Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter . Hoe , wat , waarom en wanneer ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtmeter . Hoe , wat , waarom en wanneer ??

Heb effe vraagje met betrekking tot lichtmeters
    Ik vraag me af ( na discussie met collega ) hoe je zo een ding gebruikt ??
    En dan vooral met betrekking tot aflezing en de instellingen die je dan op je body maakt .
    Dus m.a.w lees je daar dan het ideale diafragma ofzo op af ?? Of zie ik dat totaal verkeerd
    Misschien iemand die daar een deftige uitleg over kan geven hier ??

Hartelijke dank voor de bereidwillige medewerking
    Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

Re: Lichtmeter . Hoe , wat , waarom en wanneer ??

Heb mij ook al die vraag gesteld.Of een losse lichtmeter of spotmeter de belichting beter kan beoordelen dan degene in het toestel

Comment

Wat voor mij het grootste voordeel is t.o.v. meten met de camera is dat je met een camera meet van; camera camera naar onderwerp en met een lichtmeter meet je van lichtmeter naar camera.
      Stel je voor op een huwelijk, er staat een vrouw in het wit voor je en een man in het zwart, de camera ziet op het wit veel licht en op het zwart weinig licht. Je lichtmeter meet het licht wat invalt op hen en meet naar jou toestel toe, deze belichting gaat dus correcter zijn. Je kan dat ook wel met een grijskaart doen, maar een lichtmeter is toch correcter. Ook info over een flitsmeter nodig?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
        Wat voor mij het grootste voordeel is t.o.v. meten met de camera is dat je met een camera meet van; camera camera naar onderwerp en met een lichtmeter meet je van lichtmeter naar camera.
        Stel je voor op een huwelijk, er staat een vrouw in het wit voor je en een man in het zwart, de camera ziet op het wit veel licht en op het zwart weinig licht. Je lichtmeter meet het licht wat invalt op hen en meet naar jou toestel toe, deze belichting gaat dus correcter zijn. Je kan dat ook wel met een grijskaart doen, maar een lichtmeter is toch correcter. Ook info over een flitsmeter nodig?
        Dat het met een lichtmeter correcter zal zijn , daar twijfel ik niet aan.
        Vroeg me eigenlijk meer af hoe deze meting dan om te zetten in de camera ?? M.a.w hoe de meting te gebruiken Want als je met je body op "P" een foto neemt stelt hij de belichting zelf in . Kan je dus met een lichtmeter die instellingen aflezen ofzo ??
        Canon EOS ...D + enkele "L" glaasjes ( zo van die snelle ) + een goe bliksembakske ( 580 ) + een stevig statiefke met deftig kopke

Comment

Je moet op manueel werken en op je lichtmeter instellen welke iso je wilt en welk diafragma of sluitertijd. Het is net zoals op tv of av werken alleen moet je de waarde overzetten van je lichtmeter naar de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
            Je moet op manueel werken en op je lichtmeter instellen welke iso je wilt en welk diafragma of sluitertijd. Het is net zoals op tv of av werken alleen moet je de waarde overzetten van je lichtmeter naar de camera.
            Aha nu begint het al een beetje duidelijker te worden . Info over flitsmeter mag ook altijd hoor Is dat trouwens niet hetzelfde ??

Comment

nee, dan wordt het echt handig, je kan het licht van studioflitsers niet meten met een camera, je kan wel zien op het scherm wat er gebeurt. Je kan je flitsinstallatie aansluiten (met een flitskoord) op je flitsmeter en dan het flitslicht bij het onderwerp gaan meter, je kan ook bijvoorbeeld 3 metingen doen en dan een gemiddelde ervan nemen.

Comment

Met de moderne camera's vol electronica lijkt het onmogelijk om nog verkeerd te belichten, maar dit zijn spijtig genoeg maar fabeltjes. Iemand die bewust fotografeert moet zich op elk moment afvragen wat hij doet, wat hij aan zijn automatische camera kan overlaten en wanneer hij moet ingrijpen.

Na instellen van de opname-gevoeligheid op de losse lichtmeter geeft de meting de waarde aan welke moet ingesteld worden op de camera bij manuele optie. Dus de belichtingstijd en het diafragma.
                2 manieren van meting wil ik onder de aandacht brengen.

1. Meting van het gereflecteerde licht:
                Men meet vanaf het camarastandpunt het licht dat gereflecteerd wordt door het onderwerp, zoals bij een ingebouwde lichtmeter.

Bij contrastrijke of tegenlichtopname kan het volgende probleem zich stellen; de meetcel meet een gemiddelde van het gehele meetveld. wanneer daarin een zeer heldere partij voorkomt, dan wordt de meetcel misleid. Het onderwerp wordt overbelicht. Bij de meeste camera's is hiervoor een correctieinstelling mogelijk.

Als remedie hiertegen kan men dichter bij het onderwerp gaan meten, een neutrale meting verkrijgt men ook door meting op een grijskaart. (18% grijs).

2. Meting van het opvallend licht:
                Hiervoor is de lichtmeter uitgerust met een wit bolvormig plastic kapje (diffusor), dat voor de meetcel geschoven wordt. Men meet vanaf de plaats van het onderwerp naar de camera toe.

De diffusor zorgt ervoor dat een gemiddelde gemeten wordt van het licht dat het onderwerp beschijnt. Bij deze meting wordt dus geen rekening gehouden met het tegenlicht, hoge contrasten of de tint van het onderwerp zelf. Deze meting is daarom objectiever.

Met deze ben ik zeker niet volledig, bv. de spotmeting is ook een belangrijk onderdeel en meet het licht bij een hoek van +/-1°. Sommige lichtmeters en camera's hebben ook deze mogelijkheid.
                Last edited by NOD; 29 december 2005, 14:13.
                http://www.torekefoto.be

Comment

Working...
                X