Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen met Canon 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen met Canon 300D

Hallo,

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een 300D en ik ben heel tevreden, wat ik echter nog niet zie zitten is het flitsen. Ik gebruik een Canon 420EX die het heel goed deed op mijn analoog toestel en op mijn Canon G2. Maar met de 300D lukt het maar niet om goeie foto's te nemen.
    Enkele weken geleden op een huwelijk heb ik binnen foto's genomen bij alleen kunstlicht en ze zijn veel te donker. Het lijkt alsof er niet geflitst is, de achtergrond is bijna even klaar als de voorgrond en alles ziet gelig.
    Ik heb toen geprobeerd op P stand, Av, Tv en M. Maar niets leek te helpen. Ook verschillende ISO standen geprobeerd.
    Ik lees op dit forum dat er nog mensen problemen hadden met de combinatie 300D en 420EX. Zijn er al die een oplossing weten? Ik moet op 1 mei een eerstecommunieviering in een kerk fotograferen en wil graag goede foto's. Wie weet raad? (Misschien moet ik het zonder flits proberen? Zou ISO 800 en Tamron 28-75 2.8 voldoende zijn om in de voormiddag in een kerk foto's te maken?)

Alvast bedankt aan iedereen die raad wil geven

Re: Flitsen met Canon 300D

Punt 1: is steeds mag je flitsen van de pastoor ?
    Punt 2: Indien je een lichte kerk hebt zou ik proberen zonder flits, gaat zeker meer de sfeer behouden en ook minder storen tijden de cermonie. een mogelijk alternatief voor de 28-70 is de 50mm F1.4 of de 85 mm F1.8.
    Met in RAW te werken denk ik dat 1600 ISO ook haalbaar moet zijn.

Ik heb geen ervaring met de 420 EX maar als ik de flits gebruik 580EX en 550EX is dit steeds op manuele modus snelheid afhankelijk van de gebruikte lens en gaande van 1/60ste tot 1/200 ste diafragma gewoonlijk F5.6 met een F2.8 objectief en de ISO liefst op 400 . Dit heeft het voordeel dat je flits sneller is opgeladen omdat ze minder wordt aangesproken.

My2cents
    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

mee eens, schiet zonder flits als het licht genoeg is, alleen al vanwegen de sfeer die je krijgt bij je opnamen, en dan maar een hogere iso, moet achteraf geschoten in RAW geen problemen opleveren.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik gebruik al een hele tijd mijn 300D/420EX combinatie met de russische firmware, zodat je zelf ook je FEC kan regelen.
        Ik heb geen problemen met flitsen op de 300D.

Comment

Aan foto's nemen in RAW ben ik eigenlijk nog niet toegekomen, ik veronderstel dat je dan wel enige ervaring moet hebben met het omzetten van de foto's achteraf. Ik vraag me ook af waarom het in RAW wel in hogere ISO kan, heb je dan die vervelende ruis niet op ISO 1600? Misschien is dit een domme vraag maar ik ben hier niet mee vertrouwd en ik vond op dit forum niet direct een antwoord hierop.

Gezien mijn toestel nog onder garantie is durf ik ook niet zo goed die hack erop zetten.

Alvast bedankt voor de gegeven tips, ik denk nog verder hoe ik het ga aanpakken.

Comment

Ziezo, 1 mei is voorbij en de foto's zijn genomen. Op de repetitie was het heel donker weer en heb ik geprobeerd om te flitsen, de ene foto was juist belicht, de volgende over of onderbelicht, onbetrouwbaar dus.
            Ik heb ook geprobeerd op 800 ISO maar dat was echt op het randje, zelfs met de lichtsterke Tamron 28-75 2.8. Omdat de foto's eigenlijk echt wel veel beter waren zonder flits op de momenten dat er licht genoeg was en de weersvoorspelling voor zondag heel goed was, heb ik mijn hoop op het flitsloze scenario gesteld en een klein schouderstatiefje meegenomen.
            Het was een stressie aangelegenheid en de donkerblauwe uniformpjes van de jongetjes wilden wel eens weigeren om scherp te stellen maar het resultaat is redelijk OK. Het zijn niet echt kunstfoto's geworden, maar de opdracht: alle kindjes op elk speciaal moment op de foto zetten is gelukt. In vergelijking met wat ik soms van beroepsfotografen zie op een communie hoef ik zeker niet beschaamd te zijn. Maar het is zonder flits gebeurd, met tijden tot 1/30 en soms in tegenlicht.
            Ik ben hierover nu wel tevreden maar mijn flitsprobleem is niet opgelost.
            Als het volgend jaar regent of ik moet eens op een trouwfeest foto's maken heb ik weer een probleem. Het zou toch niet mogen dat je met een Canon A95 wel goedbelichte foto's kan maken met een flits (mijn zus) en met een 300D 420EX combinatie niet? Echt niemand met een afdoende oplossing?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jefken61
              Ziezo, 1 mei is voorbij en de foto's zijn genomen. Op de repetitie was het heel donker weer en heb ik geprobeerd om te flitsen, de ene foto was juist belicht, de volgende over of onderbelicht, onbetrouwbaar dus.
              Ik heb ook geprobeerd op 800 ISO maar dat was echt op het randje, zelfs met de lichtsterke Tamron 28-75 2.8. Omdat de foto's eigenlijk echt wel veel beter waren zonder flits op de momenten dat er licht genoeg was en de weersvoorspelling voor zondag heel goed was, heb ik mijn hoop op het flitsloze scenario gesteld en een klein schouderstatiefje meegenomen.
              Het was een stressie aangelegenheid en de donkerblauwe uniformpjes van de jongetjes wilden wel eens weigeren om scherp te stellen maar het resultaat is redelijk OK. Het zijn niet echt kunstfoto's geworden, maar de opdracht: alle kindjes op elk speciaal moment op de foto zetten is gelukt. In vergelijking met wat ik soms van beroepsfotografen zie op een communie hoef ik zeker niet beschaamd te zijn. Maar het is zonder flits gebeurd, met tijden tot 1/30 en soms in tegenlicht.
              Ik ben hierover nu wel tevreden maar mijn flitsprobleem is niet opgelost.
              Als het volgend jaar regent of ik moet eens op een trouwfeest foto's maken heb ik weer een probleem. Het zou toch niet mogen dat je met een Canon A95 wel goedbelichte foto's kan maken met een flits (mijn zus) en met een 300D 420EX combinatie niet? Echt niemand met een afdoende oplossing?
              Normaal moet deze combinatie prima werken, maar wat kan er fout zijn?:

- te grote afstand tegenover het gebruikte diafragma / iso waarde. de flits reikt echt niet zo ver hoor. Een richtgetal van 42 op een brandpunstafstanf van 85mm geeft je maar een beperkte aftsand, en in een kerk sta je dikwijls niet zo dicht.
              - ettl van canon is bijna spotmeting, en hangt af van het gekozen af punt , geloof ik toch, dus als je automatisch die laat kiezen, heb je soms ook wel last met de belichting.
              Ik heb hier nooit goed mee uit de voeten gekunne, daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op een flits van Metz, die me de mogelijkheid van e-ttl of auto gaf.
              Analyseer je foute fotos maar eens, en mischien kan je meer afleiden hieruit.

Comment

Working...
              X