Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

blauwe sweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • blauwe sweem

    hallo,

    ik heb sinds kort een nieuwe lens de nikkor 70-300 met uv filter en nu merk ik steeds vaker dat er over de foto's een blauwe waas zit, ik heb diverse instellingen geprobeerd maar niets helpt ik heb het uv filter verwijderd maar daar lag het niet aan
    ik vraag me af of het aan de lens ligt maar dat weet ik niet.
    heeft er iemand een oplossing?

    fasole
    Rivieren weten het; er is geen haast bij.
    Op een dag komen we er wel
    Fujifilm 9600- Canon power shot A700

  • #2
    Re: blauwe sweem

    Misschien een domme vraag, maar hoe zit het met je witbalans?

    seppuku.

    Comment


    • #3
      Re: blauwe sweem

      Nog een domme vraag... kun je één of twee voorbeeldjes laten zien?

      Minder domme vraag: heb je het alleen bij typische tele opnamen of is het ook bij voorwerpen die op pakweg 10 meter afstand staan?

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: blauwe sweem

        Het probleem van de blauwe waas is meestal bij binnen fotografie.
        dat witbalans is best wel een probleem ik probeer meestal op een witte ondergrond ( een witte muur ) mijn witbalans te regelen maar dat werkt niet altijd.
        Ik hoor vaak dat mensen met een grijskaart werken zou dit voormij een oplossing kunnen zijn?

        Ik dacht dat je hier op de site alles kon leren en dat men je serieus nam maar daar denken andere denkelijk anders over jammer
        Rivieren weten het; er is geen haast bij.
        Op een dag komen we er wel
        Fujifilm 9600- Canon power shot A700

        Comment


        • #5
          Re: blauwe sweem

          Oorspronkelijk geplaatst door Fasole
          Ik dacht dat je hier op de site alles kon leren en dat men je serieus nam maar daar denken andere denkelijk anders over jammer
          Uhhhhh.... sprakeloos... En dit is een heel serieuze vraag: ben je misschien een beetje dyslectisch? Want ik lees in de twee antwoorden iets heel anders dan jij blijkbaar leest Miriam

          Comment


          • #6
            Re: blauwe sweem

            Indien je iets wil leren, dan kan je dit ook leren.

            Ik leg hier de nadruk op willen, niet alleen voorgekouwde kost binnewerken hé maar opzoek gaan naar het hoe en het waarom, dit moet je wel zelf doen.
            Hoe serieus me je ook neemt je zal het steeds zelf moeten doen.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: blauwe sweem

              Probeer te omschrijven en vast te stellen in welke situaties die blauwzweem optreedt. Wat voor lens heb je gebruikt. Heb je de flitser aangezet. Dat soort dingen. Voeg ook enkele foto's toe met de exif informatie, dit zo uitgebreid mogelijk met heel belangrijk je witbalansinstelling erbij. Zo kunnen wij heel weinig met jouw vraag. Zoals de vorige al zei, je zult zelf op zoek moeten gaan en de resultaten hier moeten laten zien. Dan kunnen wij met je meedenken. Jij bent degeen die de camera vasthoudt hè

              Groetjes,
              Bart

              Comment


              • #8
                Re: blauwe sweem

                Een volgende in de reeks van domme vragen :
                Is het alleen met je nieuwe 70-300 of ook met andere lenzen ?

                Comment


                • #9
                  Re: blauwe sweem

                  Als het verschijnsel zich voordoet met verschillende lenzen zou ik je aanraden eens je automatische witbalans op -1 tot -2 te zetten en zien wat dit geeft. Hiermee zal je wat warmere kleuren verkrijgen en zal wellicht die blauwzweem, die een beetje eigen is aan de D70 (of Nikon in het algemeen) verdwijnen.
                  De beste oplossing is natuurlijk, en dit begin ik persoonlijk meer en meer te doen, de grijskaart te gebruiken.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: blauwe sweem

                    Ben gisteravond gaan oefenen met de wit balans ( zonder flitser want daar schrikken paarden van )helaas heb ik geen foto's meer want die heb ik uit frustraties weg gegooid.
                    De objecten waren paarden die in een les mee liepen ik ben begonnen met de sportstand en heb gekeken wat de waardes waren toen ben ik naar de stand manual gegaan en heb de zelfde waardes ingesteld daarna een witbalans pre meting op een witte ondergrond hierbij kreeg ik een paar keer no good te zien maar na wat meer afstand te nemen kreeg ik good te zien.Toen heb ik een aantal foto's gemaakt hierbij kreeg ik een rode zweem over de foto's dus ben ik met de sluitertijden,diafragma en iso waarden aan de gang gegaan en kreeg ik foto's die te donker werden,te licht,te blauw,te rood te onnatuurlijk. Om toch nog wat foto's te maken van mijn vriendin ben ik de sportstand maar gaan gebruiken.

