Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk filter

    Hallo ik heb een Nikon d70 en maak veel foto's van paarden.
    Nu schiet ik veel schimmels en met een beetje zonlicht worden al gauw de paarden overbelicht wat ik ook probeer.
    Bestaat er een filter die wat overbelichting tegengaat?

    Groeten Fasole
    Rivieren weten het; er is geen haast bij.
    Op een dag komen we er wel
    Fujifilm 9600- Canon power shot A700

  • #2
    Re: welk filter

    Overbelichting kan je niet tegengaan met een filter, maar je kan op je toestel wel belichtingscompensatie instellen, waardoor je foto's minder belicht zullen worden. De achtergrond zal dan misschien wat donkerder zijn, maar dat kan desnoods nog rechtgetrokken worden in PS achteraf (als het al zou storen).

    Comment


    • #3
      Re: welk filter

      Ik zou toch eerst proberen na te gaan wat die overbelichting veroorzaakt. Misschien ergens een foute camera-instelling?

      seppuku.

      Comment


      • #4
        Re: welk filter

        weet je wat de moeilijkheid is het paard is wit, het zand op de grond is meestal ook behoorlijk licht en de ruiter heeft meestal wat donkers aan.
        Daar komt bij dat het paard in beweging is dus niet op een plek stil staat en ik moet mee bewegen.
        al de instellingen op mijn camera staan afgesteld op veel licht ontvangst.
        Ik heb geprobeerd om mijn camera op iets lichts in te stellen waardoor deze er rekening mee gaat houden met veel licht ontvangst maar dan vertonen de foto's toch nog uitgebrande plakken.
        Kan het zijn dat de lens dit niet aan kan?
        Rivieren weten het; er is geen haast bij.
        Op een dag komen we er wel
        Fujifilm 9600- Canon power shot A700

        Comment


        • #5
          Re: welk filter

          Denk niet echt dat je de enigste digitale cameragebruiker bent met het zwart-wit probleem. Kijk maar naar uitleg over trouwreportages.

          Moeilijk te combineren in 1 opname. Beste alternatief is zoals hierboven voorgesteld. Het minst kwade kiezen.
          Raw schieten,en onderbelichten, daarna omzetten en met ps optrekken. In de onderbelichte delen zit informatie. Een overbelicht deel is verloren....

          Groeten,
          JO
          Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

          Comment


          • #6
            Re: welk filter

            Je zit inderdaad met een moeilijke situatie!
            Belichtingscompensatie zoals Geert1845 al zei, en misschien dat een andere soort lichtmeting (spot/average/...) ook iets kan bijdragen tot beter belichte beelden?

            Comment

            Working...
            X