas, enkel en alleen lucht , gezuiverde droge lucht.
                          Ik denk dat we het over 2 verschillende producten hebben.


                          Groetjes
                          Spogy
                          Als ze in zo'n busje zuivere perslucht blazen, dan is dat busje op een halve minuut helemaal leeg. Of er zou zo'n 200 bar op moeten zitten, maar dan krijg je wel een heel andere (zwaardere) spuitbus met een ontspanner, anders vliegt je camera weg .

                          In zo'n busje zit alleen maar een soort drijfgas, in de meeste spuitbussen wordt tegenwoordig een mengsel van propaan + butaan gebruikt als drijfgas (vroeger was dat R12, een koelgas, maar dat tast de ozonlaag aan en mag dus niet meer gebruikt worden). Maar die propaan en butaan zijn niet 100% zuiver, en die verontreiniging zal niet goed zijn voor de sensor. Als je dat mengsel ergens vloeibaar op spuit, dan zal het oppervlak ook bevriezen, die plotse temperatuurdaling is ook niet zo goed voor een sensor.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                            Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                            Eigenaardig in de bussen die ik koop zit absoluut geen drijfgas, enkel en alleen lucht , gezuiverde droge lucht.
                            Ik denk dat we het over 2 verschillende producten hebben.


                            Groetjes
                            Spogy
                            Wat is het merk en type spuitbus wat jij koopt ???
                            Het zou volgens mij de eerste zijn zonder drijfgas..
                            Zoals hierboven gezegt wordt, houdt hem eens op de kop en spuit eens op de kop... 10 tegen 1 dat er vocht meekomt..

                            Ik denk nog niet eens aan een spuitbus... blaaspeertjes zijn toch een stukkie veiliger.
                            Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                            Comment


                            • #15
                              Re: standaard reinigingspakket voor dslr

                              Oorspronkelijk geplaatst door mauske
                              Wat is het merk en type spuitbus wat jij koopt ???
                              Het zou volgens mij de eerste zijn zonder drijfgas..
                              Zoals hierboven gezegt wordt, houdt hem eens op de kop en spuit eens op de kop... 10 tegen 1 dat er vocht meekomt..

                              Ik denk nog niet eens aan een spuitbus... blaaspeertjes zijn toch een stukkie veiliger.
                              Ik gebruik ook wel zo'n borsteltje uit eekhoornhaar met blaasbalgje enz.. maar die bussen bestaan echt ze kosten 3,31€ en er zit 400gr propere droge lucht in.

                              http://www.pixmania-pro.be/be/nl/187...ht-400gr.html#

                              Groetjes
                              Spogy
                              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                              Comment

                              Working...
                              X