Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR camera en zijn grootte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR camera en zijn grootte

Ik geraak meer en meer geïntersseerd in fotografie. Als ik professionele foto's zie dan weet ik dat ik dat met mijn huidig fototoestel nooit zal kunnen bereiken. Ik zit nog met twee vervelende obstakels. Via deze weg hoop ik wat meer over jullie ervaringen te lezen indien jullie jezelf hierin (gedeeltelijk) herkennen. Ik gebruik nu een eenvoudige compact camera Pentax S4i. Afgezien van compositie, wat EV compensatie kun je daar niet veel mee aanvangen.

Het eerste waar ik over tob is de grootte van een DSLR camera. Is dat eigenlijk wel pratisch en hoe organizeren jullie zich. Zeker omdat mijn pentax s4i een dwerg is in de wereld van de compact cameras.

Mijn tweede vraag gaat over de keuze van het toestel. Heb ik eigenlijk wel een DSLR camera nodig om aan meer geavanceerde fotografie te doen en om later lessen over fotografie te volgen? Ik stel me die vraag omdat op veel forums, reviews en basis tutorials het automatisch laten kiezen van de scherpstelling, focus, belichting, diafragma, sluitingstijd hoog staat aangeschreven.
    Last edited by tcl; 24 januari 2006, 15:03. Reden: titel was niet ingevuld

Re: DSLR camera en zijn grootte

Een DSLR stop je in een combitas waar je ook je extra objectieven in stopt. loopt de hobby uit de hand dan is wellicht een rugzak ook handig.

Voor serieus fotograferen is een dslr natuurlijk helemaal niet nodig. Je kunt ook voor bijna geen budget beginnen met analoge apparatuur. Een Leica M serie is ook niet digitaal en toch ZEER geschikt voor prof en serieuze amateur.

Ik zou zeggen, haal EERST eens een BOEK en lees wat er zoal mogelijk is en leer wat theorie.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Alles hangt ook af van waar je referentie ligt.

Zelf ben ik wanneer ik licht op stap ben met een body met lens rond mijn nek weg en een of 2 lenzen in mijn jaszak(ken). Dit vind ik licht op weg zijn. Maar ik heb ook een compactje die onmiskenbaar nog veel gemakkelijker mee te nemen is en ik daarom dan ook heb.

Heb je een DSLR nodig nee maar het is wel de optie die je de meeste mogelijkheden geeft. Misschien beter niet starten met een DSLR en indien de passie begint krijg je uiteindelijk toch zin in een DSLR. Is dat niet het geval ben je waarschijnlijk liever op stap met je prosumer.

Comment

Als je zelf controle wil hebben over je sluitertijd, diafragma, scherpstelling en wil beschikken over bepaalde keuzes waar je als beginneling nog niet echt notie van hebt dan kan je best een digitale reflex kopen (tenzij je resoluut kiest om op groter formaat te werken uiteraard ). Compact toestellen hebben namelijk geen echte sluiter (diafragma ben ik niet zeker van) en geven je niet genoeg keuzevrijheid... Meestal zijn ze ook een stuk trager dan een DSLR. Het voordeel van een compact toestel is dat het klein is en minder duur(zaam).
        Als je écht wil oefenen met fotografie dan is een reflex aangewezen. In het begin misschien wat onwennig, maar achteraf gezien zal je geen spijt hebben.

Comment

Met een deftige prosumer kan je die instellingen ook allemaal zelf bepalen hoor! Dat kon zelfs al enkele jaren geleden met de Fuji S602z !!

Vergeet vooral niet dat als je echt goeie lenzen wil die ook héél wat geld kunnen kosten...

Comment

DSLR <--> prosumer

DSLR heeft een optische zoeker ipv electronische view finder (probeer maar eens scherpte te beöordelen op zo een EVF )

DSLR heeft een grotere CCD --> kleinere DOF maakt creatieve fotografie mogelijk

DSLR heeft een grotere CCD -->minder ruis

DSLR is vaak sneller dan prosumer (focus-speed, shuttergab, frames per second, ...)

