Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotopapier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotopapier

    Ik heb tot nu toe nog maar weinig foto's afgedrukt op kwaliteitsvol fotopapier. Mijn vroegere printer was een Epson inktjet met inktpatronen per kleur. Ik gebruikte wel eens fotopapier Sihl Masterclass Lustre, maar dat is precies niet meer in de handel. Ik heb nu een Canon Pixma printer. Ik vroeg me af of ik er nu beter aan doe om met Canon papier te werken, zoja met welk type (satijnglans), of hebben jullie goede ervaringen met andere (mij allicht onbekende) merken papier die wat beter dan gemiddelde resultaten geven met een inktjet printer.....???

  • #2
    Ik druk niet zoveel foto's meer af op A4, maar het Expertiz 300g/m² hoogglanzend fotopapier van den Aldi geeft hier heel mooie afdrukken op mijn HP Smart Tank Plus 559.

    En ik zag net dat er hier ook nog een pak fotopapier van de Lidl ligt (United Office Premium fotopapier High Gloss 280g/m²) en ik heb nu op beide soorten dezelfde foto afgedrukt om dat ook te testen.
    Er is bijna geen verschil te zien tussen de afdrukken, ze zien er allebei heel goed uit voor een inkjetprinter met 3 kleuren+ zwart (het is dus geen echte fotoprinter).
    Voor mij persoonlijk krijgt het Expertiz fotopapier van den Aldi een lichte voorkeur voor de iets betere contrasten (maar dat verschil is alleen te zien als de afdrukken echt naast elkaar liggen).

    Wanneer dat fotopapier weer in de Aldi en Lidl winkels ligt, dat kan ik niet voorspellen...
    Maar als je geregeld foto-afdrukken maakt op A4, dan kan je er volgens mij niet veel fout mee doen om zo een paar pakken te kopen als het in de aanbieding staat.
    Op mijn printer moet ik wel de instelling gebruiken voor HP fotopapier, ik kan ook kiezen voor "ander fotopapier", je zou denken dat je die instelling moet gebruiken als je geen "origineel HP fotopapier" gebruikt, maar dan is er een serieuze kleurafwijking op de afdruk (te geel).
    Dat zal wel een manier zijn om toch het duurdere HP fotopapier verkocht te krijgen, want niet iedereen zal de verschillende afdrukinstellingen testen omdat de inkt bij sommige printers heel erg duur is.
    Bij die HP Smart Tank printers is de inkt gelukkig niet te duur, en omdat ik die printer geregeld toch eens moet laten werken was het voor mij helemaal geen probleem om een paar testafdrukken te maken, anders komen de printkoppen toch dicht te zitten als ik de printer te weinig gebruik.

    Glanzend fotopapier geeft doorgaans sterkere contrasten dan een mat of satijnglans fotopapier, het is natuurlijk je persoonlijke voorkeur die bepalend is.
    Bij den Action heb ik ooit ook fotopapier zien liggen, dat is ook niet te duur om het eens te testen, maar ik heb hier op dit ogenblik meer dan genoeg fotopapier in huis, ik ga er niet nog meer bij halen .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Hey bedankt voor je reactie. Ik heb intussen het fotopapier van Canson Lustre in huis gehaald. Het probleem dat ik nu nog heb, is om de juiste ICC profielen op te laden in Photoshop. Als ik de werkwijze volg die Canson zelf voorschrijft, krijg ik niet de uitklapvensters die ze zeggen, ook de vergelijkbare methode die op Google te vinden is, verloopt ook niet zoals ze voorspellen. Ik zal waarschijnlijk toch iets fout doen, dat wordt nog een beetje uitzoeken. Als ik de printer-instellingen gebruik, die volgens mij de goede zijn, zijn de afdrukken iets 'warmer', iets 'bruiner' dan het schermbeeld op mijn Eizo-scherm (dat zichzelf kalibreert op geregelde tijdstippen). Het klopt dus nog niet helemaal. De afdrukken op zich zijn mooi, niemand zal er iets over zeggen, maar ze verschillen dus van het schermbeeld.

