Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruikerservaring i.v.m A3+ printers gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruikerservaring i.v.m A3+ printers gezocht

Eén van mijn volgende aankopen is een A3+ printer. Zelf droom ik van een Epson 4500 maar helaas, mijn bankrekening droomt niet mee...

Er blijven voor mij 2 kandidaten over, namelijk
    HP8755 of de Canon i9950.

Niet alleen is de fotokwaliteit uitermate belangrijk, alhoewel ik weet dat dit voor beiden geen enkel probleem zal vormen of de snelheid. Het allerbelangrijkste is de kwaliteit van de zwart/wit afdruk, m.a.w. geen metamerismes dus.
    Ik heb beide bedrijven aangeschreven om een afdruk te vragen, bij Canon kan dat trouwens via hun site. Na anderhalve week geduld heb ik van HP nog niets ontvangen, Canon heb ik pas eergisteren geschreven.

Mijn concrete vraag is: indien iemand over de printer beschikt en ervaring heeft met zwart/wit afdrukken, laat hij opstaan en zijn mening geven.
    Alvast van harte bedankt!

Re: Gebruikerservaring i.v.m A3+ printers gezocht

Digitale zwart-wit afdrukken, het zal altijd een probleem blijven!

Vandaag komt mijn eerste print in zwart-wit terug van het vaklabo, geprint met de Durst Lambda en op speciaal zwart-wit papier naar het schijnt.
    De enige printer bij mijn weten, wat alle andere labo's drukken de zwart-witjes af op kleurpapier. Ik zal morgen laten weten wat ik er zelf van vind, waarschijnlijk zal de prijs ronde de 28 Euro gaan voor een afdruk van 28 x 42 cm , dat zou de beperking kunnen zijn om er steeds gebruik van te maken .

Vervolg :

Ik heb ondertussen de afdruk van het labo in mijn bezit en ben zeer tevreden van het resultaat. Ook van de prijs want €10.53 voor een afdruk van 29 X 42 is IMHO niet overdreven.

MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 10 augustus 2005, 10:09.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik print héél mooie Z/W foto's op mijn Epson 2100 door gebruik te maken van een (goedkope) RIP die gebruikt maakt van de bestaande inktset.
      QuadTone RIP van Roy Harrington samen met Qimage als printprogramma.

Comment

Investeer niet in een printer !!
        Laat uw foto's afdrukken !! waarom ? :
        1 Veel goedkoper ( inkt, papier en afschrijving printer inbegrepen )
        2 Geen goede kwaliteit. Vergelijk maar eens een goede inktjetafdruk met een foto uit een goede afdruk centrale.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

We gebruiken hier een HP 8750 die zeer goed z'n job doet. Zelfs zonder calibratie heb je gewoon perfecte kleuren, geen gepruts met kleuren aanpassen in de printerdriver om een goede print te bekomen, het is gewoon correct. Trouwens deze printer heeft een aparte grijscartridge zodat je perfecte zwart/wit foto's kan afdrukken die met het juiste papier ook +100 jaar echt grijs blijven. Nadeel van deze printers zijn de dure afdrukkosten. Het beste papier van HP is het Premium Plus fotopapier, kan je krijgen in 2 varianten:
          Premium Plus photo & proofing gloss (q5486a)
          Premium Plus photo & proofing satin (q5489a)
          Ik heb de voorkeur voor het proofing satin, geeft echte en matte foto look&feel, het proofing gloss is iets meer typisch printerpapier.

Nadelen van deze hp:
          - inkt is niet watervast
          - printer is niet snel (epson en canon zijn sneller)
          - dure inkt (al vermoed ik dat epson minstens even duur is, canon is goedkoper)
          - erg grote behuizing (als je een kleine bureau hebt...)

