Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

assecoires voor EOS 300 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • assecoires voor EOS 300 D


    Ik ben van plan een canon eos 300 d te kopen. Ik heb reeds een aantal lenzen van mijn 'gewone' eos 300 en bestel derhalve alleen het body. Hierbij zit enkel de batterij een oplader en niet veel meer.
    Nu kom ik op alle internetsites uitbreidingssetjes tegen, zogenaamde "Kits" waarin flash cards, card readers, extra batterijen, snelle batterijenopladers en dergelijke worden aangeboden. Voor mij wordt dit de eerste digitale camera en ik weet niet welke assecoires ik nu wel of niet bij moet bestellen. Ook over de benodigde snelheid van de bijgeleverde assecoires weet ik niet veel. Ik heb ook iets opgevangen over imagetanks ipv flash cards, is dit een betere keuze?
    Ik ga over een paar maanden op wereldreis en zal dus veel foto's maken en niet het gemak hebben van een thuiscomputer (enkel zo af en toe een internetcafé). ik hoop dat enkele van jullie ervaren fotografen mij als leek een beetje vooruit kunnen helpen door me te vertellen wat ik het beste kan aanschaffen.

    alvast hartelijk dank

    Frank

  • #2
    Re: assecoires voor EOS 300 D

    een image tank is een harde schijf, die op zeer eenvoudige wijze je vol flash-kaartje op die HD zet, en je kaartje dus leeg makt, zodat je het opnieuw kan gebruiken.

    op die manier betaal je je niet blauw aan geheugenkaartjes (1Gb geheugenkaartje=80 EUR, een image tank met 40 Gb=150 EUR.)

    ik raad je dat dus aan, en er zullen mensen zijn die je nog een aanraden, voor de zekerheid (of een draagbare cd-schrijver............)

    een card-reader heb je totaal niet nodig vind ik, toch zeker niet om mee te nemen op je reis.

    extra baterijen: neem er daar maar enkele van ja. het zou dom zijn mocht je batterij op zijn, op een prachtige plaats. of als je AA-batterijen prefereert, kan je zoiets misschien ook wel kunnen aankopen. je moet zelf zie waarmee je het liefste werkt (ik met lithium-ion, en er daar enkele van kopen).

    voor de rest: speur dit forum eens af, en je wordt nog een pak aan informatie rijker

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: assecoires voor EOS 300 D

      Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
      op die manier betaal je je niet blauw aan geheugenkaartjes (1Gb geheugenkaartje=80 EUR, een image tank met 40 Gb=150 EUR.)
      Weet je soms een adres od url waar je zo'n imagetank kan kopen / bestellen ?

      -- Raf --

      Comment


      • #4
        Re: assecoires voor EOS 300 D

        Kijk even op www.powerinnumbers.com.au

        Ook te vinden bij www.top-foto.de
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Re: assecoires voor EOS 300 D

          bij BD http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=66594 verkoop is gesloten 6 maart sry niet gezien
          Last edited by Xentro; 14 maart 2005, 17:34.
          Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
          Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

          Comment


          • #6
            Re: assecoires voor EOS 300 D

            Beste Frank,

            Ik lees dat je enkel de body wilt kopen en je lenzen van je analoge Canon 300 wilt gebruiken.
            Dit is OK, de lenzen werken prima met de 300D ... geen probleem... maar ... houd wel rekening met de 'verlengingsfactor' van de 300D!

            De meeste digitale camera's hebben een 'verlengingsfactor', bij 300D is die dacht ik 1,5x (of toch iets in die buurt). De verlengingsfactor zal je effectieve zoombereik van je lenzen met deze factor vergroten:
            Dit betekent:
            Je huidige (analoge) canon lenzen hebben waarschijnlijk zoom:
            * 28 - 85
            * 75 - 300
            Dit wordt met je digitale 300D dus:
            * (28x1.5) 42 - 127
            * 112 - 450
            Je zal dus verder kunnen zoomen! Maar je 'breedhoek' om bevoorbeeld brede landschappen te fotograferen is weg ...
            Om dit probleem op te lossen levert canon speciale 'digitale' lenzen. De standaard kitlens die bij een 300D geleverd wordt is er zo eentje: de 'analoge' zoom van deze lens is 18 - 55 ... wordt dus 28 - 85 bij 'digitaal' gebruik.

