Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijskaart

    Weet er iemand in welke webwinkel je grijskaarten kunt kopen ?

    IS het mogelijk dit zelf te maken (printen) ?

    Mvg,
    Diederik D'Hert
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: grijskaart

    Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
    Weet er iemand in welke webwinkel je grijskaarten kunt kopen ?

    IS het mogelijk dit zelf te maken (printen) ?

    Mvg,
    Diederik D'Hert
    Er zijn tal van keuzes, zoals de WhiBal van http://www.rawworkflow.com/

    Een grijskaart is echter absoluut niet zelf te printen.

    Comment


    • #3
      Re: grijskaart

      Hoe wordt zo'n kaart nou gebruik?
      Uit mijn video tijdperk (jaren geleden) ging het via een wit lensdop, je drukte op een knopje (manual witbal) lampje knippert, lampie uit en de video staat dan op manual witbal. voor die licht omstandigheid.
      Te weinig L

      Comment


      • #4
        Re: grijskaart

        Oorspronkelijk geplaatst door JAZZ4ff
        Hoe wordt zo'n kaart nou gebruik?

        Zie uw handleiding van uw camera, het staat er zeker in beschreven.

        Comment


        • #5
          Re: grijskaart

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
          Een grijskaart is echter absoluut niet zelf te printen.
          Ach, Hans, dat is niet helemaal waar... het is een beetje afhankelijk van wat voor soort spullen je in huis hebt. Voor de meeste mensen zal het goedkoper, sneller en beter zijn om gewoon zo'n ding te kopen.

          Waar ik me meer "zorgen" over maak is dat hier op BD een grijskaart vrij vaak als een oplossing voor alle problemen wordt voorgesteld. Ook lees je hier heel vaak dat een grijskaart de perfecte oplossing is om de witbalans op te meten. Ik ben het daar niet mee eens.

          Bij Raw, bijvoorbeeld, is de witbalans in het geheel niet belangrijk. De uitvoer van de fotosensor wordt vastgelegd en dan kun je naderhand zelf aangeven welke kleurtemperatuur het licht volgens jou heeft. Maar is het wel zinvol om een rode lucht van een zonsondergang te corrigeren naar een neutraal grijs? Of de verlichting tijdens een pop-concert te corrigeren naar een neutraal-witte verlichting (wat neutraal-wit dan ook mogen inhouden)? Alleen als een zo goed mogelijke kleurweergave vereist is, is het interessant om de de witbalans geheel onder controle te houden. Maar daarvoor zijn betere middelen beschikbaar dan "in het wild" de witbalans in te stellen op basis van een grijskaart.

          De grijskaart is bedoeld als hulpmiddel bij het meten van de belichting en niet voor het bepalen van de witbalans. Zo'n kaart kan daar wel voor worden misbruikt, maar je kunt ook gewoon een wit vel papier gebruiken. Natuurlijk zijn er vele soorten "wit papier", maar de diversiteit van het omgevingslicht is meestal dusdanig groot dat het geen zin heeft om je zorgen te maken je over de preciese witheid van het papier (die overigens vaak wel staat vermeld in de documentatie van de papierfabrikant). En zeker als je met RAW werkt speelt de witbalans geen rol in hoe de data wordt opgeslagen op disk.

          Ondanks dat ik vrij veel ervaring heb in het fotograferen onder gecontroleerde lichtomstandigheden, zal ik foto's die gedrukt moeten worden altijd nog handmatig corrigeren voor de neutrale tinten. Dat is noodzakelijk omdat de kleuren van het gefotografeerde object als indirecte lichtbron de neutraal bedoelde delen van de foto beïnvloeden.

          De grijskaart als hulpje bij het bepalen van de belichting is ook geen eenvoudige zaak. Ik heb geen tijd om daar uitgebreid op in te gaan, maar ik wil wijzen op een paar Engelstalige artikelen die redelijk interessant zijn:



          Tutorial on applying the principles of visual design and composition in the field.




          Dat laatste artikel is niet zo heel uitgebreid, maar ik heb een andere reden om het hier toch te vermelden (zie de laatste pagina van het artikel )

          Groeten, Miriam

          PS. je kunt je voor de witbalans helemaal sufmeten op wat voor kaart dan ook, maarals je geen goed kleurbeheersysteem gebruikt voor ieder onderdeel van je workflow, kun je net zo goed de witbalansinstelling van je camera op automatisch zetten. Die instelling zal voor de meeste mensen sowieso de beste resultaten opleveren.

          Comment


          • #6
            Re: grijskaart

            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
            Ach, Hans, dat is niet helemaal waar... het is een beetje afhankelijk van wat voor soort spullen je in huis hebt. Voor de meeste mensen zal het goedkoper, sneller en beter zijn om gewoon zo'n ding te kopen.

