Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke harddisk voor Vosonic 2160

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke harddisk voor Vosonic 2160

Ik heb een vosonic 2160 imagetank zonder hdd op de kop kunnen tikken maar welke hdd moet ik er in stoppen. Zelf dacht ik aan 40, 60 of 80 gb. Zodat ik als ik niet op vakantie ga de hdd gewoon als backup kan gebruiken. Maar welk toerental en wel merk met het oog op stroomverbruik?
    Is de Harddisk Hitachi 40GB 5400rpm 2.5" wat? Of liever een seagate of WD?
    Tijs
    Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Re: Welke harddisk voor Vosonic 2160

Ik zou zelf met het oog op stroomverbruik en warmte kiezen voor een standaard laptop HDD dus met 4200rpm.
    De verhoogde toerentallen (5400/7200 rpm) brengen welliswaar een kortere zoektijd, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de HDD in dit soort apparaten niet de bottleneck is. De beperking ligt veel meer in de gebruikte cpu. Ook voor de genoemde backup functie is zoektijd van ondergeschikt belang (daarom heet het ook backup).

Er bestaan harddisks welke beter bestand zijn tegen stoten ( seagate momentus, fujitsu automotive etc.) maar deze zijn wel behoorlijk duurder en onslaan ook je niet van de backup verplichting als je de drive voor foto's gebruikt.

Persoonlijk denk ik dat 40GB voor de meeste toepassingen wel voldoende is, dit geeft je met b.v. een 20D in RAW mode plaats voor ca. 3500 plaatjes en ca 5500 in Jpeg/L.
    Ga voor jezelf na of je hieraan voldoende hebt. Je moet 40GB/4200 kunnen bemachtigen voor rond de 65 euro.
    Als geld geen rol speelt, MHU2100AT van fujitsu (ca 170 euro), met 100GB voldoende ruimte voor een Laaaange vakantie .

-marco

Comment

Working...
    X