Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omnibounce: kleuren aanpassen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omnibounce: kleuren aanpassen ?

Heb hier wat zitten oefenen met de omnibounce op de 550EX.
    Deze zit standaard steeds op de 550EX; dus soms flits ik rechtstreeks en soms ( als het een mooi wit plafond is ) bounce ik naar het plafond.

Nu heb ik de indruk dat - raar maar waar - als ik rechtstreeks flits, de kleuren iets warmer overkomen, en als ik bounce, krijg ik koudere kleuren ?

Kan dit kloppen ?

Ik zal hier twee voorbeeldjes laten zien; indien het niet mag, mogen de mods dit gerust verwijderen en vervangen door een link.

De camera stond op:

- Evaluative metering
    - Manueel: 1/125 en 2.8
    - De flits op ETTL

Bijkomende vraag: vinden jullie de foto correct belicht of moest er op één of andere manier gecompenseerd worden.

Nota: de foto's zijn alleen geresized en gesaved for the web.
    Geen enkele andere bewerking. Ook nog geen USM.

Rechtstreeks:

Bounced:
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Omnibounce: kleuren aanpassen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
    Heb hier wat zitten oefenen met de omnibounce op de 550EX.
    Deze zit standaard steeds op de 550EX; dus soms flits ik rechtstreeks en soms ( als het een mooi wit plafond is ) bounce ik naar het plafond.

Nu heb ik de indruk dat - raar maar waar - als ik rechtstreeks flits, de kleuren iets warmer overkomen, en als ik bounce, krijg ik koudere kleuren ?

Kan dit kloppen ?

Ik zal hier twee voorbeeldjes laten zien; indien het niet mag, mogen de mods dit gerust verwijderen en vervangen door een link.

De camera stond op:

- Evaluative metering
    - Manueel: 1/125 en 2.8
    - De flits op ETTL

Bijkomende vraag: vinden jullie de foto correct belicht of moest er op één of andere manier gecompenseerd worden.

Nota: de foto's zijn alleen geresized en gesaved for the web.
    Geen enkele andere bewerking. Ook nog geen USM.

Rechtstreeks:

Bounced:
    Mar@,
    redelijk normaal , indien je zonder omnibounce bounced komt je licht hoofdzakelijk via weerkaasting op je object, maar met omnibounce (wat een naam voor een serieus duur stukje plastiek), is er ook een deel dat rechtstreeks op het object komt, en dus harder licht geeft.
    Alez, das mijn gedacht hé..

Comment

Mja, ik denk dat je daar een punt hebt...

Btw - cam stond in Adobe RGB, dus dat kan er misschien ook iets mee te maken hebben.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

Comment

Ik denk dat de reden van het verschil in kleur meer te maken heeft met waarop je bounct. Een wit plafond zal koelere kleuren geven dan een hetgene dat via de rechtstreekse omnibounce nog via de gekleurde muren komt.

Als in beide gevallen je op Argb zat kan dat nooit geen oorzaak zijn.

Comment

Working...
        X