Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeter

    het zal wel een heel domme vraag zijn ( ) maar kan iemand mij eens deftig uitleggen waarvoor dat precies dient en hoe dat allemaal in zijn werk gaat?
    thx
    benny
    canon 10d, tamron 28-75, sigma 18-50, sigma 135-400, metz 54mz-4, eenvoudig statief en dat alles in een lowepro dryzone 100

  • #2
    Re: lichtmeter

    Met een lichtmeter kan je het opvallende licht meten op het object terwijl anders is dat het reflecterende licht.
    Dus een licht meter ga je heel weinig kans hebben op een slecht belichting
    www.knfotostudio.be

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeter

      Als je een losse lichtmeter bedoelt, zie ik wel een paar voordelen:
      Opvallend lichtmeting i.p.v. gereflecteerd zoals ingebouwde meters doen. Het resultaat is gelijk aan een grijskaartmeting.

      Sommige modellen hebben tevens een optie om flitslicht te meten. In het digitale tijdperk zijn de voordelen niet erg groot, aangezien je met trial and error al snel een goed resultaat krijgt, maar voor analoog is het erg prettig werken.

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeter

        in een fotostudio is lichtmeter onontbeerlijk. In de studio zal je de camera volledig op manual moeten zetten en de camera kan geen flitslicht meten, dus als je in een studio met studioflitsers werkt, kan je niet zonder losse flitsmeter.

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeter

          Gezien de ISO waarden bij digitale camera's niet overeenkomen met analoge waarden, moet een separate lichtmeter opnieuw gekalibreerd worden ?
          Of is ie direct bruikbaar voor digitale camera's ?

          Ik vind een losse lichtmeter in veel gevallen wel handig, zeker in contrastrijke situaties.

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeter

            Oorspronkelijk geplaatst door Traveler
            Gezien de ISO waarden bij digitale camera's niet overeenkomen met analoge waarden, moet een separate lichtmeter opnieuw gekalibreerd worden ?
            Of is ie direct bruikbaar voor digitale camera's ?

            Ik vind een losse lichtmeter in veel gevallen wel handig, zeker in contrastrijke situaties.
            De ISO waarden die opgegeven worden zijn nominale waarden. Als je ze zou meten met de cijfertjes na de komma komen ze niet overeen.
            Maar bij analoge fotografie is dat ook. Daar kan je een negatieffilm een beetje langer, of korter ontwikkelen, bewust of onbewust met een klok die juist werkt. In een bad van de juiste temperatuur. Als je die temperatuur juist meet met een juiste werkende thermometer.

            Mijn goedkoop Russisch lichtmetertje heeft een schroefje om die te kunnen eiken. Daar is nooit aan gedraaid geweest want ik weet niet wat het resultaat zal zijn.

            Maar : je leert er mee werken. En de DSLR heeft wel mogelijkheden om de foto's donkerder of lichter te maken.

            Edit : sinds ik digitaal werk ligt die lichtmeter wel altijd in de kast. Digitale cameras hebben een goede lichtmeting en je kan het resultaat ter plaatse beoordelen en bijstellen

            Groetjes

            Skitch
            Last edited by Skitch; 18 mei 2005, 22:44.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

            Comment


            • #7
              Re: lichtmeter

              Een lichtmeter doet wat het zegt: licht meten.

              Bijna alle camera's hebben tegenwoordig een ingebouwde lichtmeter. Het nadeel van deze meters, is dat zij enkel gereflecteerd (=weerkaatst) licht kunnen meten. Zij meten het licht dat het onderwerp in de zoeker weerkaatst (of een deel van de zoeker in het geval van bvb spotmeting). Dit is een nadeel, omdat zij gecalibreerd zijn op grijs. Zoals je wel zal weten, reflecteert wit veel (al) het licht, terwijl zwart bijna al het licht absorbeert. Als je een persoon die helemaal in het wit is fotografeert, zal de camera veel gerefleceertd licht waarnemen -> een lagere belichting instellen en je foto zal onderbelicht zijn (het wit zal lichtgrijs zijn). Probeer maar eens een sneeuwlandschap te fotograferen op "auto", dit zal waarschijnlijk mis gaan.
              Fotografeer je daarentegen een volledig zwart object (of persoon), zal de camera weinig gereflecteerd licht meten, en de belichting dus hoger instellen. Hierdoor zal de foto overbelicht zijn, en zal het zwart er eveneens grijs uitzien.

              Nu zijn er 2 vaak voorkomende manieren om deze problemen te voorkomen:
              - Een grijskaart: dit is een stuk grijs karton (het zelfde grijs waar de camera op gecalibreerd is). Je kan eerst een lichtmeting doen van de grijskaart en dan deze waarden gebruiken voor je onderwerp.
              - Het gebruik van een handheld lichtmeter. Deze hebben het voordeel dat ze het opvallend licht meten ipv het gereflecteerde licht. Hierdoor worden ze niet beïnvloed door de kleur van het onderwerp dat je wilt fotograferen. Je houdt de meter met de achterkant naar het onderwerp en met de sensor naar de camera gericht.
              Deze meters zijn ook handig voor studiofotografie, omdat ze meestal ook het flitslicht van studioflitsers kunnen meten. Wanneer je een lichtmeting doet, zal de lichtmeter alle flitsers laten afgaan en je zo een correcte f en T-waarde geven.

              Voor zover ik weet komen ISO-waarden van analoog en digitaal wel overeen hoor. Zo staat het toch in de handleiding van mijn lichtmeter. Je kan op de lichtmeter instellen welke ISO-waarde je gebruikt (in stappen van 20).

              Hoe duurder het model, hoe meer functies je hebt. Sommige lichtmeters kunnen studioflashes draadloos laten afgaan, anderen bieden smalle spotmeters... Maar da's weer een ander verhaal.

              Om samen te vatten: Een manuele lichtmeter kan handig zijn voor situaties waarin je een perfecte belichting wilt en je weet dat de meter van de camera "misleid" gaat worden.

              Comment

              Working...
              X