Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 420EX speedlite

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 420EX speedlite

Ik ben op zoek naar een nederlandstalige handleiding voor de 420EX speedlite flash van Canon. Kan iemand mij daar mee helpen? Alvast bedankt op voorhand!

Re: Canon 420EX speedlite

Kijk hier eens >> http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=82237

Comment

Nederlandse handleiding vindt men onder,www.motordigitaal.nl
      En daar dan onder handleidingen.

Groetjes

Vinci

Comment

Wel, bedankt voor de link, want ik heb sinds twee dagen ook die flitser in huis met Duitstalige handleiding en ik heb het woordenboek erbij gehaald (einwandfrei en consoorten )

Eerste vaststelling: je mag de flits niet in een hoek draaien of de automatische aanduiding van brandpuntsafstand werkt niet meer. Heb ik via trial en error ondervonden en vermits die meting niks te maken heeft met testflitsen of zo lijkt me dat op het eerste gezicht niet logisch: hij meet toch niet door de flitslamp maar door de lens, dus wat maakt het uit of die flitslamp gedraaid staat of niet Soit, ik zal wel iets over het hoofd zien zeker ?

Tweede vaststelling : Na een pilot-flash heb ik 's avonds met de rolluiken neer nog nooit een "groen" lampje weten te bekomen voor "correcte belichting", zelfs niet met iso 1600 en een diafragma van 2.8 en een halve meter afstand van het onderwerp. Lijkt me op het eerste zicht ook beetje vreemd, maar ik twijfel er niet aan of dit moet ook weer aan het manneke achter het toestel liggen....nieuw gerief vergt wat probeersels

Als andere 420 ex'ers al door die groeipijnen zijn...laat maar horen !
        Groeten,
        Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ghrrm
          Eerste vaststelling: je mag de flits niet in een hoek draaien of de automatische aanduiding van brandpuntsafstand werkt niet meer. Heb ik via trial en error ondervonden
          Als je flits niet recht naar het onderwerp staat helpen die mm's ook niet meer!
          Het flikkerende ledje geeft je dus duidelijk aan dat je met de bounce funktie aan't werken bent...

Als andere 420 ex'ers al door die groeipijnen zijn...laat maar horen !
          Misschien ook even vermelden welke body je gebruikt!?
          Ik kan met m'n D30 en 420EX perfekte opnames maken in complete duisternis...

Comment

Hallo Tony,

Je zal wel gelijk hebben dat de flits "verwittigt" dat je aan het bouncen bent, maar ik zag de link niet met het metering mechanisme. Dat moet volgens mij nog werken maar misschien "wil" hij de juiste brandpuntsafstand niet weergeven om je inderdaad te vertellen dat je indirect aan het flitsen bent.

De camera is een 10D met de Tamron 28-75 2.8 erop.
            Ik heb intussen nog geëxperimenteerd met de 420ex en ik heb letterlijk en figuurlijk al wat van het licht gezien. Na de pilot-flash (druk op het rode lichtje) krijg ik voor zover ik kan zien nog geen indicatie of de eventuele foto erna ok zal zijn qua belichting, maar wanneer ik dan effectief de foto neem, dan gaat het groene lampje wel branden om aan te geven dat de voorbije opname ok was.

Wat ik ook nog niet heb doorgrond is hoe je kan inschatten wat je sluitertijd zal worden bij een opname met flits. Ik werk vaak in AV en ik heb de indruk dat de indicatie van sluitertijd nog altijd de "sluitertijd zonder flits" is. Zie ik dat verkeerd ?

Groeten,
            Geert

Comment

Wat ik ook nog niet heb doorgrond is hoe je kan inschatten wat je sluitertijd zal worden bij een opname met flits. Ik werk vaak in AV en ik heb de indruk dat de indicatie van sluitertijd nog altijd de "sluitertijd zonder flits" is. Zie ik dat verkeerd ?

Groeten,
              Geert
              In de AV stand zal de flitser als invulflitser werken. Wanneer je bijvoorbeeld f4 kiest, dan hou je met de flitser ingeschakeld dezelfde sluitertijd dan zonder de flitser.

In de TV stand zal je camera het diafragma volledig openzetten wanneer het te donker is, en dan zorgt de flitser voor de rest van de belichting. Maar dan heb je geen controle over de scherptediepte.

Daarom zet ik de camera voor flitsfoto's meestal in de M stand, als het een stilstaand onderwerp is, dan kom ik met 1/60sec toe voor de Tamron 28-75, zit er beweging in het onderwerp, dan kies je voor een kortere sluitertijd (niet korter dan de maximum-flitssynchronisatiesnelheid van je camera). Het diafragma kies je dan naargelang de nodige scherptediepte.

Dus als je invulflits wil (bijvoorbeeld om het gezicht van een model beter belicht te krijgen wanneer er meer licht achter het model is), dan gebruik je best de AV-stand. Als het echt te donker is, en je wil geen te lange sluitertijd, dan zet je de camera best op M (manueel) om zelf alles te regelen. De camera zal dan zelf de flitsduur (sterkte) aanpassen om de foto juist te belichten. Bij de 580EX (die ik gebruik) kan je dan ook nog heel snel de flitsbelichtingscompensatie aanpassen om de belichting juist te krijgen. Als er witte (of blinkende) delen in het te fotograferen onderwerp zitten, dan kan je de flitser best wat harder laten werken (+ 2/3 stop werkt bij mij dan meestal prima).

Bij tegenlicht kan je met die compensatie ook zorgen dat het onderwerp goed belicht is (dankzij het schermpje van een DSLR is het heel simpel om een proefopname te maken om alles perfect in te stellen ).

Met een langere sluitertijd en hogere iso-waarde krijg je meer effect van de achtergrondverlichting, daardoor hou je wat meer sfeer in de foto's. Als je een te korte sluitertijd en een lage iso-waarde kiest, dan zal alles in de achtergrond zwart worden, met een hogere iso-waarde en langere sluitertijd krijg je de achtergrond ook mee in beeld (dat geeft meestal meer sfeer aan de foto's).
              Last edited by Black B@ndit; 4 oktober 2005, 21:19.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Na de pilot-flash (druk op het rode lichtje) krijg ik voor zover ik kan zien nog geen indicatie of de eventuele foto erna ok zal zijn qua belichting, maar wanneer ik dan effectief de foto neem, dan gaat het groene lampje wel branden om aan te geven dat de voorbije opname ok was.
                Een druk op de rode (led)knop geeft gewoon een volledige ontlading van je flash, niet meer, niet minder!

Voor de rest sluit ik me aan bij Black B@ndit en maak ik ook 't meeste gebruik van de M-stand bij gebruik van de externe flits
                En ik moet ook nog wel een pak leren, heb de 420EX ook nog niet zó lang

Comment

Ik wil op mijn EOS 350 een speedlite 430 zetten, kan je met een externe flits een hogeresluitersnelheid krijgen dan met de flits op het toestel?

Comment

Als beide high speed syncronisation ondersteunen wel zeker ...

Comment

Working...
                    X