            Waar ik me meer "zorgen" over maak is dat hier op BD een grijskaart vrij vaak als een oplossing voor alle problemen wordt voorgesteld. Ook lees je hier heel vaak dat een grijskaart de perfecte oplossing is om de witbalans op te meten. Ik ben het daar niet mee eens.

            Bij Raw, bijvoorbeeld, is de witbalans in het geheel niet belangrijk. De uitvoer van de fotosensor wordt vastgelegd en dan kun je naderhand zelf aangeven welke kleurtemperatuur het licht volgens jou heeft. Maar is het wel zinvol om een rode lucht van een zonsondergang te corrigeren naar een neutraal grijs? Of de verlichting tijdens een pop-concert te corrigeren naar een neutraal-witte verlichting (wat neutraal-wit dan ook mogen inhouden)? Alleen als een zo goed mogelijke kleurweergave vereist is, is het interessant om de de witbalans geheel onder controle te houden. Maar daarvoor zijn betere middelen beschikbaar dan "in het wild" de witbalans in te stellen op basis van een grijskaart.

            De grijskaart is bedoeld als hulpmiddel bij het meten van de belichting en niet voor het bepalen van de witbalans. Zo'n kaart kan daar wel voor worden misbruikt, maar je kunt ook gewoon een wit vel papier gebruiken. Natuurlijk zijn er vele soorten "wit papier", maar de diversiteit van het omgevingslicht is meestal dusdanig groot dat het geen zin heeft om je zorgen te maken je over de preciese witheid van het papier (die overigens vaak wel staat vermeld in de documentatie van de papierfabrikant). En zeker als je met RAW werkt speelt de witbalans geen rol in hoe de data wordt opgeslagen op disk.

            Ondanks dat ik vrij veel ervaring heb in het fotograferen onder gecontroleerde lichtomstandigheden, zal ik foto's die gedrukt moeten worden altijd nog handmatig corrigeren voor de neutrale tinten. Dat is noodzakelijk omdat de kleuren van het gefotografeerde object als indirecte lichtbron de neutraal bedoelde delen van de foto beïnvloeden.

            De grijskaart als hulpje bij het bepalen van de belichting is ook geen eenvoudige zaak. Ik heb geen tijd om daar uitgebreid op in te gaan, maar ik wil wijzen op een paar Engelstalige artikelen die redelijk interessant zijn:

            http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=article_050503

            http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/Meter/pg1.html

            http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/29_graycard-1.stm

            Dat laatste artikel is niet zo heel uitgebreid, maar ik heb een andere reden om het hier toch te vermelden (zie de laatste pagina van het artikel )

            Groeten, Miriam

            PS. je kunt je voor de witbalans helemaal sufmeten op wat voor kaart dan ook, maarals je geen goed kleurbeheersysteem gebruikt voor ieder onderdeel van je workflow, kun je net zo goed de witbalansinstelling van je camera op automatisch zetten. Die instelling zal voor de meeste mensen sowieso de beste resultaten opleveren.
            Miriam, mijn antwoord was idd wat kort door de bocht maar gezien er bitter weinig consumer printers zijn die grijs mooi neutraal kunnen printen zal dat voor de meesten toch een probleem zijn vrees ik. Trouwens, zonder meetapparatuur weet je dan nog niet als 't goed gelukt is of niet.

            Wat betreft de zin & onzin van het gebruik van een grijskaart ben ik het volkomen met je eens, ik doe het bijna nooit - behalve dan voor een product opname waar de juiste neutrale kleur wel van belang is. Uiteraard corrigeer ik wel in m'n rawconverter maar doe dat zuiver visueel op mijn gecalibreerde LaCie.

            Toch ben ik zelf overtuigd dat - als je een goede witbalans wilt nemen - je veel beter af bent met een grijskaart dan met een willekeurig blad wit papier. Ook bij Phase one (Capture 1 rawconverter) zeggen ze zelf :

            "...
            Workflow:
            • Make a Capture of a true neutral gray WB target under lighting conditions
            • Eyedropper the appropriate area of the target to establish a Capture One Custom WB
            ..."


            PS : er staan hopelijk toch geen fouten in dat artikel van Roger hé

            Comment


            • #7
              Re: grijskaart

              ... maar als ik het allemaal goed begrepen heb, is de ultieme beoordeling nog altijd deze die je zélf met je ogen (hersenen --> persoonlijke smaak /psyche) maakt. De theoretische "correcte" witbalans kan je daarin wel een eind op weg helpen, maar is niet alleenzaligmakend. Die correcte witbalans gaat ervan uit dat "wit" onder alle omstandigheden ook "wit" is, en doodt daarmee die vaak magische nuances van het ochtend- en avondlicht die we als fotografen juist zo graag opzoeken. (sta ik op om 5:30 u om dan achteraf op de computer de hele sfeerzetting klinisch weg te zuiveren ?)

