Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief aankopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief aankopen

'k ben vandaag naar de fotowinkel gestapt om een statief te kopen (oud statiefje was niet stevig genoeg meer).

Ik heb de manfrotto vastgehad en deze vergeleken met een velbon sherpa 450n. De manfrotto was zwaarder en professioneler, maar bij vergelijking bleek voor mijn doeleinden (d70 met 300mm) het velbon statief ruim sterk genoeg te zijn.
    Even de vergelijking van de winkelier op een rijtje zetten :
    manfrotto : professioneel, wendbare fotokop, zwaar
    sherpa : amateur , relatief wendbare foto- en videokop, lichter

Ik twijfelde eerst, beiden waren voor mijn doeleinden ruim sterk genoeg.
    De manfrotto was echter minder hoog en koste ongeveer 170 euro.
    De sherpa was veel hoger, lichter en koste 88 euro.

Tja, helft van de prijs en toch stevig genoeg.
    'k heb een sherpa.
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Kan je met ieder statief niet de camera volledig draaien?
      Moet je naar verschillende koppen kijken?
      Wat is goed?
      Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee_r
        Kan je met ieder statief niet de camera volledig draaien?
        Moet je naar verschillende koppen kijken?
        Wat is goed?
        Met sommige koppen heb je maar twee neigingen ipv drie en dat is vreselijk (bv. om de horizon ook -taal te krijgen). Met 3D koppen (aparte instellingen met as) kan je alles instellen maar kan je wel met het "gimbal lock" probleem te kampen krijgen waardoor je plots ook maar 2 vrijheidsgraden meer hebt. Enkel een balhoofd laat toe om altijd naar eender waar te draaien... Dus als vrijheid je lief is zeker geen twee assen, liever drie en nog liever een balhoofd... Kris

Comment

je kan toch gewoon een poot korter maken als je niet volledig horizontaal staat ?
          nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee_r
            Vind het toch eigenlijk wel nog veel geld... zijn er geen betere koop toestellen?
            Dacht rond de 50 euro!

Misschien nog andere merken?

THNX
            Pas op met al te goedkope statieven.
            Deze zijn onstabiel (trillen evt. tijdens de opname) of zijn zeer instabiel bij een beetje wind. Het zou zonde zijn als je hiervoor je geld hebt geinvesteerd en later zou blijken dat het toch (zwaar) tegenvalt.
            Ik gebruik al enkele jaren Manfrotto, (gebruik lenzen tot 600mm) tot zeer grote tevredenheid. Deze zijn inderdaad wel wat duurder maar ze zijn erg stabiel (degelijk) en gaan erg lang mee, dus het hogere kostenplaatje krijg je er wel uit.
            Groetjes Ted
            --------------------------------------------------------------------------

tebo photo-design

Minolta toestellen van X700 tot aan de Dynax 7D
            -----------------------------------------------
            Homepage;www.tedboots.nl
            -----------------------------------------------

Comment

ja 600mm vergt idd iets stevigs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch
                je kan toch gewoon een poot korter maken als je niet volledig horizontaal staat ?
                Dat is wat ik bedoelde met "vreselijk"
                Je kan dat sporadisch eens doen maar ik krijg daar rap de kolliwobbels van... richt je de camera iets meer naar links of rechts dan is het weer niet horizontaal en kan je weer poten bijstellen en krijg je weer een heel andere kompositie enz... tenzij je een waterpas in je statief hebt maar dat zullen die met een tweewegskop van 50 euro niet hebben vrees ik...
                Een goede driewegskop is niet zo duur (balhoofd wel) en loont toch vind ik. Ja, je kan zonder, maar je kan ook zonder TTL-flits of zonder ingebouwde lichtmeter (in feite mis ik die dingen liever dan een goed statief )
                Kris.

Comment

Working...
                X