Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: monopod

    Was dien 'tsjoep' ook al tegengekomen maar denk dat je dan toch een deel van het monopod-stabiliteits-voordeel teniet doet !?

    Comment


    • #32
      Re: monopod

      Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
      Mag ik aannemen dat die 234(RC) ook een soort van 'klikstand' heeft zodat je ook snel terug in landschap-mode kan fotograferen??

      Of kan die kop sowiezo niet meer dan 90 verdraaien, want dat is me uit de foto niet duidelijk of die 90° draait naar 1 kant of dat dit in beide richtingen mogelijk is (L+R, 180° in totaal dus)?

      En waar koop ik dit best? (lees korte levertijd en goed van prijs )
      ...
      Ik vind het voorlopig enkel bij kamera-express.nl en BH PhotoVideo maar door de verzendingskost betaal ik de helft meer dan dat het stuk me kost
      Dit is de 234-kop, licht aangepast volgens de bevindingen van RRS en met een klem van Gitzo erop :



      Je kan zien dat de beweging rond de horizontale as 180° bedraagt. De beweging gebeurt traploos via de schroef op de zijkant. De kop kan horizotaal niet op zichzelf draaien, want die moet je stevig vastschroeven op het plateau van je monopod. De horizontale beweging naar L en R moet je dus uitvoeren door rotatie rond je pod.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #33
        Re: monopod

        Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
        Met veel interesse volg ik deze thread ivm monopods.
        Op dit ogenblik twijfel ik nog tussen de Manfrotto 681B en de Gitzo G1588.
        Maar wat hoofd betreft vind ik het moeilijker en wel wat betreft de maximale last.
        Zoals hierboven (@drh) is de 234RC veel gebruikt, zelfs met een Bigma.
        Toch staat er op de site van Manfrotto dat de max last slechts 2,5Kg bedraagt.
        Waarom zet er iemand een hoofd met deze beperking op een monopod dat gemaakt is voor 12Kg?
        Hier heb je totaal geen last van, het hoofd zit recht boven den monopod
        Al zou ik er 15 kg op zetten dan nog geeft hij geen krimp. de snelspanhandel zit naar je toe gericht, en de draaiknop voor portret aan de voorkant. zie foto:

        Het zou anders zijn als de last er naast hing. maar op deze manier niet.
        Zelfs met de 50-500 en camera, bijna 5 kg geen enkele beweging waar te nemen. kopje kost 35 euro.

        mvg, drh
        Last edited by drh; 21 mei 2005, 09:10.
        Mvg, drh

        "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

        Comment


        • #34
          Re: monopod

          Maar die kop van die swivel, moet je dat op de tast terug mooi rechtop zetten, of heeft dat een soort van kliksysteem zodat je weet wanneer die kop mooi vertikaal staat (toestel horizontaal in landschap) ???

          Comment


          • #35
            Re: monopod

            Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
            Maar die kop van die swivel, moet je dat op de tast terug mooi rechtop zetten, of heeft dat een soort van kliksysteem zodat je weet wanneer die kop mooi vertikaal staat (toestel horizontaal in landschap) ???
            De kop kan 90 graden zowel naar links als naar rechts bewegen, en komt dan tegen een aanslag zodat hij niet verder kan, dus niet naar voren of achter, maar alleen naar links of rechts. In landschap moet je het zelf bepalen, dus geen klik.

            mvg, drh
            Last edited by drh; 21 mei 2005, 09:12.
            Mvg, drh

            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

            Comment


            • #36
              Re: monopod

              Ja ok, maar ik vraag me nu juist af of er 'halverwege ook een soort van aanslag merkbaar is?!? Dus wanneer de kop staat zoals op de foto! Of is het gewoon mikken om dat ding terug in die positie te zetten (ik zou denken van niet bij een deftig merk als Manfrotto maar wil graag zeker zijn voor ik tot aankoop over ga )

              Comment


              • #37
                Re: monopod

                Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                Ja ok, maar ik vraag me nu juist af of er 'halverwege ook een soort van aanslag merkbaar is?!? Dus wanneer de kop staat zoals op de foto! Of is het gewoon mikken om dat ding terug in die positie te zetten (ik zou denken van niet bij een deftig merk als Manfrotto maar wil graag zeker zijn voor ik tot aankoop over ga )
                Nee... in de horizontale stand is er geen aanslag. alleen op 90 graden links of rechts dus niet in de middenstand. Maar een of twee graden mis maakt voor een monopod niks uit je corrigeert dan toch met de zoeker.

                mvg, drh
                Mvg, drh

                "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                Comment


                • #38
                  Re: monopod

                  Een ding snap ik niet, ik hoor van velen dat die een RC234 (of gelijkaardige) kop op de monopod hebben, of zelfs geen kop. Ik heb echter geleerd (zie ook dit artikel op Outdoor Eyes dat je de monopod beter met je benen kan stabiliseren maar dan staat je monopod wel nooit vertikaal. Ik heb dus een balhoofd op mijn monopod staan, zo kan ik alle kanten uit met mijn toestel.

                  Ik durf ook mijn monopod, ineengeschoven, op mijn broeksriem laten rusten en heb dan toch een stabiele positie door de nekriem aan te spannen. Dit is dan wel het voordeel bij een compactje waar je het scherm als zoeker kan gebruiken
                  Gerda had me bij de SD van Dendermonde nog zo gesnapt.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment

                  Working...
                  X