Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Hoi allen,

    Ik heb de vaste topic bekeken maar die is al van 2012 dus wou ik toch ook even mijn licht bij jullie opsteken.

    Ik heb net een Fujifilm GFX50sII gekocht. En deze wil ik natuurlijk met het grootste gevoel van veiligheid op een statief kunnen zetten.
    Zelf heb ik al jaren een Manfrotto maar er ontbreekt een veertje. Voor mijn lichtgewicht groot formaat analoge camera was dat niet zo een risico, maar mijn Fuji ga ik daar echt niet meer opzetten.

    Dus ga ik opzoek naar een statief + kop.

    Wat is belangrijk? Stevigheid. Eventueel de hoogte om uit te schuiven. Bewegelijkheid van de camera op de kop.
    Ik shoot scenario's met mensen en moet dus bvb géén lichtgewicht statief hebben om mee te dragen over locaties ofzo (landschap of dergelijke)

    Zelf ben ik van Antwerpen en kijk ik nu ff vooral bij Grobet.

    Enige hints of tips?

    Ik geloof dat Manfrotto nog steeds een deftig merk is? Qua budget is mijn max 500 euro maar ik denk toch eerder 300 a 350 euro.
    Op zoek naar een kwaliteitsvolle tripod voor je camera? Ontdek ons uitgebreide aanbod van topmerken als Benro, Dorr, Hama, Leica, Vanguard en Velbon.

  • #2
    Alle antwoorden staan toch in het grote statieven topic, lees dat gewoon eens rustig door want de antwoorden op gestelde vragen komen 99% op hetzelfde neer

    Wat is belangrijk?
    wel dat som je dus al zelf op en dat kan je uitstekend gebruiken als criteria waaraan het volgens jouw eisen aan moet voldoen.
    een middenzuil maakt het geheel onstabiel bij gebruik, die heb je in mijn ogen niet nodig.
    minimale draagvermogen van het statief is 1,5 / 2 x het totaal gewicht van de zwaarste combinatie. (zelfde geld z'n beetje ook voor het "kopje")

    Bewegelijkheid van de camera op de kop
    dit wil je niet, dat zal betekenen dat de camera los op de kop staat. Je moet je dus afvragen wat handiger voor je zal werken een balhoofd of een 2 of 3weg, dan zal je hoogst waarschijnlijk uitkomen op een zelfde type als dat je gewend bent te gebruiken.
    je moet dan ook opletten dat je een meest compatible koppelplaat systeem pakt zoals bijvoorbeeld arca swiss, maar ik weet niet wat gangbaar is voor midden formaat body.

    Qua budget is mijn max 500 euro maar ik denk toch eerder 300 a 350 euro.
    houdt dan die 500 euro maar aan - dat is wel exclusief kop uiteraard, een degelijke "kop" zal al zo rond de €200 a €300 liggen -, een goed statief zal "principieel feitelijk" je ​leven lang mee moeten gaan.

    Ik ben Benro/Sunwayfoto fan

    Comment

    Working...
    X