Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorswap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorswap

    Ik heb net pecpads en eclipse besteld, sensorswaps vind ik nogal duur, en ik zou er eigenlijk maar 1tje van nodig hebben... dus dacht ik, dat kan ik zelf ook wel maken. Nu dus de vraag: iemand een voorstel hoe en veilige swap te maken om m'n pecpads rond te hangen? En hoe veilig de pecpads er rond te hangen?

    Alvast bedankt,
    Faan
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

  • #2
    Re: Sensorswap


    daar kun je er een bestellen op maat voor niet veel geld

    Comment


    • #3
      Re: Sensorswap

      Zeer interessant, alleen, ik heb geen Paypal (geen Visa of iets dergelijks...)
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

      Comment


      • #4
        Re: Sensorswap

        In den Aldi naast de PC's en cams, zo een rubberen pan/pot-spatel kopen van enkele cent's en je maakt het even zelf, op de bovenstaande link-url gegeven door Pierewiet zijn er toch duidelijk voorbeelden en maten van...

        Anders ff langs uw bank een plastic money kaart gaan halen= wel zéér handig tegenwoordig, zonder zo een kaart kan je zelfs geen wagen meer huren in het buitenland...

        Comment


        • #5
          Re: Sensorswap

          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
          In den Aldi naast de PC's en cams, zo een rubberen pan/pot-spatel kopen van enkele cent's en je maakt het even zelf, op de bovenstaande link-url gegeven door Pierewiet zijn er toch duidelijk voorbeelden en maten van...
          Inderdaad, daar zie je voorbeelden, maar ben ik wel zeker dat ik geen risico neem door zelf een te maken? Ben nogal voorzichtig op dat vlak...

          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
          Anders ff langs uw bank een plastic money kaart gaan halen= wel zéér handig tegenwoordig, zonder zo een kaart kan je zelfs geen wagen meer huren in het buitenland...
          Nee, doe ik niet, als student weet ik dat ik daar nogal te snel van gebruik zou maken, met alle gevolgen vandien wanneer ik later de rekening voorgeschoteld krijg Ik hou het liever bij een standaard deposito-rekening.
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

          Comment


          • #6
            Re: Sensorswap

            Het feit dat je ZELF zonder sensorswap wil kuisen is al een risico op zich want als je iets fout doet dan is het voor jezelf ,
            dus maak gewoon die swap zelf het is van heel de procedurede minst moeilijke ,denk ik toch.
            De spatel op maat snijden kan toch niet moeilijker zijn dan het kuisen zelf,of zie ik dat verkeerd.
            In ieder geval de spatel en pecpads is voor mij ook de manier van kuisen de volgende keer als je de prijs ziet van die sensorswaps.
            Nikon digi en analoog + Yashica Mat
            http://www.flickr.com/photos/donald-s

            Comment


            • #7
              Re: Sensorswap

              Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck
              Het feit dat je ZELF zonder sensorswap wil kuisen is al een risico op zich want als je iets fout doet dan is het voor jezelf
              Je hebt mij waarschijnlijk mis verstaan, ik wil het net enkel met een swap doen, maar dacht dat er toch een manier moest zijn om die zelf te maken ofzo ipv zoveel te betalen.,
              Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck
              dus maak gewoon die swap zelf het is van heel de procedurede minst moeilijke ,denk ik toch.
              Denk ik ook, maar ik wil eerst wel zeker zijn vooraleer ik iets in elkaar knutsel.
              Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck
              De spatel op maat snijden kan toch niet moeilijker zijn dan het kuisen zelf,of zie ik dat verkeerd.
              Geen idee
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #8
                Re: Sensorswap

                Ik zal de sensor van mijn 20D ook al moeten reinigen, maar om geen extra risico's te nemen ga ik toch maar sensor-swabs bestellen + Eclipse reinigingsvloeistof + een blaaspeer, waarmee ik eerst zal proberen om het stofje weg te krijgen, vooralleer er met de grove middelen op te gaan .

                Liever voorzichtiger dan de sensor beschadigen, want dat is veel duurder.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sensorswap

                  Ik gebruik ook de sensorswaps. Ze netjes afzonderlijk verpakt zodat ze clean blijven en ze zijn op de juiste breedte van je censor.
                  Voor mij geen geknoei met pannelikkers, plakband,...

