Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hey

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hey

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
    En om vicky erbij te betrekken !
    Geef Vicky de duurste Canon/Nikon of geef haar een wegwerptoestel uit de "lidl".
    (Ik durf er mijn kop op wedden) dat daar goeie beelden uit rollen.
    Dat is dan toch ook precies wat ik bedoeld heb. De fotograaf zal altijd op
    de eerste plaats komen. Je doet precies of ik haar hier misbruik

Wat betreft die prosumer van 500 euro t.o.v. een dslr van 1500 euro. Ja,
    als de lichtomstandigheden goed zijn en er niet te veel bewogen wordt...
    Voor een handjevol meer prenten....

Comment

Hallo Louis,

Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, en wil zeker niemand beledigen hoor. Mijn verontschuldigingen indien dit zo is overgekomen.

Maar lees er eens het aantal topics op na over mensen die een DSLR kochten:

1) Dikwijls zijn de centen dan op en grijpen ze naar (imho) minderwaardig glas.

2) De meesten ( KM-bezitters buiten beschouwing gelaten ) beseffen ook pas NA hun aankoop dat een DSLR-prentje graag wordt opgepoetst door PS: een beetje USM is dikwijls nodig. ===> ook teleurstelling.

Ik bezit zelf een 1DMARKII, maar werk daarnaast ook nog met een aantal prosumers. Momenteel ben ik aan mijn 10de digitale camera, en ik gebruik beiden naast mekaar.

Het grote voordeel van een DSLR is een optische zoeker, snelheid en weinig ruis bij hoge ISO's. Niet meer of niet minder.

De nadelen zijn echter ook niet min: kilo's sleuren, je bent steeds met een kapitaal op loop, lenzen wisselen, minder gemakkelijk te "verbergen", geen "film"-mogelijkheid, enz....

Ik bedoel maar: iemand die echt begint met digitale fotografie zal zeker zéér tevreden zijn met een DSLR.

Zoniet, tja, dan is er de koopjeshoek hé !
      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
        Ge zou mij is even moeten uitleggen waar ik die combinatie zou kunnen vinden voor 500€ een 350D , met een 200 of 400 prime lens en dan nog een convertor 1.4 erbij zo zou ik toch wel een paar setjes wilen kopen hoor
        beste tubbs, ik somde een aantal mogelijkheden op ...
        ik denk wel degelijk dat je voor €500 bv
        > een canon 300D,
        > een 100-300mm zoom +
        > evtl. een 1.4 converter
        kan vinden, ja!
        ik spreek niet over prime 400 L, (dat doe jij) omdat ik wel weet dat dat irrealistisch is.

en ik ben wel degelijk realistisch, aangezien ik mezelf net voor +/- €500
        > een canon D60
        > een 100-300mm zoom
        (> een 28-80mm 2.8 zoom)
        > + enkele Xtra's, o.a. macro-voorzetflter
        heb gekocht!

waar? hier, op het forum

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
          Hallo Louis,

Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, en wil zeker niemand beledigen hoor. Mijn verontschuldigingen indien dit zo is overgekomen.

Maar lees er eens het aantal topics op na over mensen die een DSLR kochten:

1) Dikwijls zijn de centen dan op en grijpen ze naar (imho) minderwaardig glas.

2) De meesten ( KM-bezitters buiten beschouwing gelaten ) beseffen ook pas NA hun aankoop dat een DSLR-prentje graag wordt opgepoetst door PS: een beetje USM is dikwijls nodig. ===> ook teleurstelling.

Ik bezit zelf een 1DMARKII, maar werk daarnaast ook nog met een aantal prosumers. Momenteel ben ik aan mijn 10de digitale camera, en ik gebruik beiden naast mekaar.

Het grote voordeel van een DSLR is een optische zoeker, snelheid en weinig ruis bij hoge ISO's. Niet meer of niet minder.

De nadelen zijn echter ook niet min: kilo's sleuren, je bent steeds met een kapitaal op loop, lenzen wisselen, minder gemakkelijk te "verbergen", geen "film"-mogelijkheid, enz....

Ik bedoel maar: iemand die echt begint met digitale fotografie zal zeker zéér tevreden zijn met een DSLR.

Zoniet, tja, dan is er de koopjeshoek hé !

Het was niet zo zeer beledigend overgekomen hoor. Wat ik wou zeggen
          is dat het niet zo makkelijk is om goed advies te geven, en dat heelwat
          mensen hier oprecht hun best doen om anderen te helpen.

Natuurlijk hebben beide toestellen hun voor en nadelen. Dat bedoelde ik
          ook. Naast de pro1 gebruik ik af en toe een 300d van het werk met een
          50 1.8 lensje op. Nu, als de mensen aan het sporten, feesten of aan het
          dansen zijn dan is het daar veel leuker mee werken.
          Verder heb ik veel liever mijn pro1 rond mijn nek hangen.

