Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

350d onscherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 350d onscherp?

    Ik heb net van woensdag een tweedehandse 350d met de kitlens (18-55 f3.5-5.6) en een canon EF 28-80 f3.5-5.6
    Nu mijn eerste shots waren niet echt scherp, maar ik dacht met wat oefening lukt dat wel. Maar na wat proefshots buiten & binnen te hebben genomen blijven ze nog steeds 'onscherp' zelfs al is er toch voldoende licht aanwezig.
    Behalve: als ik flits, dan is het nog redelijk

    ONSCHERP sluitertijd 1/250 , f3.5, iso 800


    SCHERP sluitertijd 1/60, f4.5, iso 400


    Nu is mijn vraag, ligt dit aan de lens of ligt dit aan mij en doe ik alles verkeerd?

  • #2
    Re: 350d onscherp?

    Uit eigen ervaring weet ik dat de kitlens nooit echt scherp is onder F/8. Zijn het crops die je toont of is de hele foto zo?

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: 350d onscherp?

      Michael,

      Veertien dagen terug had ik die camera in handen (Anderlecht).
      De foto's waren prima.

      sluitertijd 1/250 , f3.5, iso 800
      = misschien wat extreem
      F 3.5 en een scherpe foto krijgen = vrij moeilijk.
      Hangt ook af van de kwaliteit van de lens.

      De foto van de gsm is al een stuk beter niet?
      Daarom vermoed ik dat er met de lens niks fout zit
      (als het dezelfde lens is...)

      Probeer eens een foto van de zoon(?) met de camera
      volledig op automatisch voor flitsen van een 'portret".
      Veel kans dat de foto goed is en bekijk dan eens de
      gegevens van de foto.
      Vergelijk die dan met de gegevens van de foto die we hier zien
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: 350d onscherp?

        Het zijn hele fotos... Ja ik had de iso nogal wat opgedreven
        omdat ik liefst zoveel mogelijk zonder flits trek,
        wel de scherpe foto is met flits dus.
        Dat is enige manier om zeker te zijn van een scherpe foto.
        Ik had hem bij de onscherpe foto eerst in Auto gezet maarja dan trekt ie ze zeker allemaal met flits.

        Ik hoop da het allemaal maar aan de fotograaf ligt dan

        Comment


        • #5
          Re: 350d onscherp?

          Met de tweede foto is niks mis, de eerste daarentegen... dat is niet normaal. Dat de kitlens minder scherp is dan een objectief van 1000 euro kan ik nog inkomen, maar zo onscherp is echt niet normaal!
          • Weet je zeker dat de camera heeft kunnen scherpstellen? Er is zoiets als een kortste scherpstelafstand.
          • Was de automatische AF-punt selectie actief? Zo ja, heeft de camera dan een goed AF punt gekozen? Daar moet je altijd op letten. Probeer alvast eens in de P stabd handmatig het middelste AF punt te selecteren, scherp te stellen op een onderwerp, opnieuw te kadreren en dan af te drukken. Het punt waarop je hebt scherpgesteld, moet nu scherp zijn.
          • Ik wil je niet beledigen met volgende suggestie, maar ik weet niet hoe goed je vertrouwd bent met (D)SLR systemen: de lens staat toch op AF en niet op MF hee?


          Groeten en succes,
          David
          Groeten, David

          Comment


          • #6
            Re: 350d onscherp?

            Oorspronkelijk geplaatst door Michael D.
            Ik had hem bij de onscherpe foto eerst in Auto gezet maarja dan trekt ie ze zeker allemaal met flits.
            De laatste stand op het keuzewiel (met het doorstreepte bliksempje) is een automatische stand zonder flits...
            Groeten, David

            Comment


            • #7
              Re: 350d onscherp?

              Ja ik ben er zeker van dat hij heeft kunnen scherpstellen,
              heel de reeks is onscherp (dit was in het ziekenhuis)
              En bij preview op het schermpje leek er niks mis, tot ik thuis kwam
              en zag dat ze allemaal onscherp waren.

