Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: grijskaart

    "Witbalansinstelling van je camera op automatisch zetten!
    Die instelling zal voor de meeste mensen sowieso de beste resultaten opleveren."

    Dat zeggen er veel...
    maar is toch wel een beetje blauw vind ik...


    Mvg
    PhotoNews
    D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
    "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

    Comment


    • #17
      Re: grijskaart

      Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
      "Witbalansinstelling van je camera op automatisch zetten!
      Die instelling zal voor de meeste mensen sowieso de beste resultaten opleveren."

      Dat zeggen er veel...
      maar is toch wel een beetje blauw vind ik...
      Dat is natuurlijk mogelijk, smaken verschillen. Maar nu ben ik wel erg benieuwd hoe je dat beoordeeld. Ik zou het echt waarderen als je de tijd neemt om uit te leggen hoe je tot die conclussie bent gekomen.

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #18
        Re: grijskaart

        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        Dat is natuurlijk mogelijk, smaken verschillen. Maar nu ben ik wel erg benieuwd hoe je dat beoordeeld. Ik zou het echt waarderen als je de tijd neemt om uit te leggen hoe je tot die conclussie bent gekomen.

        Groeten, Miriam
        Ja...hoe ben ik tot die conclusie gekomen...

        Ik keek er naar..en ik zag het...

        Trouwens dit heeft niets met smaak te maken, dit was een vaststelling.

        Is overal al 1000 x besproken dat een D70 bij autoWB een blauwzeem geeft.
        Is op andere forums al 1000 maal besproken.
        De meeste D70 gebruikers zullen dat zelf wel ondervinden.
        Het is heel duidelijk zichtbaar bij binnenopnames met witte muren.

        AutoWB -2 en de blauwzweem is weg

        Mvg
        PhotoNews
        Last edited by PhotoNews; 22 juli 2005, 13:23.
        D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
        "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

        Comment


        • #19
          Re: grijskaart

          Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
          "Witbalansinstelling van je camera op automatisch zetten!
          Die instelling zal voor de meeste mensen sowieso de beste resultaten opleveren."

          Dat zeggen er veel...
          maar is toch wel een beetje blauw vind ik...


          Mvg
          PhotoNews
          Dit heb ik al in een andere thread aangekaart. Om de lichte blauwzweem, typisch voor de Nikon (D70), weg te werken, je automatische witbalans op -1 tot -2 zetten. = warmere kleuren en blauw is weg.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: grijskaart

            En inderdaad, had je volgende reply nog niet gelezen. Je wist het dus al. Sorry !

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: grijskaart

              De reflectiviteit van de papier speelt ook een rol. Heel glimmend papier geeft een andere meting dan "ruw"papier.

              Als je in de omstandigheid bent dan je hem nodig hebt, dan zit je ongeacht het papier toch beter dan niets.

              In mijn oppinie gebruik je de gruis kaart allen voor belichtings compensatie. De meerwaarde voor witbalans heb ik nooit begrepen.

              Je hebt grijs kaarten waar de achterkant mooi wit van is. Hier sla je 2 vliegen in een klap.

              Groetjes
              Schiet ze

              Mijn Foto site PhotoBucket linkie

              Comment


              • #22
                Re: grijskaart

                Een grijskaart is niet bruikbaar om je witbalans in te stellen.
                Een grijskaart is bedoeld om een juiste lichtmeting te doen. Hij is precies 18% grijs. De zelfde waarde waarop je lichtmeter in je camera is geijkt.
                Om een preset met je witbelans te maken heb je wit oppervlak nodig.
                Ik heb de mijne gekocht bij Fotowand ( http://www.fotowand.com ).
                Je kan ze daar in alle maten en soorten bestellen. Ook witkaarten.

                Groeten,
                Chris.

                Comment


                • #23
                  Re: grijskaart

                  Oorspronkelijk geplaatst door christaan5
                  Een grijskaart is niet bruikbaar om je witbalans in te stellen


                  Kijk eens hier voor je nog zo'n sterke uitspraken doet :

                  Comment


                  • #24
                    Re: grijskaart

                    De reden waarom ik ze wil gebruiken is volgende:



                    In hoger staande artikel (p.29-30) is naar ik meen duidelijk te zien dat het gebruik van een grijskaart leidt tot natuurgetrouwere kleuren. Gezien de man toch jarenlang heeft ge-experimenteerd, veronderstel ik dat hij er toch niet flagrant naast zal zitten ?!

                    De witbalans op automatisch zetten is nu net het probleem. Voor het fotograferen van nachtvlinders op een achtergrond geeft dit maar al te vaak een vertekende kleurenweergave.