              Hetzelfde kan je ook zeggen over perspectiefcorrecties en dergelijke... Hoevaak heb ik al met een digitaal lineaaltje de spitsbogen van een middeleeuwse kathedraal zitten afmeten om dan tot de conclusie te komen dat wat mathematisch "recht" is, toch "scheef" aanvoelt ? Ook hier is het oog met z'n hele biologisch-psychologische verwerkingseenheid erachter de ultieme scherprechter.

              Want uiteindelijk maken we toch nog altijd onze foto's voor de mensen en niet ter meerdere eer en glorie van de CPU.

              Dat gezegd zijnde: ik heb altijd zo'n wit/grijskaartje mee in de fototas. Als het écht link wordt, dan wil ik nog wel eens zo'n referentiefotootje maken. Wil wel eens helpen bij het zoeken naar de juiste WB achteraf.
              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

              Comment


              • #8
                Re: grijskaart

                Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                ... maar als ik het allemaal goed begrepen heb, is de ultieme beoordeling nog altijd deze die je zélf met je ogen (hersenen --> persoonlijke smaak /psyche) maakt. De theoretische "correcte" witbalans kan je daarin wel een eind op weg helpen, maar is niet alleenzaligmakend. Die correcte witbalans gaat ervan uit dat "wit" onder alle omstandigheden ook "wit" is, en doodt daarmee die vaak magische nuances van het ochtend- en avondlicht die we als fotografen juist zo graag opzoeken. (sta ik op om 5:30 u om dan achteraf op de computer de hele sfeerzetting klinisch weg te zuiveren ?)
                Volledig mee eens, vroeger stond men vroeg op om foto's te trekken tijdens 'the golden hour' op daylight balanced film. Met een CWB of AWB doe je dit alles teniet. Daarom werk ik ook hoofdzakelijk op 'daylight' WB.

                Comment


                • #9
                  Re: grijskaart

                  Ja maar nee, ik wil gewoon weten waar ik een grijskaart kan kopen (niet wat pro's en contra's en zo zijn). Voor mij is het nuttig om nachtvlinders gestandaardiseerd te fotograferen (zo gelijk mogelijke kleurenweergave)! Een collega heeft daar een uitgebreid artikel over geschreven, en ik wil dit gewoon proberen.

                  Dus mijn vraag is: waar kan ik dat ergens op het web vinden aan een betaalbare prijs (dat moet toch in België te vinden zijn).
                  Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

                  Only when the last tree has been cut down,
                  Only when the last river has been poisened,
                  Only when the last fish has been caught,
                  Then only will you see that money cannot be eaten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: grijskaart

                    Je kan je grijskaart niet zelf printen, natuurlijk niet, dan heb je geen geijkte grijskaart die je toch wel nodig hebt. Je moet het licht wat je gebruikt op de grijskaart laten vallen en een foto maken ervan. Natuurlijk vanuit de positie waar je foto's uit zal maken van bv een model. Daarna kan je bv in C1 je witbalans meten op de grijskaart en als je dit juist uitvoert werkt dit ook perfect.

                    Comment


                    • #11
                      Re: grijskaart

                      Ik heb de mijne meegegrabbeld bij Focilux in Gent: Kodak Gray Cards verdeeld door Tiffen. Was ook redelijk van prijs (in het andere geval zou ik me de discussies met m'n vrouw achteraf nog wel herinnerd hebben )
                      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                      Comment


                      • #12
                        Re: grijskaart

                        De kodak grijskaart heeft, als ik het mij zo even goed herinner, een ISBN code. Je kunt 'm daarmee ws. ook gewoon bestellen in de boekhandel .

                        Comment


                        • #13
                          Re: grijskaart

                          Als het voor belichting is kan je perfect zelf deze afdrukken. Maakt zelfs niet uit of deze een lichte kleurzweem heeft. Het gaat er maar om een goede referentie te hebben, iets waar je kan op terugvallen.

                          Vroeger heb ik zelf nog met een Mamiya RB67 gewerkt, dat was nog met een aparte lichtmeter. In moeilijke lichtomstandigheden gebruikte ik gewoon de binnenzijde van m'n hand. De gemeten waarde +1 stop was steeds perfect.

                          Print maar eens een grijskaart af, en doe er eens een lichtmeting op. Controleer het histogram, en indien nodig of gewenst kan je rekening houden met een compensatie.

                          Natuurlijk is een kleurbalans een andere zaak.
                          Wist je overigens dat er grijskaarten aan 15% grijs en 18%grijswaarde zijn?
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: grijskaart

                            http://www.photal.nl/ levert (of leverde) de Kodak Grijskaart voor 25 euro.

