Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter?

    Vorig weekend deed ik met mijn vriendin een bescheiden 'fotoshoot' rond Kasteel Ooidonk (koetjes in de wei en nog zo'n gewone dingen). Heb me goed geamuseerd en de foto's zijn ook goed gelukt, maar...
    Heel wat foto's hebben ipv een blauwe lucht (weinig wolken vorige zaterdag in die streek), een witte lucht. Verder zijn de foto's niet overbelicht.
    Kan dit verholpen worden met een filter? Polarisatie of UV, of iets dergelijks. Op dat vlak ken ik er nog niet al te veel vanaf... Misschien doe ik gewoon iets verkeerd met m'n camera
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

  • #2
    Re: filter?

    Misschien had een Pol. filter kunnen helpen. Maar dat moet je op het moment zelf proberen. Een Uv-filter ging geen of weinig verschil gegeven hebben, volgens mij.
    De lens speelt uiteraard ook een zware rol.

    Ik gebruik wel enkel een pol filter voor landschappen, voor alle ander fotografie, zie ik er weinig nut van in....

    De kleuren van de lucht zijn veel feller. Blauw is blauw, en een grijze wolk wordt een witte. Het enige nadeel is dat je echt heel veel licht nodig hebt voor een pol. filter. Vorig jaar naar guadeloupe geweest. Prachtige fotos van stranden getrokken, net postkaartjes . Daar was licht zat.... Daar ging het zonde geweest zijn, geen pol filter te hebben.

    Hier kan dat wel eens tegen vallen. Je fotografeert een leuk landschap met filter. Prachtig blauwe lucht, maar de grond is dan weer onderbelicht, althans bij mij.... Misschien doe ik ook iets verkeerd . Maar heb al vanalles geprobeerd. Als ik de instellingen zodanig zet, dat de grond mooi belicht is, valt het effect van mijn pol.filter weer weg....

    Wat ook wel is, je moet ongeveer 90° staan met het invallend zonlicht om een mooi effect te hebben van je filter, anders heeft het ook weinig zin dat je hem eropzet. Dus dat is nog een bijkomend beperkende factor.

    Vriendelijke groeten
    Jo
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

    Comment


    • #3
      Re: filter?

      goei vraag, die ik hier ook ooit eens moest stellen, ik kijk mee

      Comment


      • #4
        Re: filter?

        Polarisator heeft nog effect op groenpartijen in landschappen (moet je maar eens op letten) én... ook op reflecties in water- en glaspartijen. De polariser heeft z'n maximale effect op 90°, dat klopt... maar het is niet zo dat die daarbuiten volledig nutteloos zou zijn.

        Belangrijkste is nog wel dat je het effect van een polariser onmogelijk kan postprocessen in photoshop. Soms is het effect subtiel, soms vrij fors (te fors), soms is het gewoon een onmisbaar attribuut. (bvb. bij architectuurfotografie wanneer je dat hypermoderne kantoorgebouw treffelijk wil vastleggen...)
        Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

        Comment


        • #5
          Re: filter?

          Jammer dat je geen voorbeeldje post...
          Waarschijnlijk had een pol-filter of gradatie-filter wel geholpen.
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: filter?

            Gewoon een voorbeeld:
            (niets speciaal, gewoon het huis waar mijn ma geboren is. En content dat ze was dat ze daar nu een foto van heeft )


            Het heeft wel wat te maken met de stand van de zon denk ik. Hier was het wel geen vlak tegenlicht. De zon zat zijdelings. Maar op foto's waar ik de zon achter me had, heb ik wel mooie blauwe lucht.
            Nu ja, het huis kan ik niet verzetten hè
            Canon EOS 40D + grip + handstrap
            EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
            Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

            Comment


            • #7
              Re: filter?

              Oorspronkelijk geplaatst door Freeco
              Gewoon een voorbeeld:
              (niets speciaal, gewoon het huis waar mijn ma geboren is. En content dat ze was dat ze daar nu een foto van heeft )


              Het heeft wel wat te maken met de stand van de zon denk ik. Hier was het wel geen vlak tegenlicht. De zon zat zijdelings. Maar op foto's waar ik de zon achter me had, heb ik wel mooie blauwe lucht.
              Nu ja, het huis kan ik niet verzetten hè
              Wat je wel kan doen is de foto onderbelichten en daarna via curves 'pullen'. Je kan zonder zorgen tot 2 stops onderbelichten en dat daarna terug corrigeren.
              De idee is 'Belichting regelen voor highlights'. Een highlight kan je immers niet meer veranderen (nul blijft nul) maar je zou verrast staan van de details die je met digitale fotografie uit een schaduw kan halen.
              Fotografeer zo'n foto's met veel contrast absoluut in RAW (eigenlijk geldt dat voor alle foto's)

              sugar

              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: filter?

                Volgens mijn bescheiden mening had bij deze plaat een polarisatiefilter niets geholpen. Als er geen kleur in de lucht zit krijg je hem er ook niet op met een filter. Ik gebruik mijn pola nog wel wat te vaak, maar wel alleen als er een mooie lucht is met wolkenpartijen.

                groeten, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: filter?