Dus die gaat alvast niet de koopjeshoek in

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessy L
            Lol

mss dat bewonderen wat slecht is uitgedrukt..
            Laten we gewoon zeggen dat mijn site www.yes-i.be is
            Jamaar ja, inmiddels is die bewondering er al... mooie site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jessy L
              Ik wil ook een bedrag van 500 euro uitgeven, en had al een nikon D50 of D70 in het achterhoofd, maar ga ik die aan deze prijs vinden?

met een budget van 500€ moet ge zelfs niet aan dslr denken

2dehands vind je mss wel een body voor 500€, maar dan heb je nog geen lenzen, geheugen, ...
              1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
              EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

Beste Jessy,

Inderdaad een bewonderenswaardige site.

Zoals je uit de vorige opmerkingen kan opmaken, is de keuze tussen een dslr en een digicam (met vaste lens) de eerste beslissing die je moet nemen.

Op een andere post heb ik hierover het volgende geschreven:

Er zijn vijf essentiële verschillen tussen dslr's en digicams: 1. snelheid van operatie 2. lichtgevoeligheid 3. scherptediepte 4. discretie 5. prijs

1. Snelheid van operatie

Hoewel recentere digicams op dit vlak veel verbeterd zijn, kunnen dslr's doorgaans nog steeds sneller en meer foto's nemen.

2. Lichtgevoeligheid

De sensorchip van een digicam is fysiek ettelijke malen kleiner dat de sensorchip van een dslr. Aangezien de hoeveelheid licht die op de sensor valt, veel minder is, kan het niet anders dat digicams nooit zo lichtgevoelig kunnen zijn dan dslr's.

Foto's genomen aan 400 ISO van een digicam kan men niet veel uitvergroten alvorens het ruis begint op te vallen (zelfs na gebruik van "noise software" zoals noise ninja). Ik heb thuis een foto van 60x90cm hangen die genomen is aan ISO 1600 met mijn dslr en waarop je nagenoeg geen ruis ziet. 1600 ISO laat een 4x snellere sluitertijd toe dan 400 ISO in anders gelijke omstandigheden.

Als het je bedoeling is voornamelijk paarden in het veld te fotograferen (cfr. je site), zal je van de beperktere lichtgevoeligheid van digicams weinig last hebben. Als je echter huisdieren binnen wil fotograferen, is dat opnieuw een andere zaak.

3. Scherptediepte

Om technische redenen die ik hier niet ga uit de doeken doen, is de scherptediepte van een digicam (met een kleinere sensor) veel groter dan scherptediepte van een dslr met dezelfde F-waarde. Digicams zijn dus bevoordeeld bij landschapfotografie (snelle f-stop laat toch nog een grote scherptediepte toe) maar zijn dan weer benadeeld bij portret- en macrofotografie (het wordt moeilijk om onderwerp en achtergrond te scheiden d.m.v. scherpteverschil).

4. Discretie

Dit is misschien wat een vreemd punt, maar het blijft een feit dat mensen niet graag bewust gefotografeerd worden (behalve modellen dan) en dieren nogal snel nerveus in een hoekje kruipen als je er een groot zwart en flitsend ding op richt. In dat opzicht hebben digicams twee grote voordelen: 1. er is geen spiegel die heen en weer hoeft te klappen en daarbij veel geluid maakt en 2. je kan je onderwerp veel onopvallender in beeld houden met een verstelbaar LCD display dan door een zoeker. Vooral bij familie-aangelegenheden mis ik de discretie van mijn digicam wanneer ik na de eerste klik van mijn dslr iedereen weet dat ik weer eens foto's aan het nemen ben.

5. prijs

Je hebt het zelf al vastgesteld: digicams zijn merkelijk goedkoper dan dslr's met kitlens. Maar daar houden de verschillen niet op: de (meeste) kitlenzen komen niet in de buurt van de aangehechte lenzen van de digicams: deze laatste hebben een veel groter zoombereik en zijn doorgaans scherper en iets sneller. Vooral voor dierenfotografie heb je als snel voldoende tele nodig, wat vaak al ingebouwd is in de aangehechte lens van een digicam.

Hierna zijn enkele links naar besprekingen van recente digicams waarin ook de verschillen met starter-dslr's uit de doeken gedaan worden:

Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology

Trouwens vind ik het zeer leuk dat je (beginnende) fotografen op je site de kans leeft om zich te oefenen in modellenfotografie. Op een dag zal ik je misschien aan je uitnodiging houden

Veel succes met jouw keuze en vriendelijke groet,

Mathieu
                Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

Working...
                X