                    Verder moet ik toegeven dat na wat ik hier heb gelezen, ook een beetje het noorden ben verloren ... grijswaarden, witbalans, lichtmeting ...

                    Heb ik voor wat in het artikel staat, een echte grijskaart nodig ? OF kan het ook met een wit vel papier ???? Uiteindelijk spreekt die persoon in het artikel van een grijskaart van £6, terwijl alles dat ik hier zie toch pakweg €kost ...
                    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

                    Only when the last tree has been cut down,
                    Only when the last river has been poisened,
                    Only when the last fish has been caught,
                    Then only will you see that money cannot be eaten.

                    Comment


                    • #25
                      Re: grijskaart

                      Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
                      Heb ik voor wat in het artikel staat, een echte grijskaart nodig ? OF kan het ook met een wit vel papier ???? Uiteindelijk spreekt die persoon in het artikel van een grijskaart van £6, terwijl alles dat ik hier zie toch pakweg €kost ...
                      In het artikel dat je aanhaalt staat letterlijk:
                      It is perfectly acceptable to use ordinary white paper, but if you do you should use paper with a neutral white colour and avoid any that has a slight blue or yellowish tinge to it. Bear in mind that not all ‘white’ paper is the same and always use the same type of paper or card to ensure consistent results. I use the grey side of a sheet of photographers grey card and always carry a piece of the card with the camera.

                      Als je "gewoon" wit papier neemt (een velletje fotopapier bijvoorbeeld), dan zit je goed genoeg. Belangrijker is dat je iedere keer hetzelfde papier gebruikt, de exacte whitebalance lijkt mij minder belangrijk dan consistentie (mits binnen bruikbare grenzen natuurlijk). Zo maar even een gedachtenkronkel: in welke stappen werd vroeger (op film dus) de witbalans aangepast? Hoe veel is de afwijking van papier t.o.v. deze afwijkingen?

                      Comment


                      • #26
                        Re: grijskaart

                        Volgens mij is een grijskaart niet bedoeld om witbalans te meten maar om lichtmeting te doen? Whatever, voor witbalans gebruik ik gewoon AWB en als ik echt een object goed moet belichten en ik heb de tijd, dan komt er misschien een wit papiertje tevoorschijn. Als het niet goed is, dan is het toch geen probleem hier achteraf even iets aan te doen in photoshop ofzo? Ik maak er in ieder geval geen groot probleem van, ik maak liever foto's

                        Comment


                        • #27
                          Re: grijskaart

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
                          Volgens mij is een grijskaart niet bedoeld om witbalans te meten maar om lichtmeting te doen?
                          Ik vraag mij soms af of de mensen wel de moeite doen om de links die ik opgeef te lezen of om zelfs eerst de volledige thread te lezen alvorens hun antwoord de typen . Op die manier draaien we natuurlijk gewoon in cirkeltjes.

                          Comment


                          • #28
                            Re: grijskaart

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                            Ik vraag mij soms af of de mensen wel de moeite doen om de links die ik opgeef te lezen of om zelfs eerst de volledige thread te lezen alvorens hun antwoord de typen . Op die manier draaien we natuurlijk gewoon in cirkeltjes.

                            Ik ben dezelfde mening toegedaan Hans, soms vraag ik me af waarom doen we al de moeite nog. Het is bedroevend te zien hoe lui de meesten zijn.

                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #29
                              Re: grijskaart

                              Ik verkondig hier mijn mening en mijn manier om met het aangehaald probleem om te gaan. Natuurlijk heb ik de complete post doorgelezen.

                              Als iemand een post doet (in het midden gelaten of deze nou juist is of niet) en deze wordt op een dergelijke manier onderuit getrapt, verliest men een beetje de motivatie om überhaupt ooit nog een post te komen doen. Gelukkig zit ik hier lang genoeg om te weten dat hier genoeg mensen zijn die wél beseffen dat het hier een forum is en weten hoe ze het hier prettig kunnen houden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: grijskaart

                                Troost je... Hier loopt een "cowboy" rond die bij hoog en laag beweerd dat een grijskaart een totaal overbodig en nutteloos spul is. Waarom ? Omdat alles volgens hem 18% grijs is... Dus, als er een vuilnisbak in je buurt staat, doe dan daar gewoon een lichtmeting op en je zit goed zonder die grijskaarten mee te zeulen (cfr onze cowboy)...
                                Zo zie je maar dat elk een eigen manier van werken heeft. Of het nu al dan niet de juiste is laten we dan ook in het midden. Hij is tevreden met zijn resultaten, dus voor hem is dit een juiste manier van werken.
                                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                                Comment

                                Working...
                                X