DSLR heeft meer geavanceerde functies aangezien de meeste bodies meer geavanceerd zijn (vb. high speed flits synchro)

DSLR heeft wissel-optica

DSLR heeft meer toebehoren (zoals bv. een dedicated flits)

DSLR heeft RAW, prosumer niet altijd

DSLR toont je histogram (en tegenwoordig per kleur), prosumer niet altijd

DSLR heeft wat je nodig hebt binnen handbereik zonder dat je door menus moet wroeten

nog iemand die dit kan aanvullen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
              DSLR <--> prosumer

DSLR heeft een optische zoeker ipv electronische view finder (probeer maar eens scherpte te beöordelen op zo een EVF )
              een bridge heeft geen retrofocus breedhoeklenzen (want geen spiegel) en kan dus veel goedkoper met zeer goede zoomlenzen worden uitgerust (cfr Sony)

DSLR heeft een grotere CCD --> kleinere DOF maakt creatieve fotografie mogelijk
              Sony R1 heeft een vergelijkbaar sensoroppervlak, even creatief gebruik mogelijk, er gaan er waarschijnlijk nog een boel volgen op PMA

DSLR heeft een grotere CCD -->minder ruis
              Zelfed opmerking, ruis op ISO 100 is bij de meeste prosumers redelijk goed
              DSLR is vaak sneller dan prosumer (focus-speed, shuttergab, frames per second, ...)

DSLR heeft meer geavanceerde functies aangezien de meeste bodies meer geavanceerd zijn (vb. high speed flits synchro)
              Aan iedereen om uit te kijken of hij die ooit gaat gebruiken
              DSLR heeft wissel-optica
              Waardoor stof op de sensor kan terecht komen

DSLR heeft meer toebehoren (zoals bv. een dedicated flits)

DSLR heeft RAW, prosumer niet altijd
              De betere prosumer echter wel

DSLR toont je histogram (en tegenwoordig per kleur), prosumer niet altijd
              maar de prosumers die het doen geven een live histogram

DSLR heeft wat je nodig hebt binnen handbereik zonder dat je door menus moet wroeten
              De betere prosumers doen dit ook redelijk goed

nog iemand die dit kan aanvullen?
              Prosumer laat framen toe in moeilijke situaties (kantelbaar LCD)
              Prosumer is geluidsarm (geen sluiter die opklapt)
              Prosumer kan ook filmpjes maken

Ik speel hier even advocaat van de duivel

Bottom line is dat een DLSR een pak betere fotokwaliteit levert maar iets minder paktisch is in omgang en een stuk duurder. Zolang je geen foto's wil uitvergroten, zijn de goede prosumers van vandaag meer als voldoende. Als je na die prosumer nog meer wil, kan je steeds overstappen naar een DLSR. Ze worden tweedehands steeds goedkoper

sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                PMAZelfed opmerking, ruis op ISO 100 is bij de meeste prosumers redelijk goed
                laat ons hopen .. op ISO 100 mag er überhaupt geen ruis zijn, op geen enkele digicam, ook niet op eentje uit den aldi .. op ISO 800, ISO 1600 is een DSLR nog bruikbaar .. en zeg niet dat je het niet nodig hebt, want ik heb het meer en meer nodig

Waardoor stof op de sensor kan terecht komen
                op een niet DSLR komt er ook via zoonringen ed. stof binnen, minder dan je bij een DSLR binnen krijgt, maar je kan het niet zelf reinigen

Prosumer laat framen toe in moeilijke situaties (kantelbaar LCD)
                en op een DSLR kan je een hoekzoeker zetten .. heb je nog altijd je optische zoeker

Prosumer kan ook filmpjes maken
                ja, hier staan we met zijn allen op te wachten

