Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

    De vraag, Ik heb nogal eens ruzie met de zon ofwel met fel licht.
    Is het zinvol de belichtingsmeter te kopen van Gossen Digiflash genaamd?
    Prijs is 139.-- Euro incl. Best nog aardig wat geld.
    Heel graag jullie antwoord hierop, want ik ben niet bekend met belichtingsmeters.
    Alvast heel veel dank voor jullie reactie's.
    Groet, Orange
    Last edited by orange; 23 mei 2005, 11:20.

  • #2
    Re: Digiflash van Goosen, zinvol om te kopen???

    Voor studiowerk is een lichtmeter zonder meer nodig, een flitsmeter dan wel te verstaan. Aan de naam te oordelen zal dit hier ook wel het geval zijn.
    De kwaliteit van Gossen is gekend, dus een miskoop zal het zeker niet zijn.
    Ik zelf werk met een Minolta Auto IV een digitale lichtmeter geschikt voor flits en omgevingslicht.

    Wanneer je geen studiowerk doet is het misschien eerst aangewezen om je wat meer te verdiepen in de mogelijkheden van de lichtmeting in je toestel.
    En eventueel ook te overwegen van in RAW te werken en in sommige omstandigheden (waar het mogelijk is) meerdere opnames te maken die identiek zijn. Dat wil dus ook zeggen van op statief en met eenzelfde diafragma, alleen de sluitersnelheid ga je laten verschillen om zo beelden te maken die elk 1 stop verschillen van belichting.

    Het dynamisch bereik is iets waar je niet omheen kan. Sommige situaties zijn gewoon niet haalbaar om een correcte belichting te krijgen voor heel het beeld .

    my2cents

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

      Jeff heeft gelijk. Als je toch denkt dat je een lichtmeter nodig hebt, spaar dan nog wat door voor een digitaal model (zoals de DigiPro F)

      Comment


      • #4
        Re: Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

        eens een vraagje hierbij: stel je hebt zo een lichtmeter Minolte IV die zowel flits- als omgevingslicht meet (ambi is de aanduiding zeker ...) en een trouwpaar (wit kleed en heer in zwart) in de volle zon.

        Indien je met je fototoestel licht meet (gereflecteerde meting) hoe kan je dan best tewerkgaan? Waarop meet je?
        Brengt het werken met de Minolta lichtmeter (opvallende lichtmeting) altijd een oplossing als je dus via het ivercoon meet (eigenlijk grijskaartmeting) in dit geval?

        Greetz, RonnyE

        Comment


        • #5
          Re: Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

          Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
          eens een vraagje hierbij: stel je hebt zo een lichtmeter Minolte IV die zowel flits- als omgevingslicht meet (ambi is de aanduiding zeker ...) en een trouwpaar (wit kleed en heer in zwart) in de volle zon.

          Indien je met je fototoestel licht meet (gereflecteerde meting) hoe kan je dan best tewerkgaan? Waarop meet je?
          Brengt het werken met de Minolta lichtmeter (opvallende lichtmeting) altijd een oplossing als je dus via het ivercoon meet (eigenlijk grijskaartmeting) in dit geval?

          Greetz, RonnyE
          Dit is nu een situatie waar je geen tijd hebt om een meter te gebruiken en de meeste gekende situatie van extreem contrast. Wat ik zou doen in de veronderstelling dat ik een trouw zou fotograferen. Ik zou meten op de witte partij en aangezien ik steeds in RAW werk zou er eventueel een tweede versie van gemaakt worden waar ik zorg voor een goede belichting dan de donkere partij. Eventueel kan je beide opnamen samen gebruiken in Photoshop en ze herwerken naar 1 correct belichte opname. Het bewaren van detail in de lichte partij lijkt me hier een absolute vereiste.

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Digiflash van Gossen, zinvol om te kopen???

            Dit hangt een beetje van de situatie af. Als je iedereen mooi laat poseren, meet je gewoon het opvallende licht op het gezicht van de bruid.
            Als je natuurlijk "actiefoto's" wilt, is het best automatische meting te gebruiken en te bracketen. Achteraf kan je dan de beste foto kiezen of samenvoegen in PS. Als je niet genoeg tijd hebt om een lichtmeter te gebruiken maar de "actie" is niet te snel kan je altijd het histogram gebruiken als controle. Kwestie van te zien welke methode best bij jouw stijl past...

            Comment

            Working...
            X