Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slip-on lenshood

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Slip-on lenshood

Hallo iedereen,

Ben al een tijdje op zoek naar een oplossing om mijn circulaire slim polafilter (uiterst dun en geen schroefdraad aan de voorkant) gemakkelijker te kunnen hanteren. Momenteel moet de zonnekap met bajonetsluiting van mijn standaardlens (17-55m) er steeds af om de filter te draaien. Uiteraard niet zo praktisch. Aangezien er daarnaast bij de breedhoek gemakkelijk kans voor vignetering bestaat moet de kap waarschijnlijk binnen bepaalde afmetingen blijven. Op e-Bay heb ik de volgende slip on kap gevonden : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...me=WDVW#awterm
    Ik veronderstel dat deze kap over het draaiende deel van de filter zou moeten schuiven. Als ik goed naar de foto kijk heb ik nietemin de indruk dat er precies van deze kap een deel is weggesneden. Zie onregelmatige randen. Blijkbaar is hier een doe het zelver aan het werk geweest. Zou dit voor mijn lenzen met 77mm draad de goeie oplossing bieden of is er nog iets anders ? Graag jullie eventuele ervaringen hiermee.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Slip-on lenshood

volgens mij moet een zonnekap vooral de juiste diameter hebben en lengte en hoek waaronder ze openloopt

dat ding op e-bay is precies een of andere rubberenring die ze aan de achterkant van een wc-pot gebruiken
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
      dat ding op e-bay is precies een of andere rubberenring die ze aan de achterkant van een wc-pot gebruiken

Dacht eigenlijk ook al dat dit niet de goeie oplossing zou zijn.
      Er bestaat een originele zonnekap van Nikon nl. HN-34, speciaal om op een circ.Polafilter Nikon CPL II te draaien. Nu zou ik willen weten of dergelijke filter vignetering zou kunnen geven op mijn 17-55 mm.
      Ik heb al een dunne Slim polfilter waar geen schroefdraad op zit vooraan, maar als het moet koop ik er mij een nieuwe van Nikon. Maar eerst goed weten of er hiermee geen miserie komt.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Had dit nog toegevoegd aan vorige pola discussie

En als we nu 's (op de breedhoek)
        1- een verloopstuk naar een iets grotere diameter (vb 67 => 77)
        2- gewone polafilter op de breedhoek zetten (met man/vr schroefdraad)
        3- daarop een zonnekap

Heeft de zonnekap dan zijn effect nog? Kans op vignetting is toch ook kleiner?
        DVC

Comment

Ik heb ook zitten hobbyen met een zonnekap.
          ik heb er een van een bidon gemaakt maar achteraf was het beter om een orginele te kopen.
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

op zich kan dit ding perfect zijn werk doen hoor... maar dan kan je misschien beter een baseball pet gebruiken, dat is al even handig. Ik zou er mijn zuurverdiende centen niet aan geven.

Koop een origineel of laat het voor wat het is en gebruik je hand of pet.
            Ricoh Caplio GX100

http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

Comment

Eigenlijk zou ik nog eens willen weten of er iemand de combinatie heeft van de Nikon HN-34 lenshood met de Nikon Circulaire Polarizing Filter II *Thin* op een breedhoek en wat zijn of haar ervaringen zijn vooraleer over te gaan tot de aankoop.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK
                Had dit nog toegevoegd aan vorige pola discussie

En als we nu 's (op de breedhoek)
                1- een verloopstuk naar een iets grotere diameter (vb 67 => 77)
                2- gewone polafilter op de breedhoek zetten (met man/vr schroefdraad)
                3- daarop een zonnekap

Heeft de zonnekap dan zijn effect nog? Kans op vignetting is toch ook kleiner?
                Dit ware misschien de oplossing, maar ik weet niet of er vanaf diameter 77 => .. nog iets bestaat.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Denk het wel.

Voor de slim filters van B+W ben ik zeker, voor de gewone filters kan ik de sheet niet met zekerheid interpreteren, maar 'k denk van wel.

Blijft nog de vraag op die zonnekap dan bestaat!
                  Kostprijs?
                  Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 27 april 2005, 21:39.
                  DVC

Comment

Bedankt voor de reacties.
                    Ik denk dat het eenvoudigste zal zijn deze keer een Nikon Polafilter ( Nikon CPL II ) met de gepaste Nikon zonnekap erbij nl. HN-34 aan te schaffen.

Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een doe het zelf oplossing voor moeilijk hanteerbare circulaire filters onder zonnekappen:
                      A solution to using rotating filters with modern deep scalloped hoods
                      by Nikonian Don Ferrario
                      How to adjust hoods for rotating filters. I often use a polarizer and neutral graduated filters. These filters rotate to different positions, depending on the effect desired.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                      X