Bottom line is dat een DLSR een pak betere fotokwaliteit levert maar iets minder paktisch is in omgang en een stuk duurder.
                praktisch? dat is dan een heel persoonlijke mening .. ik kan met die prosumers niet goed overweg (Sony 828 van de baas vind ik een ramp, en destijds de dimage 5i van m'n baas was helemaal een ramp)

allé .. doe maar verder met advokaatje van de duivel spelen .. je hebt me op enkele plaatsen wel goed gecounterd .. al ben ik overtuigd dat een prosumer niets voor mij is .. maar dat is dan weer een persoonlijke keuze, he

Comment

Grootste verschil voor mij en de reden van overstap van de FujiS602Z naar DSLR
                  is de mogelijkheid lenzen te wisselen en de mogelijkheid daardoor om veel meer tele te gaan gebruiken. Zat te beperkt in bereik met de S602 en na wat geklungel met voorzetlenzen dan toch maar gekozen voor D50 met aangepaste lenzen.
                  fotosite

Comment

Wat voor mij ook zeker een rol speelt in de keuze voor een DSLR is het gewicht. Het klinkt contradictorisch, maar ik word nerveus van die kleine, lichte cameraatjes. Zelfs de betere prosumers blijven klein en licht. Ik vind dat je gemakkelijker kan cadreren (en uw gekozen cadrage behouden) met wat gewicht in je pollen...
                    Misschien zit het allemaal in het koppeke, maar zo voel ik het toch aan...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                      Wat voor mij ook zeker een rol speelt in de keuze voor een DSLR is het gewicht. Het klinkt contradictorisch, maar ik word nerveus van die kleine, lichte cameraatjes. Zelfs de betere prosumers blijven klein en licht. Ik vind dat je gemakkelijker kan cadreren (en uw gekozen cadrage behouden) met wat gewicht in je pollen...
                      Misschien zit het allemaal in het koppeke, maar zo voel ik het toch aan...
                      Greetz, Kariboe
                      zit niet in het kopke
                      net hetzelfde ondervonden met men oude 350d ... licht en klein, dus hebk er de batterygrip voor gekocht en werd hij inneens een stuk stabieler

ontopic:
                      volgens mij is voor u een goeie prosumer een goeie keus, maar wie weet vindt ge het zo tof da ge daarna toch gaat upgraden naar DSLR ...
                      ik heb echt met hetzelfde probleem gesukkeld(DSLR is zo "groot"), maar ben dan toch voor de beeldkwaliteit gegaan ... en ik heb er nog geen second spijt van gehad! ... nu wil ik zelfs grote en zware cams hebben
                      Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                      my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Comment

Het hangt allemaal af van welk soort fotgrafie je wil gaan doen.
                        Ik was het gezeul met mijn Canon A1 met bijhorende lenzen destijds beu. (citytrips, vakantiefoto's en dergelijke; loop er maar een dag mee rond je nek), en heb me een Powershot Pro 1 aangeschaft. Wonder boven wonder trek ik terug (veel) foto's. Dit toestel heeft alle mogelijke instellingen die ik als amateur nodig kan hebben, heeft een goed lensbereik (28-200mm), lens van goede kwaliteit en weegt alles bijeen iets van een 650 gr. Het is een plezier om mee te nemen.
                        Als je natuurlijk vogels wil gaan trekken en je hebt een 600 mm nodig, of je wil sportfotografie gaan doen, of je wil op concerten gaan trekken, dan heb je iets anders nodig.

Comment

Een geschikte 'all-round' lens voor de Nikon D50

Ik heb vrede genomen met de grootte van een DSLR camera. Ik moet wel enkele mensen hier gelijk geven, dat een D50 uiterst licht is. Eerlijk gezegd schrok ik daar een beetje van. En heel zeker ben ik niet dat dat positief of negatief is.
                          Ik heb een aanbod gekregen van een winkel voor een D50 + 28-200mm f/3.5 lens + 1 GB voor 1100 euro. Het is geen cadeauutje, maar dan kan ik tenminste meteen het ganse scale aan mogelijkheden met een DSLR uittesten.

