Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD vs beeldbuis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LCD vs beeldbuis

Ik heb zelf 'n portable pc (IBM Thinkpad T40) maar heb nu toevallig 'ns deze site en z'n foto's bekeken op een 'good old beeldbuis-scherm' (Eizo T561)? Vooral zwart-wit foto's zijn véél mooier (op m'n portable gewoon zwart-wit, op die ouwe bak hebben ze 'n mooie warme gloed. Weg met die moderne vodden?
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Re: LCD vs beeldbuis

Je mag die vod bij mij afleveren....
    DVC

Comment

Zoals nogal dikwijls verschillen de meningen, ik blijf ook bij een CRT voor beeldbewerking, kocht net nog een nieuwe 22 inch IIyama 514 Pro.

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik ken die IBM Thinkpad T40 niet, en kan daarom ook niet veel zeggen over de kwaliteiten van de TFT die ze erin gezet hebben.

Zelf heb ik vorig jaar een Sony laptop gekocht, en omdat die totaal onbruikbaar was om foto's op te bewerken, heb ik die al snel weer verkocht.
        De kijkhoek was zelfs te klein om het scherm goed te bekijken als je er recht voor zat, je moest zelf naar boven of naar beneden (of het scherm draaien) om ofwel de bovenste helft, of de onderste helft goed te kunnen bekijken.
        Bij de "goedkopere" laptops moet er ergens op bespaard worden, en dan zit er meerstal ook een TFT van mindere kwaliteit in.

Aan mijn PC hangt nu al een paar jaar een TFT, en die heeft wel een goede kleurweergave/contrast/kijkhoek en daarmee is het perfect mogelijk om foto's te bewerken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Je hebt TFT's en je hebt TFT's. Foto's bewerken op een laptop scherm is inderdaad geen goed idee tenzij je echt niet anders kan.

Heb zelf een Dell Inspiron. Prima machine, maar niet voor fotobewerking. Het scherm is niet te calibreren.

Op m'n bureau heb ik een Acer scherpje staan die het best aardig doet. Mogelijk dat een CRT het beter doet, maar ik betwijfel of je het bij het uiteindelijke afgdrukte resultaat nog terugziet.
          Last edited by ajh; 5 augustus 2005, 09:00.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Ok, ik zit met het zelfde probleem.
            Ik ben op zoek nr. een nieuwe monitor en ik stel mij de vraag LCD of CRT.

Als ik opper dat ik wel opnieuw voor een CRT wil gaan, verklaart iedereen mij voor gek...

Wat raden julie mij aan? Ik hoop niet meer dan 500-600 te moeten uitgeven...
            Dat we ze nog lang mogen "trekken".
            Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

De toekomst ligt in CRT.

Dit is idd nog altijd de beste technologie wb beeldkwaliteit (vs kost).

Verschillende fabrikanten ontwikkelen momenteel superslanke CRT's, die weldra plasma zullen vervangen :

http://av.samsung.de/press_meldung.asp?id=1186
              http://www.lgphilips-displays.com/en...superslim.html
              Last edited by Jokke; 7 augustus 2005, 10:26.
              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Thanks Jokke.

Heeft er iemand ervaring met stoc*****s.be?

PS ik begrijp niet waarom het woord l.o.o.t.s. vervangen wordt door *****

ok ik snap het : de website is s.t.o.c.k.l.o.o.t.s dot be (verwijder alle punten en je hebt de naam van de site) Forum houdt niet van het onderlijnde woord
                Last edited by Nickon; 7 augustus 2005, 16:15.

Comment

Toen mijn 22-inch CRT enkele maanden geleden problemen had, ben ik gaan kijken voor een TFT. De enige twee die, wat mij betreft, in aanmerking kwamen zijn de EIZO CG-serie (dus niet alle Eizo's, alleen de CG-serie) en de nieuwe La Cie-TFT's. Beiden waren destijds echter niet uit voorraad leverbaar, dus heb ik mijn CRT naar de reparateur gebracht...

