Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

    Ik kocht recent tweedehands een complete set Multiblitz Studio Monoblocks. Na alles (buitenkant toch) grondig te hebben afgestoft ben ik aan het experimenteren geslagen. Maar daarnet effe paniek! Ik hoorde een kort stil gesis gevolgd door een klein beetje maar enorm stinkende rook. Het kwam van mijn hoofdlicht: Multiblitz MINISTUDIO 800
    Eerste reactie: Hoofdschakelaar van stopcontact uit, softbox van toorts gehaald, deur open en nasmeulende toorts met statief en al naar buiten... Even later was alle rook verdwenen. Alleen een erge stank hing nog in de studio. Ik liet alles enkele minuten afkoelen waarna ik de toorts opnieuw even in het stopcontact stak. Alles blijkt nog te werken en er is geen zichtbare schade.
    Ik ben niet zo ervaren met studioflitsers ed. Ik heb dan ook geen idee wat er zoal kan doorbranden binnenin een monotoorts. Zoals gezegd werkt alles op het eerste zicht nog wel maar ik denk toch dat het verstandiger is eerst raad te vragen vooraleer de toorts verder te gebruiken.

    Weet iemand wat er zou kunnen gebeurd zijn? Heeft iemand raad?

    Thanx

    Piet

  • #2
    Re: Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

    Sissen en roken van elektronische componenten, dat is meestal een condensator die te heet wordt door een overspanning. Die kan zelfs exploderen. Zo heb ik zelf al een paar keer een startkondensator van een koelkompressor uit elkaar zien vliegen. Als dat gebeurt dan heb je wel wat werk om alles op te kuisen .

    Om veilig verder te werken met die Multiblitz kan ik alleen maar aanraden om die na te laten zien door iemand die er iets van kent.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

      Yep, klinkt (en ruikt) naar een defecte elektrolytische condensator (elco). Dat is een heel goedkoop onderdeeltje en als het daarbij blijft zal de reparatie voornamelijk uit arbeidsloon bestaan. Een beetje handige hobbyist kan dat ding makkelijk herstellen, maar het is natuurlijk de vraag of de condensator HET defect is of alleen maar de boodschapper die een defect meldt.


      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

        De firma Jupiter (http://www.jupiterfoto.com/Contact.htm) in Aartselaar is de importeur van Multiblitz. Misschien kan je daar eens gaan luisteren.

        Dat is inderdaad naar alle waarschijnlijk een Elco die de geest gegeven heeft, maar in flitsers worden nogal snel es niet-standaard elco's gebruikt (lees: speciaal gefabriceerd voor de flitsindustrie), en die kan je niet altijd even makkelijk via de elektronicahandel bekomen.
        Meestal kondigt zo een sisser de eventueel nakende dood aan van andere elco's.
        Mijn ervaring is dat je in zo'n geval ze beter onmiddellijk allemaal vervangt dan eentje per keer. Het werk blijft hetzelfde, en die elco's zijn nu ook niet het duurste van de flits.

        Het is wel niet altijd even makkelijk om die elco's eruit te krijgen en te vervangen.

        Als de elco echt gescheurd is, dan kan je best niet te lang wachten met de hersteling, want die dingen bevatten een elektrolyt (ELektrolytische COndensator), en dat elektrolyt is nogal vrij ongezond voor metalen en dergelijke. Als je te lang wacht krijg je schade aan de spoorbaantjes en eventueel gaten in de print en schade aan andere componenten. Een klein beetje voorzichtigheid is dus ook geboden bij het reinigen van het toestel.

        Comment


        • #5
          Re: Rook uit Multiblitz MINISTUDIO 800: Help!

          Waaw dit waren snelle en uiterst nuttige antwoorden op mijn eerste post op dit forum! Hartelijk dank iedereen!

          Groeten,
          Piet

          Comment

          Working...
          X