                  Een pola helpt in deze situatie absoluut niet. Geen enkel filter, het contrast is te hoog.
                  In zo een situatie kan je het beste 2 identieke foto`s maken (met behulp van een statief) 1 belichting van het huisje (zoals bovenstaande foto) en 1 van de lucht (het huisje raakt dan onder belicht maar de lucht is het belangrijkste)
                  Vervolgens ga je beide foto`s samenvoegen en krijg je een goed belicht huisje met een goed belichte lucht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: filter?

                    Het probleem met digitale fototoestellen is dat ze maar een veel smaller dynamisch bereik (het verschil tussen de lichtste en donkerste delen) kunnen vastleggen dan onze ogen of zelfs een negatief-filmpje. Als je dus zo'n scene wilt vastleggen zal je een keuze moeten maken. Ofwel belicht je het huisje correct, maar is de lucht helemaal ingebrand (helemaal wit), ofwel is de lucht goed belicht, maar dan is het huisje te donker.

                    Bij deze keuze moet je dan rekening houden met een andere eigenschap van digitale fototoestellen, en dat is dat je in de nabewerking meestal veel meer informatie uit de schaduwen en donkere delen kan trekken dan uit de delen die overbelicht zijn. Als je iets overbelicht zal het heel gemakkelijk inbranden, wat wil zeggen dat de beeldsensor het overbelichte deel gewoon leest als puur wit. Dit gebeurt veel minder aan de kant van het onderbelichten.

                    De beste oplossing hiervoor is, zoals Marc al zei, gewoon twee opnamen maken, één belicht voor het huisje, waarop de lucht is ingebrand, en één belicht voor de lucht, waar het huisje te donker op staat. Daarna moet je die wee opnames gewoon in PS 'blenden', zodat je het detail in de lucht uit de tweede, en het goedbelichte huis uit de eerste foto overhoudt.

                    Als je geen statief hebt, of niet de tijd om twee opnamen te maken hebt, dan kan je best in RAW schieten als je camera dat ondersteunt, dat zal je al helpen om veel meer detail te bewaren. Daarbij moet je dan gewoon zo belichten dat je op het histogram ongeveer in het midden zit. Het histogram mag naar rechts neigen, zolang er maar geen duidelijke balk helemaal rechts tegen de rand zit, want dat wil zeggen dat je met ingebrande delen zit. Je zal dan waarschijnlijk wel zien dat je onderwerp zelf te donker is, maar dat kan je later in PS verhelpen, in tegenstelling tot ingebrande delen die niet meer te redden zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: filter?

                      of .... als je met een filter 'in the field' wil de fout corrigeren :
                      de reden van je probleem is dus dat er teveel licht is in de lucht.
                      Verminder dat dan door een vari-ND filter.
                      Daar is een deel van het filter donkerder gemaakt met een niet verkleurend (ND) grijs, en een deel van het filter is gewoon doorschijnend. Komt de schijdingslijn mooi met de lucht-grond lijn overeen dan krijg je een "beter" resultaat
                      Als er echt geen kleur in de lucht te krijgen is op die manier kan je een ander filter gebruiken, nl het vari-blauw filter. ... Zelfde werking, alleen is het filter voor de helft blauw wat natuurlijk een blauwe lucht op levert

                      HTH
                      ---
                      darix
                      afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                      D70s

                      Comment


                      • #12
                        Re: filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                        Als je geen statief hebt, of niet de tijd om twee opnamen te maken hebt, dan kan je best in RAW schieten als je camera dat ondersteunt, dat zal je al helpen om veel meer detail te bewaren. Daarbij moet je dan gewoon zo belichten dat je op het histogram ongeveer in het midden zit. Het histogram mag naar rechts neigen, zolang er maar geen duidelijke balk helemaal rechts tegen de rand zit, want dat wil zeggen dat je met ingebrande delen zit. Je zal dan waarschijnlijk wel zien dat je onderwerp zelf te donker is, maar dat kan je later in PS verhelpen, in tegenstelling tot ingebrande delen die niet meer te redden zijn.

                        Die histogram, daar versta ik niets van Ben maar een rookie é! Fotograferen is zo moeilijk, al heb je degelijk materiaal

                        Weet u toevallig geen goede site's met daarover meer uitleg of zo?

                        Het probleem dat hier word gezegd, ken ik helemaal

                        Moerie
                        D100 en nog veel wensen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: filter?

                          Hier is een verwijzing te vinden naar de uitleg van een histogram.


                          Comment


                          • #14
                            Re: filter?

                            Mocht je toch een blauwe lucht willen, met photoshop lukt bijna alles.
                            Heb er een tutorial over gemaakt op m'n site.: http://www.smartpix.nl/html/photoshop/ps4.htm
                            Edwin
                            Mijn Foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: filter?

                              Nou Edwin, dat heb je mooi en duidelijk in elkaar gestoken, bedankt.

                              groeten, Jan.
                              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                              Comment

                              Working...
                              X