Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor Canon 350D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser voor Canon 350D

Ik zou mijn een flitser willen aanschaffen voor mijn Canon 350D. Ik zal deze niet zo bijster veel gebruiken en daardoor vind ik de Speedlite 580 EX nogal duur. Dus dacht ik aan de Speedlite 420 EX???

Ik heb echter ook wel interesse voor de Sigma EF 500 DG Super. Deze ligt in dezelfde prijsklasse als de Speedlite 420 EX, maar is ook wel een stuk krachtiger en heeft misschien wel een aantal extras's???

Heeft hier iemand enig idee/commentaar om?

Re: Flitser voor Canon 350D

De 580 EX is wel het beste voor je 350 D.
    Je toestel is zeer recent en perfect aangepast voor de 580EX.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hij zegt net dat hij de 580 te duur vindt. De 420 is een goede keuze, de Sigma ook. De Sigma biedt inderdaad meer mogelijkheden en een hoger richtgetal (is eigenlijk gemaakt als concurrent voor de Canon 550), maar zal misschien niet werken op toekomstige bodies van canon...

Comment

Let er wel op dat de Canon 580EX en de Sigma EF-500 DG Super beiden EO-ETTL II zijn.

De goedkopere Canon Speedlite 420EX is E-TTL. Voor gebruik op de 350D en de 20D is de keuze dan snel gemaakt. Neem dan de Sigma EF-500DG super EO-ETTL II kost de helft van de 580EX. En laat u niet vangen met de Cash-Back bonus van Canon op de 420EX.
        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Misschien een overbodig vraagje: Op de eos 350d zit ook een flitser.
          Voldoet deze dan niet echt, of misschien niet in alle gevallen?

groeten
          riccardo,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door riccardo
            Misschien een overbodig vraagje: Op de eos 350d zit ook een flitser.
            Voldoet deze dan niet echt, of misschien niet in alle gevallen?

groeten
            riccardo,
            Wel een vaste kleine flitser op het toestel zelf is toch niet voldoende, denk ik.

- Je kan de flitskop niet draaien
            - Je kan er geen omnibounce op zetten
            - Je gebruikt meer batterij van het toestel zelf
            - De flits is niet zo krachtig, en heeft een beperkt bereik.

Misschien te gebruiken als invulflits in noodgevallen ofzo, maar meer dan dat durf ik er toch niet mee.

Dave
            pixelpusher

Comment

... en omdat de flits dichter bij de lens staat, heb je meer kans op rode ogen. Er bestaat wel zo 'n anti-rode ogen functie die een voorflits geeft zodat de pupillen verkleinen, maar dat is storend en je model wordt er minder aantrekkelijk door (mensen met grote pupillen worden significant mooier gevonden dan diezelfde mensen met kleine pupillen).
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
                Let er wel op dat de Canon 580EX en de Sigma EF-500 DG Super beiden EO-ETTL II zijn.

De goedkopere Canon Speedlite 420EX is E-TTL. Voor gebruik op de 350D en de 20D is de keuze dan snel gemaakt. Neem dan de Sigma EF-500DG super EO-ETTL II kost de helft van de 580EX. En laat u niet vangen met de Cash-Back bonus van Canon op de 420EX.
                Ik snap niet dat mensen nog zo'n onzin verkondigen. ETTL II is een CAMERA functie en heeft niets met de flits te maken! Als een flits ETTL ondersteunt ondersteunt hij dus ook ETTL-II!

ETTL werkt als volgt:
                De camera doet een lichtmeting en berekent met een geavanceerd algoritme de benodigde hoeveelheid licht. De camera stuurt dit naar de flits, die een pre-flash doet. De camera meet de hoeveelheid licht van de pre-flash en stuurt dan (indien nodig) bij. Dan doet de flits de eigenlijke flash. Er gebeuren dus 2 flitsen voor 1 foto. Dit gaat echter zo snel, dat je hier niets van merkt.