      Comment


      • #4
        Ik gebruik sinds jaar en dag papier van Marrutt. Professioneel papier, zeer nuttige en behulpzame support. Zeer fraaie resultaten, grote keuze in diverse soorten papieren. ICC-profielen via hun site.
        Zij hebben bv ook dubbelzijdig papier…

        Comment


        • #5
          Marrutt heeft inderdaad een mooi gamma papier ! Eentje om te onthouden !

          Comment


          • #6
            Jaren terug heb ik Arca.nl leren kennen met een schitterende service en oneindige keuze in papiersoorten.


            Groetjes,
            Dirk

            Comment


            • #7
              Arca heeft ook een hele grote keuze....ik voerde 'mijn' criteria in en zij kozen voor mij een type papier van Hahnemuller....52 € voor een doos A4 met 25 stuks (Canson levert dezelfde hoeveelheid van ong. dezelfde kwaliteit voor minder dan 30 €). Zal ongetwijfeld super zijn. Ik vraag me dan af of mijn 'huis-tuin-keukenprinter' voldoende kwaliteit kan leveren om dat te verantwoorden....de meeste andere zitten aan ongeveer de helft van de prijs. En je voelt mij al komen: Is er een printer die voor een redelijke prijs beter resultaat levert dan de Canon Pixma TS8350a ? Zoals de meesten onder ons, ben ik natuurlijk op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding voor zowel papier als printer.

              Comment


              • #8
                Die Canon printer zou zo al goede foto-afdrukken moeten maken, toch volgens deze review:


                Maar als je er papier van 2 euro per vel in steekt, en je moet daar dan nog de kostprijs van de inkt bijtellen, dan kan je misschien al een afdrukcentrale vinden die 20x30cm afdrukken maakt voor dezelfde prijs (daar moet je dan ook wel verzendkosten bijtellen).

                Je kan verschillende soorten papier kopen, en testafdrukken maken, dan kies je zelf het papier dat voor jou de gewenste prijs/kwaliteit verhouding heeft.
                Normaalgezien zou je met het duurste papier de beste afdrukken moeten krijgen, maar in de praktijk is dat toch niet altijd het geval.
                Een bepaald merk en soort papier kan andere resultaten geven in verschillende merken printers.
                Canon zou de printer wel geoptimaliseerd moeten hebben voor hun eigen papier, wat printkwaliteit betreft zou je daar toch zeker geen problemen mee mogen hebben.
                Maar het is toch mogelijk dat veel goedkoper papier heel vergelijkbare resultaten oplevert.
                Vroeger heb ik ooit heel wat verschillende papiersoorten geprobeerd, maar die resultaten zijn niet meer relevant omdat ik niet meer dezelfde printer heb, en omdat het fotopapier ook niet bij elk merk hetzelfde is gebleven.
                Tegenwoordig gebruik ik de printer bijna nooit meer voor foto-afdrukken, daarom heeft het voor mij ook geen zin om er meer tests op uit te voeren, zeker niet omdat het papier dat ik nog in huis heb toch heel aanvaardbare resultaten geeft in mijn huidige printer.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Voor afdrukken die er echt toe doen, zou ik wel voor een professioneel labo kiezen. Maar voor eigen (lees: familie-) gebruik wil ik toch wel afdrukken waar ik zelf een goed gevoel bij heb. En dikwijls speelt een klein verschil met de schermkleuren niet echt een belangrijke rol, maar dat beestje hier vanbinnen blijft toch kritisch en wil altijd...het beste, binnen bepaalde (financiële) normen natuurlijk.
                  Ik heb gemaild naar Canson over hun ICC codes...wacht nog op antwoord. Ik laat het zeker weten als ze geantwoord hebben. Prettig weekend !

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Jaren terug heb ik Arca.nl leren kennen met een schitterende service en oneindige keuze in papiersoorten.
                    www.arca.nl

                    Groetjes,
                    Dirk
                    Hun inktcassettes voor Epson SC-P600 zijn anders peperduur: 29,77€ tegen 23,50€ bij 123inkt (originele Epson-inkt)

                    Comment

                    Working...
                    X