Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap

    Sinds enkele maanden ben ik de trotse eigenaar van m'n eerste digitale spiegelreflex, nl een canon 350D, ter vervanging van m'n nikon coolpix 2500.
    Binnenkort ga ik de zonniger oorden onveilig maken. Men heeft mijn aangeraden om een zonnekap op de lens plaatsen.

    M'n vraag is nu,

    - Mag die zonnekap daar altijd blijven opzitten (vb bij minder helder weer of 's avonds)?
    - Welk type neem ik best: een vaste zonne of een flexibele die je zomaar kunt inklappen?
    - Heb ik nog filters nodig voor op m'n lens? Nu zit er zo'n extra glas voor tegen de bescherming van m'n lens
    NIKON COOLPIX 2500
    CANON 350D --- 18-55mm

  • #2
    Re: Zonnekap

    Hallo

    Ik heb zo'n flexibele zonnekap van Hoya, die ik in 3 standen kan zetten. Als mijn zonnekap in de verste positie staat, dus helemaal uitgeklapt, dan zie ik wel op mijn 18 mm de contouren van mijn zonnekap. Op zich wel artistiek . Zonnekap heeft mij 15 euro gekost.

    PS, welk glas zit er voor je lens? Ik ben daar ook wel in geïnteresseerd... (prijs enzo)
    Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap

      Oorspronkelijk geplaatst door DEJU
      - Mag die zonnekap daar altijd blijven opzitten (vb bij minder helder weer of 's avonds)?
      - Welk type neem ik best: een vaste zonne of een flexibele die je zomaar kunt inklappen?
      - Heb ik nog filters nodig voor op m'n lens? Nu zit er zo'n extra glas voor tegen de bescherming van m'n lens
      1) tuurlijk. zonnekap zorgt ervoor dat er geen extra licht in je lens valt. in de donker kunnen er toch ook lampen enzo branden?
      2) ik gebruik de kappen die bij men lenzen geleverd zijn.
      3) hangt er van af. ik kan men lenzen met kap niet opbergen wanneer ik me verplaats, daarvoor wordt het te omvangrijk. dus is een filter wel betere bescherming. bedenk ook dat je met zo'n kap moeilijk nog aan je filter kan draaien, bij een circ pol bevoorbeeld.
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap

        Mocht ik van jouw zijn, zou ik een polarisatie filter kopen i.p.v. een zonnekap. Daar ga je veel meer plezier aan beleven op vakantie, vooral als er veel zon is, en zee in de buurt.

        Groeten Jo
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap

          Een zonnekap dient aangepast te zijn aan het soort lens dat je gebruikt. Zeker als je een zoomlens gebruikt met groothoek, waardoor de randen van je zonnekap zichtbaar kunnen worden in de uiterste groothoekstand.

          Als het kan, een metalen zonnekap gebruiken die tegen een stootje kan, alhoewel die dingen tegenwoordig moeilijk te vinden zijn. Dit in tegenstelling tot de plastieken rommel die vandaag de dag erbij geleverd wordt.

          De zonnekap laat ik er steeds opzitten, ook 's avonds en ook wanneer ik de (extern) flitser gebruik. Wanneer je de ingebouwde flitser gebruikt, dan moet je de zonnekap er wel afnemen, omdat die zonnekap in de weg van het flitslicht kan komen te ziiten.

          Wanneer je kleuren-, UV- of Skylightfilters gebruikt, kun je de zonnekap eveneens erop laten zitten.
          Bij effectfilters eraf halen.

          Zeker eraf laten bij een polarisatiefilter.
          1. Je moet steeds aan die filter kunnen draaien.
          2. Die heeft juist reflecties al dan niet nodig om goed te kunnen werken en dat houdt die zonnekap nu voor een stuk tegen.

          En de raad van Johanvansteenkiste opvolgen voor die zonnige oorden.

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap

            Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
            Mocht ik van jouw zijn, zou ik een polarisatie filter kopen i.p.v. een zonnekap. Daar ga je veel meer plezier aan beleven op vakantie, vooral als er veel zon is, en zee in de buurt.

            Groeten Jo
            Toch oppassen met polfilter of UV-filter zonder zonnekap, zelfs bij lichte tegenlichtsituaties heeft men vlug last van flare.
            Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
              Hallo

              Ik heb zo'n flexibele zonnekap van Hoya, die ik in 3 standen kan zetten. Als mijn zonnekap in de verste positie staat, dus helemaal uitgeklapt, dan zie ik wel op mijn 18 mm de contouren van mijn zonnekap. Op zich wel artistiek . Zonnekap heeft mij 15 euro gekost.

              PS, welk glas zit er voor je lens? Ik ben daar ook wel in geïnteresseerd... (prijs enzo)
              Dat glas dient enkel maar ter bescherming van m'n lens tegen krassen, type: COKIN UV 58mm. In de plaatselijke fotowinkel koste dit 15€
              NIKON COOLPIX 2500
              CANON 350D --- 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap

                sja..niet iedereen is het eens om een goedkoepe filter als beveiliging tegen krassen te nemen
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap

                  de bijpassende zonnekap hoort steeds op de lens te staan. Niet alleen om bijkomend licht te verhinderen binnen te dringen ( flair) maar ook als bescherming van de lens. Veel gebruiken filters om hun dure lens te beschermen maar een goede zonnekap is eigenlijk effectiever daar hoe minder glas, hoe minder kans tot flair.
                  Wat betreft het niet plaatsen van de zonnekap bij het gebruik van polafilter kan ik niet volgen daar ik zonder moeite mijn pola draai op een 24-70 met een kanjer van zonnekap op. Hoe: simpel vinger onderaan de zonnekap inbrengen en de rand van de pola in gewenste richting draaien. maar nat. moet de pola smooth draaien wat niet bij allen het geval is.

                  Comment

                  Working...
                  X