                            Voor mij is het nuttig om nachtvlinders gestandaardiseerd te fotograferen (zo gelijk mogelijke kleurenweergave)!
                            Het instellen van de witbalans (al dan niet via een grijskaart) is geen enkele garantie voor een goede of gelijke kleurweergave. Nu zal ik één maal proberen uit te leggen waarom er gesproken wordt over GRIJSkaart en WITbalans en niet over KLEURkaart en KLEURbalans. Daarbij kan ik alleen de meest essentiële aspecten noemen en daardoor moet ik vrij kort door de bocht gaan. Voor wie het hele verhaal wil weten verwijs ik naar de masterclasses die ik op dat gebied verzorg voor Emday BV te Nijmegen (NL)

                            Wit licht bestaat uit alle kleuren (=golflengten) van de regenboog. Dat geldt echter niet alleen voor wit licht, maar ook voor het meeste licht waarin onze ogen duidelijk een kleurverschuiving waarnemen. Zelfs als we brandweerrood of knalgroen of knetterblauw zien, zal bij meting met een spectrophotometer blijken dat alle golflengten in die kleur aanwezig zijn, ook al is het soms maar een heel klein beetje. We spreken dan over polychromatisch licht.

                            Het oranje licht van de natriumdamplampen die langs snelwegen gebruikt worden, is monochromatisch licht: het bestaat uit slechts één golflengte. Hierbij is het onmogelijk om kleur waar te nemen. Alles wat je ziet zal variëren van knal-oranje tot zwart. Iets wat wit of knal-oranje is, zal in staat zijn het monchromatische licht te reflecteren en zo'n voorwerp zal dan de maximale helderheid krijgen. Een voorwerp dat onder normale lichtomstandigheden blauw wordt waargenomen, zal het oranje licht nauwelijks of niet kunnen reflecteren en zal daarom als heel donker-oranje of zelfs zwart worden weergegeven.

                            Bij natuurkunde lessen leer je dat wit licht kan worden opgebouwd uit rood + groen + blauw licht. Op die manier kan met behulp van drie monochromatische lichtbronnen witlicht worden gesynthetiseerd dat voor het oog precies hetzelfde is als het witte licht dat door de zon wordt geproduceerd.

                            De witbalansfunctie van een camera kan worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de verhouding rood + groen + blauw die de sensor van de camera mengt, bij een bepaalde lichtbron dusdanig in evenwicht worden gebracht dat alle witte en grijze onderdelen van je foto perfect neutraal worden weergegeven.

                            Maar wat gebeurt er bij een voorwerp dat niet neutraal wit/grijs/zwart is?

                            De kleur van dat onderwerp wordt alleen zichtbaar als het "witte" licht dat voor de verlichting wordt gebruikt ook dezelfde kleur bevat en dan bovendien nog in de juiste hoeveelheid. Als je een heel erg theoretische lichtbron gebruikt die slechts drie monochromatische kleuren bevat, zullen alleen de procentuele tinten van die drie kleuren en hun mengtinten correct worden weergegeven. Alle andere kleuren zullen een klein beetje van de monochromatische kleuren reflecteren, maar omdat de "echte" kleur niet door de lichtbron wordt uitgezonden, zal je een te fletse en te donkere kleurweergave krijgen.

                            Dat is de reden dat een gewone TL-balk niet gebruikt kan worden voor het beoordelen van een kleurproef. Bij TL-buizen wordt het witte licht (ook verkrijgbaar in de kleur "daglicht") opgebouwd uit een beperkt aantal monochromatische kleuren die door de fluoriserende stoffen in de buis worden opgewekt. De mengkleur is wit (bijvoorbeeld wit als "daglicht"), maar de spectrale verdeling bevat heel veel kleuren NIET (het is een zogenaamd niet-continu spectrum), waardoor bijvoorbeeld blauw veel te grijs wordt weergegeven.

                            Met andere woorden: witbalans is nog geen kleurbalans.

                            Het daglicht is welliswaar een continu spectrum, maar de intensiteit van de verschillende golflengten in dat spectrum verandert met het uur en daarmee verandert ook wijze waarop een kleur wordt gezien door het oog of door de camera. We kunnen met allerlei elektronika ervoor zorgen dat het witte daglicht voor de camera constant lijkt te zijn, maar de spectrale verdeling kunnen we niet corrigeren door alleen de kleurtemperatuur (daarop is de witbalans gebasseerd) te meten.

                            Maar goed, koop gerust een grijskaart als je denkt dat dan al je problemen zijn opgelost... Ik wil je er alleen maar op wijzen dat je te hoge verwachtingen hebt van een stukje karton dat 25 euro kost.

                            Groeten, Miriam

                            Comment


                            • #15
                              Re: grijskaart

                              De mijne komt van hier : http://www.fotowand.com/ - Even geduld op op de site te geraken !

                              Kijk misschien ook nog eens hier : http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/grijs1.html

                              Groetjes,
                              Pol
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X