Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D2X / D200 GPS koppelingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D2X / D200 GPS koppelingen

Ik lees er op het forum nog niet heel veel over maar op Nikonians staat het er vol van.

Voor degenen die niet weten waarvoor het is. Het GPS apparaat geeft bij het afdrukken van de foto de coördinaten mee aan de EXIF gegevens. Hierdoor wordt de geografische positie van de locatie waar de foto is genomen vastgelegd.

Er komen op het ogenblik steeds meer websites in de lucht die het mogelijk maken om foto's van andere fotograven te bekijken die je kunt vinden op basis van een landkaart. Hierop staan dan bv. vlaggetjes bij een punt waar een foto is genomen. Ik heb er een aantal bekeken en ik vindt het wel een hele leuke manier om foto's te zoeken en te delen. Vaak kun je ook nog kiezen voor een tijdstip zodat het helemaal leuk is om te gaan kijken wie wanneer welke foto waar heeft genomen.

Zelf ben ik wel geïnteresseerd om een verbinding te maken met een GPS apparaat. Graag zou ik mijn foto's willen voorzien van de GPS data. Ik heb hiervoor al best wat oplossingen bekeken.

De meest eenvoudige is de aanschaf van een MC-35 Nikon kabel die een seriële (RS232) koppeling biedt. Deze kan vervolgens worden aangesloten aan bv. een Garmin GPS apparaat. Om deze koppeling te maken is nog een extra kabel nodig is om van de MC-35 seriële kabel te komen naar het Garmin GPS apparaat, deze aansluitkabel verbindt de MC-35 met de Garmin.

Zodoende heb je dus 3 losse onderdelen nodig, de MC-35 <-> RS232 Garmin kabel <-> Garmin GPS apparaat.

Omdat dit nogal omslachtig is ben ik op zoek gegaan naar een totaal oplossing. Zodoende ben ik gekomen op de site van RedHen systems. Zij leveren een mooie cradle die op de flitsschoen kan worden gemonteerd en via een geïntegreerde kabel kan worden verbinden met de camera.

Hierbij twee plaatjes ervan:

Toen ik echter ging vragen wat deze cradle kostte kwam al snel het bericht dat het $ 395,00 alleen al voor de cradle was. Daarbij komt dan nog een Garmin apparaat van ongeveer € 150,00 - € 200,00 Garmin Geko 201 of 301. Dit werd me dan ook te gortig, hoewel de oplossing wel netjes is.

Ook een directe kabel van de D2X naar de Garmin kan ik niet vinden, wel kom ik een schematische weergave tegen van de kabel en pinbezetting van de verbinding tussen de D2X en een GPS apparaat. In theorie zou er dus een rechtstreekse kabel te maken moeten zijn. Een probleem hierbij is dat ik niet veel kaas heb gegeten van elektronica en het schema niet begrijp, nog hoe het in elkaar gezet zou kunnen worden.

Link naar schema

Voor de liefhebben hier het schema (overigens wie weet hoe het in elkaar is zou ik erkentelijk zijn als die erover zou willen informeren)

De reden voor het plaatsen van deze threat is een manier te bedenken om voor een wat vriendelijker bedrag toch een koppeling tussen de D2X / D200 en een GPS apparaat te kunnen maken die bovendien ook nog eens netjes is ipv een losse dradenboel. Wellicht dat u ook al ervaring heeft met een GPS oplossing. Ook daar ben ik benieuwd naar.

Wie heeft een idee ???

Enkele interessante links over GPS en fotografie:

Artikel bij Microsoft november 2005

RedHen systems D2X oplossing

World Wide Media Exchange

Nikon GPS kabel MC-35

ps. Garmin is niet de enige GPS leverancier die Nikon aanraad.
    Last edited by a90; 12 januari 2006, 22:05.
    Nikon spul

Re: Nikon D2X / D200 GPS koppelingen

Ja het kan vrij eenvoudig en ook goedkoop. Op de 10 pins connector zijn de aansluitingen voor een serieele verbinding aanwezig. Dit is standaard. Je hebt 3 draden nodig, GND, TX en RX. Een Garmin GPS bezit in vele gevallen ook een serieele uitgang. Ik heb vb de GPS60C en daar zit de serieele aansluiting voorzien bij de externe voedingsconnector. In dit geval moet je dus enkel de verbinding maken tussen je GPS en je camera, zonder extra interface want die zijn reeds in beide gevallen ingebouwd. Natuurlijk kun je hiervoor bij Garmin de juiste speciale kabel kopen en dito bij nikon, in beide gevallen rond de 35 euro per stuk en dan hoef je enkel de beide pluggen in te pluggen. bevestiging van de GPS moet je dan zelf doen.
    Heb je echter een verlengkabel zoals de MC21 dan kun je zelf de verbindingen maken maar dit vraagt wat soldeerwerk op opzoeking van de juiste pinnen. Omdat ik reeds een MC21 kabel gebruik voor mijn vliegende beestjes met laserdetectie kan ik de GPS zonder bijkomende moeite ook aansluiten omdat de MC21 kabel alle 10 de draden van de 10 pins connector bevat. Ik ga dit gebruiken als ik straks de D200 heb, maar voor de D2X is dit juist hetzelfde. Je GPS cordinaten worden dan telkens je een foto neemt in de fileheader geplaatst en achteraf weet je exact waar de opname gebeurt is. Ook kun je via googleearth je locatie beschikbaar stellen zodat een andere gebruiker zelfs uit een ander werelddeel ziet waar de foto genomen is. Zo zijn er reeds foto's te zien van Amerikanen waar je het park ziet waar de opname gebeurd is. Ook het stratenplan kan erop geprojecteerd worden met een uiterst hoge nauwkeurigheid. auto's zie je gewoon in de straat staan.
    Indien gewenst kan ik een link posten waar je zoiets kunt zien.

Frans.

Comment

Working...
    X