              Enja hij stond weldegelijk op AF maar ik heb er ook enkele in MF getrokken
              en die blijken dan ook onscherp te zijn, maar al minder dan die met AF

              Dit heb ik dus niet enkel binnen mr ook buitenshuis,
              dus het daardoor dat ik me zorgen ben beginnen maken.

              Het rare is dat hij enkel scherp schiet als hij flitst (foto 2 dus)

              Comment


              • #8
                Re: 350d onscherp?

                zoals hier reeds is gezegd, op F3.5 moeilijk om scherpe foto's te maken maar dit is toch serieus onscherp...
                You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                www.koendd.be

                FZ50

                Comment


                • #9
                  Re: 350d onscherp?

                  De flitsfoto is scherper omdat hierbij het diafragma F/4.5 is in tegenstelling tot de F/3.5 bij de onscherpe foto.

                  Kitlenzen hebben de neiging om bij volledige opening onscherpte te vertonen.

                  Kun je ook nog eens zeggen op welke brandpuntafstanden ze zijn genomen ?

                  Bij uiterste brandpuntafstanden en gans open diafragma wordt de onscherpte nog versterkt.

                  Een zoomlens is op zijn scherpst bij gemiddelde brandpunt en gemiddeldde opening.


                  Probeer eens een portretje zonder flits met diafragma F/5.6.

                  Greetz
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: 350d onscherp?

                    De juiste brandpunt weet ik niet echt, maar zeker niet helemaal open of helemaal dicht. Maar kzal is dat portretje proberen op 5.6 zonder flits

                    Het is ook zo, ik heb met een D70s getrokken (van een vriend) binnenshuis
                    en die doet volledig normaal. Geen enkel probleem zelfs niet bij slecht licht.
                    Dus daarmee dat ik dit toch wel raar vind voor een 350d

                    Toch al bedankt voor iedereen zijn reacties

                    Comment


                    • #11
                      Re: 350d onscherp?

                      In de AV stand bij een diafragma van 5.6 krijg ik een sluitertijd van 1"3
                      en AEB duid 1 aan,dus kan ik gewoon geen foto uit de hand trekken ...
                      Ik weet echt niet wat er fout is

                      Comment


                      • #12
                        Re: 350d onscherp?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Michael D.
                        De juiste brandpunt weet ik niet echt, maar zeker niet helemaal open of helemaal dicht. Maar kzal is dat portretje proberen op 5.6 zonder flits

                        Het is ook zo, ik heb met een D70s getrokken (van een vriend) binnenshuis
                        en die doet volledig normaal. Geen enkel probleem zelfs niet bij slecht licht.
                        Dus daarmee dat ik dit toch wel raar vind voor een 350d

                        Toch al bedankt voor iedereen zijn reacties
                        best hoger dan 5.6 hoor, D70s heeft ook een beter kitlens
                        die van canon kost 90€, die van nikon 320€


                        Oorspronkelijk geplaatst door Michael D.
                        In de AV stand bij een diafragma van 5.6 krijg ik een sluitertijd van 1"3
                        en AEB duid 1 aan,dus kan ik gewoon geen foto uit de hand trekken ...
                        Ik weet echt niet wat er fout is
                        ja, tuurlijk hoe minder licht en hoe hoger je diafragma hoe trager je sluitertijd hé
                        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                        www.koendd.be

                        FZ50

                        Comment


                        • #13
                          Re: 350d onscherp?

                          Maar het is zo al het licht in mn kamer staat aan!
                          En toch kan ie geen degelijke foto trekken!

                          Niemand geen 350d kopen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 350d onscherp?

                            Als ik in de exif kijk met Irfanview zie ik 1/25 als sluitertijd voor die eerste foto. Dat verklaart misschien wat...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 350d onscherp?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Michael D.
                              Maar het is zo al het licht in mn kamer staat aan!
                              En toch kan ie geen degelijke foto trekken!

                              Niemand geen 350d kopen?
                              Dan is dat gewoon omdat je sluitertijd te lang is hé.
                              Dan moet je flits gebruiken, dat lichtje dient ergens voor
                              You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                              www.koendd.be

                              FZ50

                              Comment

                              Working...
                              X