Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk tripod en ball head?? (gitzo, Acra Swiss, RRS?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk tripod en ball head?? (gitzo, Acra Swiss, RRS?)

Heb het internet afgezocht en verschillende forums (ook hier) bekeken omdat ik van plan ben om een goede tripod + ball head wil aanschaffen.

Het een en ander is me wel duidelijk geworden en dat is dat goedkoop, duurkoop is. Aangezien een goede tripod een investering voor het leven is wil ik graag jullie advies. Welke zal ik aanschaffen.

Voor de ball head wil ik een van onderstaande:
    - RRS ballhead, model BH-55 LR (lever clamb) of BH-55 Pro (screw knob clamb (welke is handiger/beter?)
    - Arca Swiss B1, heeft ook verschillende uitvoeringen. suggesties over welke?

Over Arca Swiss is een hoop bekend, maar RRS is vrij onbekend voor me. Wel gezien dat sommige forum leden deze hebben en de review zijn ook lovend.

Voor de Tripod wil ik een Gitzo carbon kopen. (ben trouwens 1.87 m lang)
    - Heeft iemand suggesties welke uitvoering. Heb op de site van Gitzo gekeken , maar kom er niet uit.
    - De Mountaineer G 1228 (kan tot 8 kg), lijkt me een goede tripod
    - De Explorer G 2227 (ook aantrekkelijk want daar kan je ook makkelijk macro mee doen, alleen is het maximale gewicht dat hij aan kan 6kg)
    - De Systematic G 1348, max. gewicht 12 kg.

Nou vind ik het moeilijk in te schatten wat een lens + camera weegt en wanneer de tripod nog stabiel is. Laten we zeggen. Maximale configuratie een Mark II + 300 2.8 of een 400 lens. Wil "maar" 1 tripod aanschaffen omdat dat al duur genoeg is.

Ik hoop dat jullie wat suggesties hebben om de keuze te vergemakkelijken.

Alvast bedankt.

Kim

Re: Welk tripod en ball head?? (gitzo, Acra Swiss, RRS?)

Hi,

Zelf heb ik gekozen voor de Gitzo 1325, de reden: moet dienen voor een D2X met 200-400/4 dus de stevigheid primeerde.
    Je gaf zelf al aan dat je de combinatie MarkII en een 300/2.8 of zelfs 400 zou gaan gebruiken, dan kies je misschien ook wel beter voor een stevig excemplaar.

Wat het ballhoofd betreft is het bij mij een Markins M20 geworden en voor de 200-400/4 de combinatie met een Wimberly side kick, dit is voor tele werk een droomcombinatie.

Ok hier hangt wel een prijskaartje aan vast, maar in de catogorie die jezelf al aangaf zal dat je niet vreemd klinken, moest je intresse hebben om dit eens te bekijken en proberen, via PM of e-mail weet je me wel te bereiken.
    Nog een goede raad probeer zoveel mogelijk uit vooraleer je beslist.

Groeten.
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krvanheuven
      Heb het internet afgezocht en verschillende forums (ook hier) bekeken omdat ik van plan ben om een goede tripod + ball head wil aanschaffen.

Het een en ander is me wel duidelijk geworden en dat is dat goedkoop, duurkoop is. Aangezien een goede tripod een investering voor het leven is wil ik graag jullie advies. Welke zal ik aanschaffen.

Voor de ball head wil ik een van onderstaande:
      - RRS ballhead, model BH-55 LR (lever clamb) of BH-55 Pro (screw knob clamb (welke is handiger/beter?)
      - Arca Swiss B1, heeft ook verschillende uitvoeringen. suggesties over welke?

Over Arca Swiss is een hoop bekend, maar RRS is vrij onbekend voor me. Wel gezien dat sommige forum leden deze hebben en de review zijn ook lovend.

Voor de Tripod wil ik een Gitzo carbon kopen. (ben trouwens 1.87 m lang)
      - Heeft iemand suggesties welke uitvoering. Heb op de site van Gitzo gekeken , maar kom er niet uit.
      - De Mountaineer G 1228 (kan tot 8 kg), lijkt me een goede tripod
      - De Explorer G 2227 (ook aantrekkelijk want daar kan je ook makkelijk macro mee doen, alleen is het maximale gewicht dat hij aan kan 6kg)
      - De Systematic G 1348, max. gewicht 12 kg.

Nou vind ik het moeilijk in te schatten wat een lens + camera weegt en wanneer de tripod nog stabiel is. Laten we zeggen. Maximale configuratie een Mark II + 300 2.8 of een 400 lens. Wil "maar" 1 tripod aanschaffen omdat dat al duur genoeg is.

Ik hoop dat jullie wat suggesties hebben om de keuze te vergemakkelijken.

Alvast bedankt.

Kim
      Ik zit in uw "vaarwater" om 't maar zo te zeggen. Ik heb 3 statieven :
      • Benbo 1 tipod + Novoflex Magicball MB50 & Q=mount
      • Gitzo G1348 + RRS BH-55 Pro head
      • Gitzo G1128 Mk2 + G1177M + G1287
      Indien een RRS zou ik zou zeker voor de 'Pro' gaan.

Als je die eens wilt zien kom je maar eens af.

Comment

Ik heb een Gitzo moutaineer 1228 MK en een Markins M10 ball head ombinatie.
        Heel solide, stabiel en toch nog draagbaar.
        Mijn lengte is 1.80 m en vind het statief heel comfortabel.
        Nu ik heb mijn setup nog niet getest met zware lenzen (300mm en meer)
        Met deze lenzen lijkt het me geen goed idee de middenzuil ver uit te schuiven zodat het gewicht op de basisplaat van het statief blijft.
        Ik heb bij Paepke een Wimberley sidekick kunnen proberen. Dit lijkt me een zeer goed alternatief om stabiele maar toch flexible opstelling te krijgen.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
        X