ETTL-II gebruikt een ander algoritme, waarin het onder meer rekening houdt met de afstand tot het onderwerp (als de lens deze informatie aan de camera verschaft). Voor de rest werkt het systeem hetzelfde: de camera zegt gewoon aan de flits hoeveel licht er nodig is en stuurt bij indien nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                  Ik snap niet dat mensen nog zo'n onzin verkondigen. ETTL II is een CAMERA functie en heeft niets met de flits te maken! Als een flits ETTL ondersteunt ondersteunt hij dus ook ETTL-II!

ETTL werkt als volgt:
                  De camera doet een lichtmeting en berekent met een geavanceerd algoritme de benodigde hoeveelheid licht. De camera stuurt dit naar de flits, die een pre-flash doet. De camera meet de hoeveelheid licht van de pre-flash en stuurt dan (indien nodig) bij. Dan doet de flits de eigenlijke flash. Er gebeuren dus 2 flitsen voor 1 foto. Dit gaat echter zo snel, dat je hier niets van merkt.

ETTL-II gebruikt een ander algoritme, waarin het onder meer rekening houdt met de afstand tot het onderwerp (als de lens deze informatie aan de camera verschaft). Voor de rest werkt het systeem hetzelfde: de camera zegt gewoon aan de flits hoeveel licht er nodig is en stuurt bij indien nodig.
                  Er is wel degelijk nog een verschil: binnen de flitskop wordt afhankelijk van de brandpuntsafstand ook een andere hoek gekozen... Wat betekent zonder E-TTL II dat de flits breder gaat inflitsen dan met (want kiest een brandpuntsafstand die "te klein" is). Maar of dat een probleem is???
                  Zelf zou ik wel voor een flits gaan met E-TTL II als ik voor de keuze zou staan, lijkt me gewoon het verstandigst...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Er is wel degelijk nog een verschil: binnen de flitskop wordt afhankelijk van de brandpuntsafstand ook een andere hoek gekozen... Wat betekent zonder E-TTL II dat de flits breder gaat inflitsen dan met (want kiest een brandpuntsafstand die "te klein" is). Maar of dat een probleem is???
                    Zelf zou ik wel voor een flits gaan met E-TTL II als ik voor de keuze zou staan, lijkt me gewoon het verstandigst...
                    Nee nee nee... Wat jij bedoelt doen vele E-TTL flitsen ook, gewoon meezoomen met de lens (meestal is dat iets van 28-135mm). Sommige (duurdere) flitsen doen dit over een breder bereik, andere (goedkopere) flitsen doen dit helemaal niet.
                    Dit is dus weeral GEEN E-TTL II functie. Ik kan het niet genoeg benadrukken, E-TTL II is een CAMERA-algoritme. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat ETTL-II afhankelijk is van de gebruikte lens, niet van de gebruikte flits.
                    Natuurlijk zeggen alle fabrikanten dat hun nieuwe modellen compatibel zijn met ETTL-II en dat zijn ze ook. Maar hun oude E-TTL modellen zijn dat even goed. E-TTL II bestond toen nog niet, dus staat dit er vaak niet bij.

Om samen te vatten: vanuit het standpunt van een flits is er geen verschil tussen ETTL en ETTL-II

Voor meer info over hoe de ETTL-algoritmes werken: http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/ettl2.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                      Om samen te vatten: vanuit het standpunt van een flits is er geen verschil tussen ETTL en ETTL-II
                      Iemand die dit kan bevestigen?
                      Zen

Comment

Ik heb de Speedlite 430EX, en ben er tevreden over! Echt ver flitst hij niet naar mijn mening, maar voor mij hoeft dit niet altijd. Ik kan bvb met die flitser in combinatie met ISO1600 het Belfort in Gent belichten. De kleur is ook warm, je hebt zo niet echt de "flits-kleur".
                        Ben er zeer tevreden over, en hij is ook een stuk goedkoper dan de 580EX
                        www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

Comment

Ikzelf had de ex420 en sinds kort nu ook de ex580, ik moet zeggen er is toch een verschil hoor. Zo kan je bij de ex580 de instellingen doen op de flits zelf, terwijl je bij de ex420 steeds in de menu van de camera moest gaan.
                          Dit zou bij de 430 ex ook op de flits zelf kunnen denk ik.
                          En de cashback van de 420 zou ook gelden op de 430.