                    Wat is een grijskaart en hoe gebruik je die?


                    fasole
                    Rivieren weten het; er is geen haast bij.
                    Op een dag komen we er wel
                    Fujifilm 9600- Canon power shot A700

                    Comment


                    • #11
                      Re: blauwe sweem

                      De grijskaart is een grijsvlak dat je fotografeerd, en daarna gebruik je deze fot als referentie voor het bepalen van je witbalans.


                      Waar woon je ?, ik in Kontich en als dit niet te ver voor U is doen we samen teste tot je witbalans goed zit .

                      MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: blauwe sweem

                        Hier vraag ik me af of je wel correct een witbalans manueel instelt. Indien je meet op een "witte" muur die toch een beetje gebroken wit of gelig is, zullen de foto's te blauw worden. Een perfect ingestelde witbalans werk ook alleen maar daar waar de lichtomstandigheden exact hetzelfde zijn als op de plaats waar je de witbalans instelde. Ga je in een andere kamer of ruimte kan dit al voldoende zijn om een kleurzweem te veroorzaken.

                        Indien je er niet gerust of zeker van bent, kies dan voor de automatische witbalans. In 90-95% van de gevallen is het resultaat vrij correct en kan je desgewenst nog wat bijsturen in fotobewerkingsprogramma's. "Mislukte" foto's wegens een kleurzweem kan je dikwijls nog wel redden.
                        En leer de witbalans gebruiken tijdens testopnames, niet wanneer je de foto's nodig hebt als souvenier of aandenken.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: blauwe sweem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre

                          Indien je er niet gerust of zeker van bent, kies dan voor de automatische witbalans. In 90-95% van de gevallen is het resultaat vrij correct en kan je desgewenst nog wat bijsturen in fotobewerkingsprogramma's. "Mislukte" foto's wegens een kleurzweem kan je dikwijls nog wel redden.
                          En leer de witbalans gebruiken tijdens testopnames, niet wanneer je de foto's nodig hebt als souvenier of aandenken.

                          En wil je alles nadien nog onder controle houden, werk dan in RAW.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: blauwe sweem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                            Hier vraag ik me af of je wel correct een witbalans manueel instelt. Indien je meet op een "witte" muur die toch een beetje gebroken wit of gelig is, zullen de foto's te blauw worden. Een perfect ingestelde witbalans werk ook alleen maar daar waar de lichtomstandigheden exact hetzelfde zijn als op de plaats waar je de witbalans instelde. Ga je in een andere kamer of ruimte kan dit al voldoende zijn om een kleurzweem te veroorzaken.

                            Indien je er niet gerust of zeker van bent, kies dan voor de automatische witbalans. In 90-95% van de gevallen is het resultaat vrij correct en kan je desgewenst nog wat bijsturen in fotobewerkingsprogramma's. "Mislukte" foto's wegens een kleurzweem kan je dikwijls nog wel redden.
                            En leer de witbalans gebruiken tijdens testopnames, niet wanneer je de foto's nodig hebt als souvenier of aandenken.
                            Voilà... een zinnige uitleg.
                            Dit is puur een probleempje, keuze van de juiste witbalans.
                            Gebruik een handgemaakte witbalans he

                            OF
                            Maak een foto waarop je de grijskaart plaatst/ziet.
                            En maak eentje zonder.
                            De rest is een beetje kennis van "Photosoep"
                            Last edited by theokus; 22 juli 2005, 17:18.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: blauwe sweem

                              werk met Auto WB en in RAW
                              bijna 8à9 keer op de 10 correct
                              en met NC kan je de witbalans snel veranderen als je ni content bent
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X