Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen van UV filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reinigen van UV filters

    Ik heb UV filters van Hoya op mijn lenzen zitten (voornamelijk om mijn lenzen te beschermen). Als ik zoals dit weekend een dagje ga fotograferen aan zee, zit er binnen de kortste keren een laagje zilt op de filter.
    Mijn vraag: hoe kuis ik het beste de filter ?
    Gewoon met een droog doekje ?
    Met water ?
    Met een product dat gebruikt wordt om brilglazen te kuizen (vrees dat dit de coatinglaag aanvreet) ?
    Wat ik ook doe, perfect schoon krijg ik de filter nooit. Je ziet altijd met het blote oog nog onzuiverheden op de filter. Op mijn foto's is hiervan echter niets te merken. Misschien maak ik mij onterecht zorgen ?
    Nikon D70, Nikkor AF 18-200mm VR, Nikkor AF 50mm f1.8, SB600

  • #2
    Re: Reinigen van UV filters

    de mijne die zijn ook altijd vuil , gewoon afwrijven met een brillendoekje en meer doe ik daar niet aan .
    http://www.dullaert.net

    Comment


    • #3
      Re: Reinigen van UV filters

      Favoriete reinigingsmethode: schoonwrijven met mijn nachtpon (lekker zachte stof ). Als dat niet helpt: lauw water met een klein beetje afwasmiddel. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn foto's daarna veel slechter zijn geworden

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: Reinigen van UV filters

        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        Favoriete reinigingsmethode: schoonwrijven met mijn nachtpon (lekker zachte stof ). Als dat niet helpt: lauw water met een klein beetje afwasmiddel. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn foto's daarna veel slechter zijn geworden

        Groeten, Miriam
        Heuhm... Myriam, ik heb een paar vuile voorzetlenzen, maar geen lekkere zachte nachtpon... Je hoort me al komen zeker ???
        Sorry, 'k kon het niet laten...
        Groetjes, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Reinigen van UV filters

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
          Heuhm... Myriam, ik heb een paar vuile voorzetlenzen, maar geen lekkere zachte nachtpon... Je hoort me al komen zeker ???
          Sorry, 'k kon het niet laten...
          Groetjes, Kariboe
          Kon ik verwachten hè, Kariboe... Maar dat brengt me op een idee... stukjes oude nachtponnen verkopen op ebay... ik zie het al voor me... aangeboden: eersteklas voorzetlenzenreinigingsdoekjes - geweldige aanbieding - slechts 20 euro per set van 2 (10x10 cm).

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: Reinigen van UV filters

            Hoi,
            Heb vroeger ook dit probleem gehad. Zitten knoeien met lensdoekjes, lenspen, en nog een massa meer.
            Ge moet bij een optieker binnen stappen i.p.v. bij een fotozaak en haal er een spuitbusje zonder drijfgas "SICLAIR" of van een ander merk. Op deze busjes is ook vermeld dat deze geschikt zijn voor multicoated lenzen.
            Neem hierbij ook nog een "MICRO-CLAIR" lensdoekje en je staat versteld van het resultaat.

            spuitbusje 45 ml: 3.57 €
            doekje: 5.21 € (doekje kan worden gewassen)

            Groetjes,
            Servo

            Comment

            Working...
            X