Ook kan je de 580 ex gebruiklen als master om eventueel een andere flits aan te sturen (bijvorbeeld ex420)
                          fotowebsite: www.edwinfoto.com
                          Lara's website: http://www.houdevelt.com
                          fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Hallo,

Als er helemaal geen verschil zou zijn tussen ETTL en ETTL II, dan zou Sigma géén type EO-ETTL II uitgebracht hebben en...
                            Metz géén adapter SCA 3102 M3 (na de M2). Allebei speciaal o.a. ter ondersteuning van ETTL II.
                            Het systeem "ETTL II" komt dan wel vanuit de camera, maar als je flitser dit niet ondersteunt, doet ie er ook niets mee.

By the way, Buggie, de Sigma EF 500 Super heeft nagenoeg alle speeltjes die een Canon 550 en 580 ook heeft.
                            Alleen voor heel wat Eurootjes minder.
                            De Canon 550 en 580 hebben een iets hoger flitsgetal, dan de Sigma 500 Super.
                            Maar die is op zijn beurt weer een heel stuk sterker dan de Canon 420 of 430...
                            Ook al eens aan een gebruikte Metz 54 MZ4 of 3 gedacht?
                            Deze staan af en toe wel op het Internet, ook een klasseflitser.

groet
                            Adrie

Comment

Ook ik was aan het twijfelen tussen de speedlite 420 / 430 en de sigma 500 super. Denk toch dat ik voor die laatste ga, heb de handleiding vand e sigma site gedownload en moet zeggen dat ie mogelijkheden genoeg heeft
                              Zeker gezien het prijsverschil met de canon flitsers.

/edit

meer info over het verschil tussen E-TTL en E_TTL-II vind je hier :
                              http://www.digi-darkroom.com/archive...p/t-15126.html

There are two features of ETTL-II which are available only with the 580EX Speedlite and the latest ETTL-II third-party guns. The first is that the flash knows the sensor size, and zooms the flash head to give full coverage over only the area seen by the sensor. The 550EX did not do this, and so wasted energy illuminating the 24x36mm frame outside that covered by the 22x15mm sensor in the 10D etc. The second feature is that the 580EX communicates with ETTL-II cameras to adjust white balance in order to compensate for changes in flash characteristics if the flashgun batteries run low.
                              Er zit dus wel verschil in de flitsers (E-TTL en E_TTL-II), namelijk 1. de flitser 'kent' de sensorgrootte en weet dus welk gedeelte van de compo daadwerkelijk op de sensor valt (en belicht dat gedeelte), de 2e is dat de flitser communiceert met de camera om de witbalans te corrigeren in het geval dat de flitskarakteristiek niet is zoals van te voren verwacht, bv door bijna lege batterijen.

SAMENVATTEND : E-TTL II is dus én een wijziging in de camera-body, maar ook een wijziging in de flitser. Ze zijn onderling uitwisselbaar, maar om van álle E-TTL II functies gebruik te kunnen maken, heb je een E-TTL II Camera én Flitser nodig. Anders ontbeer je enkele functies (zoals hierboven genoemd).
                              Vraag is alleen of het de moeite waard is om voor de hierboven genoemde functies een E-TTL II flitser aan te schaffen....

Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Blonde
                              Iemand die dit kan bevestigen?
                              Het klopt dus niet, er kan een verschil in de flitser zijn.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid in de verwarring schept, want ik kwam er ook niet meer uit... ;-)
                              Last edited by Marsupilami_NL; 20 augustus 2006, 13:41.
                              --
                              Groeten
                              MarSu

Comment

Working...
                              X