Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

    Hallo

    Ik weet dat dit onderwerp reeds aan bod moet gekomen zijn, maar vind geen "kort" antwoord terug :

    hoe moet ik mijn SB-24 instellen om de beste resultaten te behalen ?

    Momenteel haal ik behoorlijke resultaten in manuele modus, maar het vraagt toch steeds enkele foto's vooraleer het resultaat echt goed is. Op mijn D70 moet ik steeds zitten experimenteren met de hoek van de flitser naar boven, want anders zijn vele portretten overbelicht. Op mijn oude F-601 werkte alles altijd perfect in TTL mode.

    Kan er ergens nog een soort van automatische stand gebruikt worden, of dient alles manueel ingesteld te worden ?

    Er zijn 4 instellingen mogelijk :
    A, M, drie blitsjes, TTL

    Ik weet dat de D70 de zogenaamde i-TTL mode gebruikt, maar hiervoor heb je een SB600 of SB800 nodig.

    Op Ebay zie ik ook advertenties staan voor nieuwe flitsers van SIGMA en METZ die ook de i-TTL mode zouden bieden, en dit voor véél goedkopere prijzen dan de orginele nikons. Echte NIKON fans zullen natuurlijk zeggen dat niets aan een echte NIKON kan tippen, maar het prijsverschil is zeer groot.
    En dat de restwaarde van een NIKON later 2de hands veel hoger zal liggen, daar geloof ik niet meer in. Het was destijds hetzelfde verhaal toen ik de SB24 kocht, maar deze past nu toch mooi niet meer "volledig" op een D70. Dus als ik vandaag een SB600 of SB800 koop, wie zegt me dat het binnen 10 jaar (sic, want een eeuwigheid in de snel evoluerende digitale periode) niet opnieuw hetzelfde zal zijn ?

    Toevallig niemand die zijn SB600 wenst weg te doen voor een zacht prijsje omdat hij liever naar een SB800 wenst up te graden ? Mijn beschikbaar budget bedraagt maximaal een 150 Euro.

    Groetjes,

    Marc
    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

  • #2
    Re: Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

    mvdr1,

    Een direct antwoord kan ik jou niet geven maar ik gebruik
    een......SB20, zowel op de D70 als de S2 Pro.
    Deze flitser is van 1987...
    Nadelige gevolgen, er doen allerhande verhalen de ronde, heb ik tot nu
    toe niet ondervonden.

    Op de D70 werkt die enkel in "A" of "M-"mode.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

      Als ik het juist heb, werkt de goeie ouwe TTL niet met de D70 (dat was voor mij één van de redenen om een Fuji S2 te kopen). Je zou dan de A stand kunnen gebruiken zoals Theokus voorstelt (dus op z'n jaren '70 met het ingebouwde oogje). Dan kan je zelfs indirekt flitsen. Alternatief (bij direkt flitsen) is manueel, door je diafragma in te stellen op richtgetal/afstand (let wel op, het richtgetal varieert met de zoomstand). Dit werkt zeer goed (maar traag) zelfs in moeilijke omstandigheden!
      Kris.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

        Bedankt voor de uitleg. Aangezien het erop neerkomt dat je niet echt meer automatisch kunt werken, zal ik mijn trouwe SB-24 dus maar te koop aanbieden ... Past eigenlijk niet echt meer op een D70.

        Heb gisterenavond even zitten zoeken en surfen op diverse sites, en uiteindelijk in Duitsland een SIGMA EF-500 DG SUPER voor NIKON gekocht voor "slechts" 189 Euro.
        Dit is het laatste nieuwe model met een richtgetal van 50, en dat i-TTL volledig ondersteunt en ook alle snufjes van de NIKON aankan. Haalde zeer goede resultaten in diverse vergelijkende tests. En kost heel wat minder dan een NIKON (zie mijn inleidende tekst in deze thread).



        Groetjes,

        Marc
        NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

        Comment


        • #5
          Re: Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door mvdr1
          ....
          Heb gisterenavond even zitten zoeken en surfen op diverse sites, en uiteindelijk in Duitsland een SIGMA EF-500 DG SUPER voor NIKON gekocht voor "slechts" 189 Euro.
          Dit is het laatste nieuwe model met een richtgetal van 50, en dat i-TTL volledig ondersteunt en ook alle snufjes van de NIKON aankan. Haalde zeer goede resultaten in diverse vergelijkende tests. En kost heel wat minder dan een NIKON (zie mijn inleidende tekst in deze thread)...
          Kan je mss. een link plaatsen naar die "diverse vergelijkende tests" aub.
          Mogen we ook weten waar in Duitsland je gekocht hebt?
          Beste dank bij voorbaat!

          Comment


          • #6
            Re: Hoe een SB-24 optimaal instellen op een D70 ?

            Ik weet niet of je het nog belangrijk vindt maar onderstaande uitleg heb ik ooit eens ergens gevonden!
            Groeten: Adriaan

            If you use the SB-24 on the D70 hotshoe, you must set everything manually on the SB-24 and use Auto non-TTL or Manual. These include ISO, F stop, Zoom head (also consider the difference between DX format and 35mm format). You can also make the ISO setting and/or F stop setting to be different from those in the D70 as a form of flash exposure compensation. When I'm not in a hurry, I prefer the SB-24 to the built-in flash of the D70. With the kit lens, it's quite safe to set the SB-24 zoom head to always stay at 24mm

            Comment

            Working...
            X