                  Ze zijn misschien wel (te) duur. Maar een camerabody kost 1000 eur en meer. Waarom dan zitten knoeien en risico's nemen voor een paar eur goedkoper.
                  Mijn 2 eur centjes !
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensorswap

                    Ik heb gisteren nog wat zitten klooien om mijn sensor proper te krijgen, maar ik krijg maar geen bevredigend resultaat. Ik heb de zelfgemaakte pannelikker, de sensorswab, de pec pad, de kleefband al allemaal geprobeerd. Ik krijg er zelfs al geen klamme handen meer van en ga steeds met een gerust gemoed mijn sensor te lijf. Maar als ik dan een testfoto maak, (Op F22, full zoom, full out of focus, wit vlak) ben ik altijd opnieuw ontgoocheld. Het vuil wordt verplaatst, in de hoeken geduwd (waar het nog nauwelijk te verwijderen is). De pec pad doekjes vind ik trouwens niet goed omdat daar allerlei haartjes van loskomen. En dat is net iets wat niet zou mogen gebeuren. Die sensorswabs zijn aan 5 euro het stuk *verschrikkelijk* duur, want je hebt er meestal een stuk of 3 nodig. En onlangs zat ik met een vlek op mijn sensor die ik er niet afkreeg met eclipse, maar wel met de brilpoetsdoekjes van de aldi en de pannelikker.
                    Enfin, ik heb tot nu toe geen sluitende methode gevonden. Misschien ben ik ook te kritisch, want de resterende "vuiligheid" zie je meestal niet op de foto.
                    Ik ieder geval dienen de camerabouwers er iets op te vinden, want dit is echt gepruts. Ik heb trouwens gisteren nog vernomen dat een of ander merk (weet niet meer welk) zijn sensor in de hoek zet en met een soort prisma werkt. Dat zou veel beter zijn omdat stof op die prisma veel verder verwijderd is van de sensor en hetzelfde effect heeft als stof op de lens...
                    natwork.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensorswap

                      "pec pad doekjes " waar haartjes van loskomen??? Dit kan/mag niet hoor, je scheurt ze toch niet in 2 of zo

                      Die resterende stofdeeltjes...? best ff een foto plaatsen hier. Veeg je wel correct? opgelet je mag maar 1X vegen(anders laat je letterlijk oud stof terug achter!...)!!

                      Maar als je alles volgens de regels doet zijn toch 95% van alle stofdeeltjes weg, die resterende 5% supper-klein-en-amper-waar-te-nemen-klein-grut laat ik gewoon zitten.

                      100% stofvrij krijg je het toch NOOIT ook niet bij het service-center van Nikon of Canon.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensorswap

                        Ik heb al een tijdje de volledige sensorsleaning kit van bij Otto.
                        Lekker makelijk alles in een keer, en het kost dan misschien wat, maar
                        zoals hier al gezegd, je bent wel met een apparaat van een 1000€ of meer, dus ga ik niet liggen sukkelen.

                        Ik heb ook al enkele keren met de sensorswaps de sensor zuiver gemaakt, en heb dus enkele swaps die ik niet meer gebruik. Misschien als er mensen willen kan ik zo een gebruikte swap opsturen en kunnen ze als ze pecpads en eclipse hebben de pecpads er rond doen. (zoals hier bv is beschreven: http://www.pbase.com/copperhill/image/11442097)

                        Ik hoor het wel :-D
                        Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensorswap

                          Ik ben net alle nodige spullen gaan ophalen bij Otto.

                          Normaal laat ik alles leveren, maar dit keer was het dringend, en moest ik er zelf naartoe.
                          Omdat ik nooit stofproblemen gehad heb met mijn vorige camera (300D) had ik nog niets in huis om de sensor te reinigen. Die Sensor Swabs zijn inderdaad niet echt goedkoop, maar een nieuwe sensor zal veel duurder uitvallen.

                          Misschien kan ik de swabs later nog hergebruiken met een verse Pecpad, maar dan hoop ik dat iemand anders dat eerst uittest . Ik zal ze dan maar niet weggooien, misschien kan iemand anders die nog hergebruiken op die manier.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensorswap

                            Mijn vriendin had toevallig verkeerde Swabs gekocht in de winkel (waren voor een 1D ...), maar ik heb uiteindelijk zelf zo'n swab bijgesneden tot de juiste breedte voor mijn 300D en dan een pecpad gebruikt die bij de Eclipse vloeistof zat ... Werkt zonder problemen ... Ik had eerst ook wat schrik, maar na de 'tutorials' en ervaringen hier gelezen te hebben: no problemo!
                            EOS 80D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensorswap

                              Ik had er wel een beetje schrik van om zelf de sensor te reinigen, maar het is best meegevallen .

                              Eerst alles goed uitgeblazen met de blaaspeer, testfoto .
                              Maar dan is het stof dat er los inzit toch al weg.

                              Dan met de swab erdoor, de testfoto was al beter, maar was nog een vlekje achtergebleven.

                              Dan nog maar eens met een verse swab erover (met iets meer Eclipse erop), en nu zie ik geen enkel vlekje meer .

                              Als ik vooraf geweten had dat het niet meer was dan dat, dan had ik mij daarover zo geen zorgen gemaakt .
                              Last edited by Black B@ndit; 26 maart 2005, 10:36.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X