Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polafilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polafilters

    Vind verschillende merken polafilters op het net.
    Waar kan ik vergelijkende test vinden???
    Wie vindt welk merk best en waarom?
    Heb reeds gezien dat bepaalde merken minder lichtverlies hebben. Welk merk is hierin kampioen??
    DVC

  • #2
    Re: Polafilters

    voor mij slechts 1 merk en type

    B&W de MRC versie (mrc = meerdere lagen dan NC, dus nog beter)
    B&W komt altijd wel beter uit de testen.
    zijn redelijkdure glazen schijfjes, maar op goei materiaal moet ge goei filters steken vind ik

    Comment


    • #3
      Re: Polafilters

      volledig akkoord : heb recent ook een B&W aangeschaft en heb er 209 EUR voor neer gelegd, maar de kwaliteit vind zijn gelijke niet.

      erwin


      Comment


      • #4
        Re: Polafilters

        Enig idee waar ik vergelijkende tests kan vinden???
        DVC

        Comment


        • #5
          Re: Polafilters

          mijn 'vergelijkende' studie bestond uit het navragen bij diverse fotografen en vrienden...
          hun conclusie was steeds dezelfde : neem enkel de duurste, anders kom je bedrogen uit.

          Comment


          • #6
            Re: Polafilters

            Dirk, ik ben het helemaal eens met de voorgaande adviezen.
            Ik ben ook eens op zoek geweest naar vergelijkende testen maar die zijn er (bijna) niet.
            Wel staat in alle fotopublicaties van professionele fotografen het advies om alleen topmerken te gebruiken om vervorming of andere lensfouten tegen te gaan. Zij gebruiken uitsluitend: Lee, Hoya of B&W. Maarrrr deze mening is voor amateur gebruik discutabel. Andere merken zoals tiffen zijn in het algemeen ook goed en voldoen vaak in alle situaties. De verschillen zijn wel meetbaar en voor een prof. wel interessant. Wil je persé de top en heb je geld over neem dan B&W.
            Succes met het zoeken.

            Comment


            • #7
              Re: Polafilters

              Ik geb deze topic verplaatst naar Accessoires, omdat het hier beter in thuis past.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Polafilters

                Toch nog even een vraagje: indien een polafilter enkel het "rechte" licht doorlaat, is een zonnekap dan nog noodzakelijk bij gebruik van een pola????
                DVC

                Comment


                • #9
                  Re: Polafilters

                  Een zonnekap is vooral nuttig om strooilicht en lensflare te helpen voorkomen. Mijn inziens ook nuttig bij het gebruik van een polarisatie-filter.
                  Ik heb gevonden dat Nikon zelfs speciale lenskappen maakt voor het gebruik bij hun polarisatiefilters (ik vermoed om het manipuleren van de filter wat makkelijker te maken)...

                  Mvg,

                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polafilters

                    Dirk,

                    Ben je op zoek naar een polarizing filter, zoja, voor welk type lens ?
                    Heb hier zelf namelijk nog een hoya polar filter (67mm) liggen, die gloednieuw is, 1.5 maand oud en heb 'm zelf maar 1 keer opgedraaid om es te proberen, maar die nu mag nu weg wegens verkoop van m'n d70-kitlens
                    just let me know if you're interested, no pressure uiteraard
                    Meer info in deze thread:
                    Te koop aangeboden: Kitlens D70 AF-S Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5 G ED DX + bijhorende Prinz Uv-filter 67mm. (VERKOCHT) Bijgeleverde accessoires: zonnekap, voor- en achterdop. Aangekocht in Leuven in augustus 2004 samen met D70, garantie loopt dus tot augustus 2005! Reden van verkoop, aankoop van een 28-70 f2.8. Testen


                    groetn, mark
                    Last edited by El Marco; 23 april 2005, 17:14.
                    D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polafilters

                      tenzij je een speciale zonnekap hebt kan je de pola niet samen met een zonnekap gebruiken want je kan niet meer aan de buiteste ring van de pola draaien.


                      Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK
                      Toch nog even een vraagje: indien een polafilter enkel het "rechte" licht doorlaat, is een zonnekap dan nog noodzakelijk bij gebruik van een pola????

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polafilters

                        Heb vroege met rubberen zonnekap gewerkt; deze kon je gewoon op de ring van de polafilter draaien. De instelling van je polafaktor kon de dan veranderen door aan de zonnekap te draaien


                        Bart,
                        Enig idee waar ik meer info over die speciale nikon-kappen kan vinden?


                        Dirk
                        Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 23 april 2005, 17:53.
                        DVC

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polafilters

                          Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK
                          Heb vroege met rubberen zonnekap gewerkt; deze kon je gewoon op de ring van de polafilter draaien. De instelling van je polafaktor kon de dan veranderen door aan de zonnekap te draaien


                          Bart,
                          Enig idee waar ik meer info over die speciale nikon-kappen kan vinden?


                          Dirk
                          Ben hier ook erg in geinteresseerd.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polafilters

                            Heb alvast een site gevonden : http://www.defotopagina.nl/Hamazonnekapenz.htm

                            Zou een 77mm nodig hebben voor mijn 17-55 en 70-200. Kan iemand mij adviseren of er met deze kappen op de pola-filter gedraaid problemen zouden kunnen ontstaan met deze lenzen. Vignetering !!!

                            Groetjes,
                            Pol
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polafilters

                              Het betreft oa de HN-12, HN-13 en HN-26 zonnekappen van Nikon. Maar blijkbaar is dat voor een model polarisatiefilter dat ze ondertussen niet meer verdelen....

                              Mvg,

                              Bart

                              Comment

                              Working...
                              X