Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje over tussenringen

Ik heb hier al een en ander kunnen lezen over tussenringen en dan vooral het gebruik bij macro foto's.
    Begrijp ik het dan verkeerd als ik denk dat dan mijn 70-300 ook een 140-600 kan worden? En kan ik dan ook macrofoto's maken met deze lens/ring combinatie?

zoals jullie misschien zien begrijp ik er eigenlijk niks meer van....
    heb ik aan 1 ring genoeg of moet ik er dan 2 kopen?

alvast bedankt voor de uitleg.
    Canon 300D, Canon EFS 18-55 IS en een Tamron MACRO 1:2 AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD
    wishlist 430 EX

Re: vraagje over tussenringen

Oorspronkelijk geplaatst door h2o
    Ik heb hier al een en ander kunnen lezen over tussenringen en dan vooral het gebruik bij macro foto's.
    Begrijp ik het dan verkeerd als ik denk dat dan mijn 70-300 ook een 140-600 kan worden? En kan ik dan ook macrofoto's maken met deze lens/ring combinatie?

zoals jullie misschien zien begrijp ik er eigenlijk niks meer van....
    heb ik aan 1 ring genoeg of moet ik er dan 2 kopen?

alvast bedankt voor de uitleg.
    Je haalt 2 dingen door elkaar!
    Tussenringen is "extension tube" meestal setjes van 3 ringen, deze zijn is voor macro.

Een TC = "teleconvertor" ook wel "extender genoemt" die is voor verlenging van je bandpunt, deze is (meestal de 1.4 x je brandpunt langer geworden.)
    Let op! wil niet met alle lenzen.
    Bij gebruik zowel van TC of ET heb je verlies in lichtsterkte.
    Last edited by drh; 26 december 2005, 09:16.
    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Heb je misschien ook ervaring met een bepaald merk?
      Of denk je dat ik beter een macro en/of sterkere zoomlens kan kopen?
      Ik ben wel een ''mooi weer'' fotograaf....
      Met name voor autosport e.d. gebruik ik de 70-300 maar ik vind het bereik soms net te klein.
      Canon 300D, Canon EFS 18-55 IS en een Tamron MACRO 1:2 AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD
      wishlist 430 EX

Comment

Ga er maar vanuit als je goedkope lenzen bezit dat je niet teveel moet verwachten kan van een TC og ET.
        Vertel eerst meer over je zoomlens, welk merk en welke lichtsterkte?
        Natuurlijk kan je veel beter een orginele macro of telelens hebben dan met hulpmiddelen zoals TC of ET.
        En goede TC "extender" kost 310 euro. (Canon 1.4)
        Een goedkope extender kost 100 euro (Soligor 1.7)
        Tussenringen voor macro kosten 124 euro per setje van 3 stuks.
        Last edited by drh; 26 december 2005, 09:18.
        Mvg, drh

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drh
          Tussenringen voor macro kosten 124 euro per setje van 3 stuks.
          Over welke tussenringen gaat het hier?
          Merk? Type? Behoud van AF en lichtmeting?...
          Waar te koop?...

Heb interesse in setje automatische tussenringen, maar moeten wél van goede (afwerkings)kwaliteit zijn en mét behoud van alle functies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
            Waar te koop?...

Heb interesse in setje automatische tussenringen, maar moeten wél van goede (afwerkings)kwaliteit zijn en mét behoud van alle functies.

Deze tussenringen waar ik het over had zijn voor canon van solicor met behoud van AF en lichtmeeting. Voor Nikon zijn ze wel duurder.

Voor Nikon tussenringen http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=555
            Maar vergeet niet dat het moeilijk te focussen is met de tussen ringen met AF, je moet al heel goed in de buurt zitten wil de AF werken. Toch is MF goed te doen. Dit is mijn eerste probeersel met de tussenringen, met de 70-200 L lens op 200 mm. met een afstand van 25 a 30 cm naar het onderwerp.
            Deze foto is genomen met de 70-200 L f4.0 met tussen ringen van soligcor. Is wel geen echte macro opname, maar toch redelijk dacht ik zo. Wat vinden jullie ? :G of :B
            Last edited by drh; 26 december 2005, 11:22.
            Mvg, drh

Comment

Ik heb de Kenko Auto Extension tubes van macchap overgekocht.
              AF en lichtmeting blijven behouden.
              zie deze post voor een voorbeeldje (alleen verkleind geweest, niet gecropt)

Ik weet niet meer welke ringen er toen tussen zaten, bij deze wel manueel gefocust.

Ik had wel de indruk dat de AF beter werkte op macchap's D100 dan op mijn D70. Maar ik ben in het algemeen niet zo onder de indruk van de AF van de D70

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
              Waar te koop?...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

@ drh & jo,
                Vriendelijk bedankt voor jullie reactie

Comment

Deze tussenringen waar ik het over had zijn voor canon van solicor
                  met behoud van AF en lichtmeeting.
                  Voor Nikon zijn ze wel duurder.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=268
                  Dank je drh voor de nuttige tip !
                  Maar vooraleer ik deze ook bestel wil ik eerst het vergrotingseffect berekenen voor mijn betreffende lenzen.
                  Ik vermoed dat een 12mm extension tube op een 50mm lens een véél groter effect heeft dan op een lens met een brandpuntsafstand van 200mm bijv.

Weet er iemand waar ik bijv een rekentabel online zou kunnen vinden???
                  Dank
                  Last edited by Danobus; 23 januari 2006, 12:37.
                  Canon 40D+20D | EF 17-40 f/4 L usm | EF 100 f/2.8 macro usm | EF 70-200 f/4 L usm |
                  ringlite MR-14EX | speedlite 420EX | Leica 10x42BA | Lowepro Rover Plus AW|

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danobus
                    Ik vermoed dat een 12mm extension tube op een 50mm lens een véél groter effect heeft dan op een lens met een brandpuntsafstand van 200mm bijv.
                    Dat is héél juist. Via Google kom je tal van formules tegen, van hele simpele tot hele complexe maar de basis formule is Extension used/focal length = magnification.

Dit is een artikel over het gebruik van extension tubes op telelenzen om de korste scherpstelafstand te verminderen (maar absoluut nog geen macro): http://kenmcvayphoto.clymbers.com/ar...siontubes.html
                    Belangrijk te noteren is dat bij lange telelenzen het lichtverlies ook minimaal is.

Comment

http://users.multimedi.be/tonysmet/BD/EF25/

Dit zijn allemaal voorbeeldjes recht uit de lens (laatste 2 enkel resized) genomen met de EF25 in combinatie met de 70-200f4L...
                      Focussen doe ik dan manueel en zoals je wel zal zien is dat niet altijd even makkelijk

Comment

Working...
                      X