Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raak er niet echt uit... bridge of DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: raak er niet echt uit... bridge of DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door riky
    Ik zit ook met die twijfel.
    Een compacttoestel heeft ook het voordeel dat er geen stof op de beeldchip
    komt.
    Dat er niet zo vlug of makkelijk stof op kan komen! Mijn pro1 is
    binnen geweest om te laten kuisen, kun je natuurlijk niet zelf.
    Of natuurlijk... ik kan dat toch niet.
    Zelf was ik verwondert over dat stof (dacht er hetzelfde over als
    jij en dat ik de enige was) en dus eens gaan napluizen op het net.
    En jawel hoor, ga maar eens naar het pro1 forum, daar is er een
    hele stofwolk (thread) over...
    Voor een handjevol meer prenten....

Comment

Mijne Canon A80 is 6 weken binnengeweest voor stof

Ik had die toen nog maar 4 maanden.

Comment

Merci voor alle to-the-point reactie's! Ik heb vooral weer een paar extra punten bijgeleerd waarover ik verder kan twijfelen :-)
        Vooral de grootte van de sensor had ik bv weinig rekening mee gehouden mbt lichtsterkte.. Als ik het goed heb zouden de lichtsterke (2.8) objectieven van beide bridge's gecompenseerd worden door de lichtgevoeligere sensors van de DSLR's en zo komen te vervallen als positief punt voor bridge..? (gesteld dat ik de eerste jaren geen geld heb voor lichtsterk DSLR-glas en het dsu moet stellen met kit-lenzen van boven de 2.8)

Wat betreft het gebruik; ben vooral geïnteresseerd in straatfotografie. (dus discretie is idd een belangrijk punt, net als zoom-bereik: zowel groothoek (28) als kleine tele -tss 100 en 200- zijn nodig) Daarnaast heb ik behoorlijke afkeer van flitsen, dus ook lichtsterkte en hoge ISO zijn van belang..

Bij een overstap naar digitaal zou ik wel een stap van 30 jaar maken.. Gebruik nog steeds een schitterende 'bullet-proof" Minolta SRT303 van halfweg jaren '70, met Rokkor-objectieven: 24mm(2.8); 50mm(1.7) en 135mm(2.8)

De analoge reflex ga ik zeker blijven gebruiken, het digitale komt erbij
        -omdat ik af en toe eens een autofocus zou kunnen gebruiken (vb cruciale momenten bij trouwpartijen e.d.; als amateur mis je soms toch de vingervlugheid van een pro om super-snel én scherp te stellen én perfect te kadreren én belichten)
        -omdat film toch teveel kost om álle leuke luchten, landschappen, personen en weet ik wat nog allemaal te fotograferen.. leren is oefenen, oefenen is veel plaatjes schieten, maar da's dus behoorlijk kostelijk aan filmmateriaal...

Weet dus maar al te goed 'hoe het voelt' met een echte spiegelreflex te werken en als ik de centen had, zou de vraag zich helemaal niet stellen...
        Heb een paar jaar avondschool foto gedaan, en ben wel regelmatig op pad, maar om nu te zeggen dat het een 'dagelijkse' passie is..
        Enerzijds wil ik wel kwalitatieve en lichsterke objectieven, maar aan de andere kant moet ik toegeven dat ik net als Nabi er soms tegenop zie alles mee te sleuren..

Kortom, ben een moeilijk geval :-) Mss ga ik maar de raad van Riky opvolgen en zien wat de lente brengt...
        In elk geval bedankt voor alle toelichingen!

G'z
        .: Simplicity is the ultimate sophistication :.

Comment

Hoi,

ik denk dat ik er bijna uit ben welke camera het dan uiteindelijk zal worden:

de Canon EOS 350d

Heb veel gelezen erover en ook eens gaan kijken in een winkel om het even in het echt te kunnen bezichtigen...

Ik denk dat ik met deze camera veel zal kunnen leren, de kitlens zal mij uiteindelijk wel beperken in mijn mogelijkheden maar daar valt dan op dat moment in ieder geval een mouw aan te passen.

Ik geef nu liever dat ietsje meer uit aan iets dat ik dan later zal kunnen aanpassen naar mijn intresse en mogelijkheden.

NOg even een vraagje over die kitlens dan, daar valt toch wel iets mee te leren hoop ik? Tis niet zo dat je je aan één bepaald onderwerp zal moeten houden ofzo?

Bedankt alvast,
          Sofie

Comment

zou wel graag es weten van iemand die praktische ervaring heeft met beide (laatste nieuwe prosumer en DSLR)

hoe zit dat met de focussnelheid in minder goeie omstandigheden ?

heb al paar keer met gewone prosumerkes gewoon es zitten focussen binnen
            en dat is een ramp vergeleken met mijn D70

zijn de nieuwere prosumers beter op dat gebied ?
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister B

Quote:
              en o ja, maar volledig terzijde : de FZ30 kan op 16:9 formaat werken.

Door een deel van de sensor niet te benutten waarschijnlijk?

Oja belangrijk criterium vind ik ook de verhouding van de sensor. Mijn vorige camera had een 4/3 verhouding. Handig voor foto's op de achtergrond van de PC te zetten, maar voor het afprinten bij een lab is 3/2 weer handiger. 'k moest mijn vroegere foto's altijd croppen.

B
              Ik kan toch niet nalaten om hier effe op te reageren.

De FZ30 kan foto's nemen op 4/3 formaat, op 3/2 en op 16/9, en dit met 8, 5, 3, 2 en 1 megapixel. Formaten? RAW, TIFF, JPEG superfine en JPEG fine. Hij kan ook rechtstreeks (op de SD-kaart) resizen (naar minder megapixel) en croppen.
              En hij kan ook nog video opnemen, met gebruik van de zoom 35-420.
              Welke DSLR kan dat nog?

@ Dirty Harry
              Ik kan je niet van dienst zijn met het vergelijk binnenshuis tussen een bridge en een Digitale SLR. Maar ik kan wel vergelijken met mijn Canon 300 analoog (een maand geleden verkocht).
              Mijn Panasonic FZ30 moet niet onderdoen voor de EOS 300.
              Last edited by nabi; 22 januari 2006, 23:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sofie M
                NOg even een vraagje over die kitlens dan, daar valt toch wel iets mee te leren hoop ik? Tis niet zo dat je je aan één bepaald onderwerp zal moeten houden ofzo?
                De kitlens is gewoon iets minder lichtsterk (max. diafragma-opening van 3,5) maar de range is prima om mee te beginnen: de 18-55 komt in analoog overeen met 28-88 mm dus zowel beetje breedhoek als klein beetje tele.. nu ja, de tele is mss wat beperkt maar voor portret bv kan het er wel door..)

Je bent nooit een 1 onderwerp gebonden, enkel aan je eigen creativiteit...

succes ermee!
                .: Simplicity is the ultimate sophistication :.

Comment

Working...
                X