Op deze site kan je veel printerreviews vinden...

groeten,
          wim
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Lieven, al mijn 10x15 afdrukken gaan naar het labo, ik heb ze aan 0.09€ het stuk en de kwaliteit is prima.
            Voor grote afdrukken heb ik eigenlijk toch liever de totale controle. En soms moet er iets dringend afgedrukt worden en kan er geen 2 tot 3 dagen gewacht worden.

Wim, uit ervaring weet ik dat HP zeer goede printers maakt waarvan de kwaliteit heel hoog is. Maar wat me tegenhoud is hetfeit dat de nieuwe cartridges nog steeds diverse kleuren heeft wat het afdrukken inderdaad duur maakt.
            Bedankt voor de link, heb daar ook nog interessante info gevonden! Thx.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stephan
              Eén van mijn volgende aankopen is een A3+ printer. Zelf droom ik van een Epson 4500 maar helaas, mijn bankrekening droomt niet mee...

Er blijven voor mij 2 kandidaten over, namelijk
              HP8755 of de Canon i9950.

Niet alleen is de fotokwaliteit uitermate belangrijk, alhoewel ik weet dat dit voor beiden geen enkel probleem zal vormen of de snelheid. Het allerbelangrijkste is de kwaliteit van de zwart/wit afdruk, m.a.w. geen metamerismes dus.
              Ik heb beide bedrijven aangeschreven om een afdruk te vragen, bij Canon kan dat trouwens via hun site. Na anderhalve week geduld heb ik van HP nog niets ontvangen, Canon heb ik pas eergisteren geschreven.

Mijn concrete vraag is: indien iemand over de printer beschikt en ervaring heeft met zwart/wit afdrukken, laat hij opstaan en zijn mening geven.
              Alvast van harte bedankt!
              Voor zwart-wit afdrukken is er geen enkele echte concurrent voor de Epson R2400, die uit alle recente testen als veruit de beste (en de duurste!) te voorschijn komt. Niet te verwonderen, want hij gebruikt drie soorten zwartcassettes.

Zelf heb ik een R1800, waar ik zeer tevreden over ben, ook al heeft die (maar) twee zwartcassettes. Op premium gloss A3+ zijn de afdrukken overweldigend.

Nadeel: de inkt loopt erdoor alsof je de kraan hebt laten openstaan...

Maar als het wat mag kosten is er geen betere keuze. HP heb ik nu voorgoed opgegeven - sinds begin 80 jaren heb ik zowat 12 HP's gehad. Die mannen kunnen de toekomst voorspellen: ze weten precies wanneer de garantie afloopt en twee dagen later gaat de printer stuk. Steeds een onbeduidend onderdeel, maar de herstelling kost meer dan een nieuwe printer. En bij àlle HP inkjetprinters kreeg ik na een tijdje last van banding. Ook in zwart-wit.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Gebruik voor A3 ZW-prints de oudere Epson 1290 met de hier eerder genoemde QuadToneRIP. Wat mij betreft prima, heb al meerdere testen uitgevoerd en nog steeds aangenaam verrast door de kwaliteit van de afdrukken.

Nadeel -voor zoverre daar sprake van is- is dat de afdruk in high quality via QTRIP op A3 wel een uurtje duurt. Maar ach, als ik 30 prints per dag moet gaan drukken, mag er ook wel een ander printertje met een ander prijskaartje komen te staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Ik print héél mooie Z/W foto's op mijn Epson 2100 door gebruik te maken van een (goedkope) RIP die gebruikt maakt van de bestaande inktset.

Hans kan je de samenwerking tussen de twee programma's is een beetje verduidelijken. Ik heb gisteren QTRIP gedownload mar de samenwerking met qimage is me onduidelijk. Bij wordt er rechstreeks gedrukt vanuit QTRIP.

Alvast Bedankt.

MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele

Ik kan deze mening bijtreden, mijn Epson 2100 doet het voortreffelijk met gebruik van QuadTone RIP, het gebruik van Qimage is mij echter onbekend.
                    Graag wat verduidelijking ?
                    http://www.torekefoto.be

Comment

Working...
                    X