Dat wil niet zeggen dat foto's er op een ander TFT-scherm waardeloos uitzien. Maar als je echt wilt zien 'what you get', dan zijn alleen die eerder genoemde geschikt. Het hangt er dus vanaf of je dat wilt. En er zullen er vast meer volgen... hopelijk, want ik hoef niet per sé zo'n grote CRT-bak op mijn bureau. Ik heb zojuist even gekeken, en die TFT's zijn nu weer leverbaar, maar mijn CRT doet het nu weer prima.

Overigens: ik heb zelf daarnaast ook een van de duurdere notebooks, met 17-inch breedbeeld-TFT (1900nogwat x 1200nogwat pixels), maar die prijs zit niet alleen in dat scherm. Dat zit meer in (nu) snelste processor, veel geheugen, bluetooth, wifi, DL-DVD-writer etc etc... Hoewel dat scherm echt niet slecht is, is het afgezet tegen die CRT toch echt niet goed genoeg voor mij

Maar het gaat daarom dus om je eigen doel van je scherm. Als je alleen maar goed genoeg wilt publishen op bv je website, hoeft een tft geen probleem te zijn; steeds meer mensen zullen je foto's namelijk ook via zo'n (al dan niet goede) TFT gaan bekijken...

Comment

Nog interessante lectuur

http://www.audioholics.com/techtips/...P_plasma1.html

CRT is nog steeds voorloper wb contrast, levensduur en kost en zal dus niet onmiddellijk van de markt verdwijnen.

Er zijn ook genoeg CRT fabrieken die hun toekomst wensen veilig te stellen door nu te investeren in de superslim technology. Vooral LG-Philips, die +25% van de CRT markt in handen heeft, gaat deze richting op. Hun producten komen nog dit jaar op de markt om te concurreren met (de minderwaardige) LCD's en (de duurdere) plasma's.

Dit zou wel eens een winner kunnen worden.
                    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                      De enige twee die, wat mij betreft, in aanmerking kwamen zijn de EIZO CG-serie (dus niet alle Eizo's, alleen de CG-serie) en de nieuwe La Cie-TFT's.
                      Als je het mij vraagt doen de TFT's van Apple het ook wel goed. Je moet er wel enkele euries voor neertellen.
                      Apple Inc. rulez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaske
                        Als je het mij vraagt doen de TFT's van Apple het ook wel goed. Je moet er wel enkele euries voor neertellen.
                        Begrijp ik het goed dat je hier een Mac voor nodig hebt?

Comment

Nee, je hebt hier geen Mac voor nodig. Apple gebruikt al een tijdje alleen universele standaarden voor zowel ontwikkelen van software als van hardware. De TFT schermen van Apple zijn voorzien van een DVI aansluiting die dus ook past op alle pc's. Als je pc nog geen DVI zou hebben kan je nog altijd een VGA adapter ertussen steken.
                          Apple Inc. rulez

Comment

Ik heb na mijn 22 inch Ilyama nu een 23 breedbeeld TFT van Philips. Moet toegeven dat deze niet goedkoop was, maar het beeld is gewoon prachtig. De foto's zijn prachtig helder, mooie kleuren en als ik mijn foto's nog eens op een andere monitor zie, dan valt het me vaak tegen. Naast mijn PC heb ook een laptop van Siemens, en dat is natuurlijk ook een TFT scherm. En dat ziet er dus een stuk minder fraai uit, kleuren fletser niet lekker helder.

Wat ik dus wil zeggen is dat je niet per defenitie kan zeggen dat TFT niet goed voor foto's zou zijn. Ook in CRT monitoren zit erg veel kwaliteitsverschil. Ongetijfeld zullen drukkerijen en DTP center erg hechten aan een nagenoeg perfecte en gekalibreerde kleurweergave en misschien daarom nog steeds kiezen voor CRT monitoren. Denk nu ook dus niet dat als je een CRT koopt dat je dat automtisch een perfecte monitor hebt met een juiste kleurweergave, want dat is net als met een TFT zeker niet het geval. Nu willen we natuurlijk allemaal graag een zo juist mogelijke weergave, maar callibreren is natuurlijk altijd mogelijk. Ik vind mijn TFT geweldig en zou niet meer terug willen. Foto's worden net prachtige dia's met heldere kleuren. Ik zou zeggen neem eens wat foto''s mee en laat ze zien op diverse TFT's .
                            Canonvijfdeemarkdrie

Comment

Working...
                            X