Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson R1800: kostprijs adrukken + ervaringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Epson R1800: kostprijs adrukken + ervaringen?

Ben stilletjes aan 't uitkijken/vergelijken voor een fotoprinter aan te schaffen.
    Naar wat ik tot hiertoe heb gelezen op 't net qua reviews is deze Epson een zeer goede A3+ printer;

Wat ik niet gevonden heb is de kostprijs van de afdrukken op verschillende formaten. Indien iemand mij verder kan helpen?

Uiteraard graag ook eventueel persoonlijke ervaringen met deze printer?

Alvast bedankt,
    Johan

Re: Epson R1800: kostprijs adrukken + ervaringen?

Als A3+ printer heb je 2 modellen: de R1800 voor kleur en de R2400 voor kleur én zwartwit. Daar is de laatste speciaal voor gemaakt.
    We hadden de R1800 staan, maar hij is nu vervangen door de R2400. Qua kleur ontlopen ze elkaar weinig of niets.
    Beide toestellen drukken prachtige kleurenfoto's af, de R2400 ook verbluffende zwartwit zonder één enkele kleurzweem.

Volgens Epson zelf bedraagt de afdrukprijs 10 euro/vierkante meter.
    Bij een grootformaatprinter is dat 2,8 tot 3,8 euro per vierkante meter, afhankelijk van de gebruikte cartridges (grote of kleine). De grootformaatprinter is natuurlijk veel duurder in aanschaf (ong. 2 400 euro), maar kan wel A2 aan.

Hopelijk heb je hier wat aan...
    Nikon, Apple & Epson

Comment

Zeker en vast!!
      Hartelijk dank!

Comment

Mag wel goed zijn voor zijne prijs zulle : http://www.2compute.net/shop.aspx?prod=EPSO44311
        Een beetje te duur voor mij

Comment

Enerzijds is er de R1800, anderzijds de R2400 die meer geschikt is voor zwart/wit afdrukken.

Ik zou ook af en toe wel eens z/w afdrukken willen maken maar ik vraag me af of het verschil in z/w afdrukkwaliteit de meerprijs van 300€ rechtvaardigt.

Comment

Tja, jij bent natuurlijk de enige die hierop kan antwoorden.

Ik heb hier wel wat afdrukken liggen (z/w van de R2400) en de printer staat er natuurlijk ook om te testen...
            Nikon, Apple & Epson

Comment

De HP8750 al eens bekeken?
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                Jazeker. Wat ik jammer vind hier is het kleine aantal inktslots. Hier zou dus sneller bv een tri-color cartridge moeten vervangen, terwijl je met 2 van de 3 nog gerust verder kan

Ik twijfel zeker niet aan de printkwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                  Jazeker. Wat ik jammer vind hier is het kleine aantal inktslots. Hier zou dus sneller bv een tri-color cartridge moeten vervangen, terwijl je met 2 van de 3 nog gerust verder kan

Op onze R1800 heb ik toch onvervonden dat in de meeste gevallen de CMY(K) cartridges niet ver na elkaar leeg raken.
                  Qua printkost moet je met de R1800 ook niet echt klagen. We hebben het inktverbruik niet bijgehouden, maar het lijkt mij wel hoger te liggen dan die 10 euro per m2 waar sprake van is.
                  Waar je ook moet op letten bij Epson is dat bij het vervangen van een enkele cartridge er altijd wat inkt van de andere verbruikt wordt. Dus je kan beter zorgen dat je meerdere cartridges in 1 keer vervangt.

Fotokwaliteit is goed tot zeer goed, met een lichte neiging naar koele afdrukken (te weinig geel), maar dit is vrij makkelijk te corrigeren.

R2400 is schitterend op mat papier en voor zwartwit, iets minder voor glossy papier tengevolge van het ontbreken van die gloss optimiser. De kleuren zijn wel spot-on, en hebben een grote gamut met de Ultrachrome K3 inkten.

De 4800 Pro heeft interessante cartridges, ongeveer 120 ml per kleur.... Maar ja, die kost dan ook weer heel wat meer.

De bouwkwaliteit bij de R1800 voelt heel solide aan, met een gedempt sluitende kap en dergelijke. Stille werking, alleszins veel stiller dan onze oude HP 1220c.

Hp heeft ook fantastische kwaliteit, maar iets te "Vivira" naar mijn goesting. Met de juiste papierprofielen valt dit ook op te lossen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi

Dat van die cartridges betwijfel ik hoe langer hoe meer, deels uit eigen ervaring met een Canon, deels door ervaringen van anderen...
                    Het voordeel voor de HP's voor mij is dat je ook telkens de printkop mee vervangt. En als je weet wat er soms gevraagd wordt bij andere merken om die los te vervangen...

Nu, de nieuwe modellen schieten als paddestoelen uit de grond (en ik betwijfel dat het dikwijls ook een zichtbare kwaliteitsverbetering met zich mee brengt).
                    Met mijn vorige HP (een 959) heb ik bijna 5 jaar gewerkt, hij doet het nog steeds (ook voor kleurfoto's) maar ik had hoe langer hoe meer "behoefte" aan A3, en na wat onderzoek op die 8750 terecht gekomen. Maar die zal hier ook weer zijn jaren moeten meegaan...

Alvast veel plezier met je uiteindelijke keuze!
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hoi BD'ers

Een kleine update is hier nu wel van toepassing vermits ik uiteindelijk gegaan ben voor de Epson R1800.

Veel printwerk heb ik er nog niet opzitten en ben ook geen kenner, maar mijn eerste testresultaten zijn veelbelovend.

Iedereen hartelijk bedankt voor de bijdrage en pm's !
                      Last edited by yowan-kenobi; 2 december 2005, 20:22.

Comment

Is natuurlijk al lang geleden, maar heb je een idee wat die nu uiteindelijk verbruikt aan inkt? Ligt het verbruik hoog? Kun je een update geven?
                        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Heb 3 inktcartridges vervangen na
                          +- 150 stuks op 10x15
                          +- 25 stuks op 20x30
                          +- 30 stuks op 18x24

altijd gewerkt met merkartikelen, zowel papier als inkt, in foto-kwaliteit (er is ook nog een best-foto kwaliteit ter info).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                            Hebben wij staan en is ook een zeer knappe printer. De gecombineerde cartridges: ze zijn zo georganiseerd dat ze ongeveer gelijktijd op zijn, hij verbruikt voornamelijk de grijscartridge veel. Als je natuurlijk veel foto's afdrukt na mekaar met veel rood bijvoorbeeld dan zal je idd inkt verpillen... rood op en de rest nog niet maar wel de cartridge moeten vervangen...

Heb opt werk een lijst bijgehouden van het aantal prints en wanneer inkt vervangen, zal dit eens posten maandag...

Binnenkort wordt de onze vervangen door de nieuwe HP B9180... deze heeft wel afzonderlijke cartridges:

En het closed loop systeem die nooit inkt verpilt om koppen te reinigen... inkt wordt opgevangen en terug in de cartridge gespoten... een goede uitleg kan je hier lezen:

Ik denk dat de B9180 deze maand op de markt komt en de prijs ligt rond de 700 euro.
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Working...
                            X