Lijkt jullie dat verstandig? Of kan ik voor 300 euro binnen een jaartje dezelfde of misschien een betere lens kopen? De enige reden dat ik kan bedenken om zo'n lens niet te kopen is het ontbreken van een stabilisator (reduced vibrations) en het feit dat ik door te wachten meer zal krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot
                            Ik was het gezeul met mijn Canon A1 met bijhorende lenzen destijds beu. (citytrips, vakantiefoto's en dergelijke; loop er maar een dag mee rond je nek), en heb me een Powershot Pro 1 aangeschaft.
                            Zeer herkenbaar. Ik had ook een Canon A1 (heb hem nog altijd en uit nostalgie zal hem nooit weg doen). Ik ben jaren geleden overgestapt naar Nikon Coolpix 950 en later 990.... en zeul nu terug met twee à drie kilo rond mijn nek. Ik doe dit met alle plezier want alles wat ik met de Canon A1 geleerd heb kan ik nu - en nog veel meer - en de praktijk brengen met de 1DMKII. De prosumers zijn fijn, maar waren voor mij enkel een tussenstadium in de overstap naar digitale fotografie.

Op BD worden haast dagelijks vragen gepost door beginners over de ideale "instapcamera" en haast elke poster lonkt naar de DSLR. Volgens mijn bescheiden mening is de ideale instapcamera de goedkoopste DSLR op de markt (Canon 350D, Nikon D50 etc) in combinatie met een 35mm prime lens. Vergeet aub de kitlenzen en 18-200 zooms. Pak een eenvoudige spiegelreflex, een vaste brandpunts "wandel"zoom van 35mm, leer dit ding gebruiken, leer vooruit te stappen met de camera in focus, leer achteruit te stappen en leer vooral te zien, te composeren, te diafragmeren enz. Dit is allemaal veel belangrijker dan het merk camera of de zoomfactor van de lens.
                            DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                              laat ons hopen .. op ISO 100 mag er überhaupt geen ruis zijn, op geen enkele digicam, ook niet op eentje uit den aldi .. op ISO 800, ISO 1600 is een DSLR nog bruikbaar .. en zeg niet dat je het niet nodig hebt, want ik heb het meer en meer nodig
                              Voor de gemiddelde fotograaf is de beeldkwaliteit op ISO 200 nog meer dan goed voor een standaard foto. Ik heb vroeger op mijn SLR camera's nooit filmpjes van meer dan 200 ISO gekocht.
                              Als hogere ISO waarden echt belangrijk zijn koop je een Fuji F11, goede beeldkwaliteit tot ISO800

en op een DSLR kan je een hoekzoeker zetten .. heb je nog altijd je optische zoeker
                              Aan welke prijs :? 250 EUR. Op een Canon is die hoekzoeker dan per definitie met vergroter uitgerust zodat je niet het volledige zokerbeeld te zien krijgt.
                              ja, hier staan we met zijn allen op te wachten
                              Wel jij als Onwaarschijnlijk Fotograaf niet, maar de gemiddelde consument blijkbaar wel.

praktisch? dat is dan een heel persoonlijke mening .. ik kan met die prosumers niet goed overweg (Sony 828 van de baas vind ik een ramp, en destijds de dimage 5i van m'n baas was helemaal een ramp)
                              Het is een heel stuk compacter en dat is praktisch. Punt aan de lijn.

allé .. doe maar verder met advokaatje van de duivel spelen .. je hebt me op enkele plaatsen wel goed gecounterd .. al ben ik overtuigd dat een prosumer niets voor mij is .. maar dat is dan weer een persoonlijke keuze, he
                              En dat moet je dan ook leren, het is niet omdat jij de keuze gemaakt hebt om een DLSR te kopen dat je zo neerbuigend moet doen over een prosumer

sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                              X