Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

    De vraag staat eigenlijk al half in de titel, maar laat me ze nog even verduidelijken. In diverse threads hier en op andere fora las ik dat het omgekeerd plaatsen van een 50mm met open diafragma op een 105mm macro (of een andere macro uiteraard) enorme vergrotingen kon genereren, weliswaar met een extreem korte scherpstelafstand. Omdat het niet echt handig is de 50mm er continu manueel voor te houden, informeer ik graag es wat de courantste en veiligste methoden zijn om beide lenzen aan elkaar te bevestigen.
    Ik las reeds dat je bv twee kapotte filters kan gebruiken, en deze dan aan elkaar kan lijmen, andere oplossing lijkt me een hulpstukje maken met de gepaste diameter en de juiste schroefdraad uitgeslepen aan beide kanten. Maar, m'n vraag blijft dus, hebben jullie nog andere suggesties ?
    alvast bedankt voor de info !
    groeten, m
    D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

  • #2
    Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

    Gewoon een ring kopen
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

      idd met een adapeterring, je komt zelfs al ver extreem kortbij met een kit lens met een omgekeerde 50 erop

      Comment


      • #4
        Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

        Kan je me evt het ring-type es doorgeven ?
        Of is dit vrij courant en kan je dit gewoon vragen aan je fotograaf ?
        alvast bedankt, mark
        D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

        Comment


        • #5
          Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

          Oorspronkelijk geplaatst door El Marco
          Kan je me evt het ring-type es doorgeven ?
          Of is dit vrij courant en kan je dit gewoon vragen aan je fotograaf ?
          alvast bedankt, mark
          Zie hier eens op Ebay:
          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

            Heb er een in bestelling.Gewoon winkel binnen en bestellen.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

              missch idd gewoon best es navraag doen bij een fotograaf, en is het heel duur ?
              Zoja, missch overwegen er zelf eentje te maken...
              D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

              Comment


              • #8
                Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

                Mocht je er zelf een maken, dit gaat ideaal met 2 adapterringen van cokin. Deze hebben nl een platte zijde die je ideaal aan mekaar kan lijmen.
                Edwin
                Mijn Foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

                  Kan je zo'n 50mm op een lens van 58mm diameter hangen met dit? http://www.top-foto.de/index.php?artnum=MARAR5852
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

                    vrees dat dat niet gaat lukken Faan.
                    De ring die je nodig hebt moet aan beide kanten buitendraads zijn. (zodat hij past aan de voorkanten van beide objectieven)
                    Mijn Foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

                      Doeme, waar kan ik zoiets vinden? Met de kitlens houd ik die met de hand vast, maar op m'n 70-300 is dat niet meer te doen.
                      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                      Focaldesign

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe bevestig ik een omgekeerde 50mm op m'n 105mm macro ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door marcelv
                        Ben gaan kijken op ebay,de foto die ze laten zien staat een 50 mm lens op de teleconverter van de coolpix 4500,ik bezit zulk toestel en zo een converter,indien ik nu een 50 mm lens van Minolta daar tegen schroef,wat zijn dan de mogelijkheden ?
                        Vraag twee: Die 50 mm lens van minolta is een autofocus AF50 mm 1:17 (22) - 49 mm,maar dat diafragma blijft toch altijd of f22 staan als ik het zo zou gaan gebruiken,m.a.w. hoe zet ik die lens dan open naar een groter diafragma ?
                        Bern heel benieuwd,zou wel wat willen experimenteren.
                        Groetjes
                        DeSwa
                        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                        Web-Albums

                        Comment

                        Working...
                        X