Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor calibratie - Colorvision Spider2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor calibratie - Colorvision Spider2

    Ik wil eindelijk mijn fotos op het scherm kunnen fijntunen en verwacht dan een afdruk zoals ik de foto op mijn scherm zie.
    Ik overweeg een Spider2 aan te kopen om mijn monitor hardwarematig te calibreren.
    Mijn buurman werkt op een drukkerij en vertelt mij nu dat dit geen zin heeft indien je scherm ouder is dan 4 jaar - zij gebruiken een Lacie-monitor en vervangen hem om de 4 jaar - omdat de software zal melden dat er niet meer gecalibreerd kan worden.
    Klopt dit verhaal?
    Wil iemand mij eventueel zijn Spider2 uitlenen om te testen, want als het wel goed werkt koop ik mij deze hardware calibratie.
    Dank voor jullie reacties.
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

  • #2
    Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

    Het klopt in die zin dat CRT's verslijten
    En ook een goede monitor is na 4 jaar "opgebrand".
    Die is nog goed voor andere dingen maar voor fotobewerkingen ed. is het zo
    goed als afgelopen.

    Kalibreren zal dan niet meer gaan omdat bepaalde waarden al op max. staan enz.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

      Dat hangt toch ook af hoe lang die monitor heeft aangestaan ?? Ik neem aan dat men spreekt over branduren en niet is jaren.
      Ik kan mij voorstellen dat op een DTP buro die dingen de gehele dag aan staan, maar thuis ??

      alex
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

      Comment


      • #4
        Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

        Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
        Dat hangt toch ook af hoe lang die monitor heeft aangestaan ?? Ik neem aan dat men spreekt over branduren en niet is jaren.
        Ik kan mij voorstellen dat op een DTP buro die dingen de gehele dag aan staan, maar thuis ??

        alex
        Ook "thuis" Alex... hier toch.
        Dat ding staat aan gelijk bij sommigen de radio of de tv
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

          Monitors verslijten maar dat wil niet zeggen dat sowieso na 4 jaar er geen calibratie meer mogelijk zou zijn. Maar de testen wijzen uit dat de colorvision spyder niet zo goed is met oudere monitoren dus als je wil calibreren met een oudere monitor misschien beter een andere kopen.

          Maar vergeet alvast 1 ding. Het feit dat je scherm gecalibreerd is geen enkele garantie op een print die overeenkomt met wat je op je scherm ziet. Daarvoor moet je printer ook gecalibreerd zijn. Of moet je een correct profiel hebben voor je printer.

          Comment


          • #6
            Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

            In aanvulling op wat kevlar zegt, meer info over printer-calibratie vind je hier : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=76552
            D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

            Comment


            • #7
              Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

              Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847
              Mijn buurman werkt op een drukkerij en vertelt mij nu dat dit geen zin heeft indien je scherm ouder is dan 4 jaar - zij gebruiken een Lacie-monitor en vervangen hem om de 4 jaar - omdat de software zal melden dat er niet meer gecalibreerd kan worden.
              Klopt dit verhaal?
              ONZIN

              Comment


              • #8
                Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                Monitors verslijten maar dat wil niet zeggen dat sowieso na 4 jaar er geen calibratie meer mogelijk zou zijn. Maar de testen wijzen uit dat de colorvision spyder niet zo goed is met oudere monitoren dus als je wil calibreren met een oudere monitor misschien beter een andere kopen.

                Maar vergeet alvast 1 ding. Het feit dat je scherm gecalibreerd is geen enkele garantie op een print die overeenkomt met wat je op je scherm ziet. Daarvoor moet je printer ook gecalibreerd zijn. Of moet je een correct profiel hebben voor je printer.
                Klopt Kevlar...
                Jaren geleden zelf ondervonden: veel geld verknoeid aan inkt en papier.
                En ik zoek nog altijd een Belgische firma die printerprofielen kan aanmaken.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

                  Oorspronkelijk geplaatst door El Marco
                  In aanvulling op wat kevlar zegt, meer info over printer-calibratie vind je hier : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=76552
                  Yep en daar staat ook een epistel van mij bij
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                    Klopt Kevlar...
                    Jaren geleden zelf ondervonden: veel geld verknoeid aan inkt en papier.
                    En ik zoek nog altijd een Belgische firma die printerprofielen kan aanmaken.
                    Niet Belgisch, wel goed : http://www.cathysprofiles.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monitor calibratie - Colorvision Spider2

                      Lees ook eens dit : http://www.drycreekphoto.com/Learn/m...tion_tools.htm

                      Comment

                      Working...
                      X