            Als je dus ook je 'breedhoek' wilt behouden moet je zeker de 'kit' 18-55 lens erbij nemen.

            Groeten Ghole

            Comment


            • #7
              Re: assecoires voor EOS 300 D

              Oorspronkelijk geplaatst door Ghole
              Dit is OK, de lenzen werken prima met de 300D ... geen probleem... maar ... houd wel rekening met de 'verlengingsfactor' van de 300D!
              De "cropfactor" van een 300D/350D/D30/D60/10D/20D is 1.6 (1.5 bij Nikon, Fuji, Sigma; 2.0 bij Olympus; 1.3 op 1D/1DII en 1.0 op 1Ds/1DsII)
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: assecoires voor EOS 300 D

                Bedankt mensen voor de eerste tips, als er mensen nog meer info hebben graag! ik leer iedere keer weer bij!

                Ghole bedankt voor de uitleg over de verlengingsfactor daar had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan. Nu zag ik bij het (amerikaans) bedrijf waar ik mijn eos 300d (REBEL) body wilde bestellen een kit inclusief 18-55 lens voor $50,- meer dus dan zal ik die maar nemen (altijd handig met een zus in amerika).
                Ik ben tevens bezig geweest met de lenzen. Ik heb inderdaad de lenzen die je aangaf. Ik ben aan het twijfelen of ik een sigma 28-300 lens ga bestellen zodat ik niet de hele tijd hoef te wisselen en in amerika kan ik er een voor $220,- krijgen. Nu geeft deze lens natuurlijk hetzelfde probleem als degene die ik nu heb maar die zou ik met de 18-55mm lens moeten kunnen ondervangen toch?
                Ik zag een groepskoop staan voor bp-511 batterijen. Zijn dit de lithium batterijen waar ajuin het over had? Ik doe er dus slim aan om er daar twee extra van te bestellen.
                Over de flash cards of de image tank ben ik nog onzeker. Neemt zo'n imagetank veel ruimte in (klinkt groot namelijk). Ik heb beperkt ruimte in mijn rugzak.. Daarnaast is het aanbod van flash cards groot en zijn er veel merken.
                Zit er veel verschil in merken (welke is het beste) en snelheid of maakt dit niet zoveel uit...?
                is er naast deze assecoires nog iets dat ik over het hoofd zie, dat ik verplicht mee moet nemen dan hoor ik het graag. Voor nu bedankt voor alle hulp...

                Frank

                Comment


                • #9
                  Re: assecoires voor EOS 300 D

                  * Hou er rekening mee dat je misschien nog invoertaks zult moeten betalen bij het naar huis brengen van de cam !!
                  * Een 28-300 lijkt een interessante koop, maar zo'n zoom (x11,...) betekent een enorm compromis qua kwaliteit... Jij moet zelf beslissen of dit voor jou voldoende is...
                  * Vooraleer je je lenzenset uitbreidt, lijkt het mij interessanter om eerst even met je bestaande set te werken en dan zien wat je zoal nog kunt gebruiken. Het heeft weinig zijn om een x-300 te kopen als je merkt dat je nooit meer dan 200mm gebruikt.
                  * De kitlens is absoluut een aanrader, zeker voor die $50...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: assecoires voor EOS 300 D

                    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    * Hou er rekening mee dat je misschien nog invoertaks zult moeten betalen bij het naar huis brengen van de cam !!
                    En niet alleen de eerste keer. Zolang de camera/lens er nog nieuw uitziet (wat jaren kan duren als je er een beetje voorzichtig mee bent) loop je het risico dat je bij een terugkomst van een reis buiten de EU moet aantonen dat je het spul binnen de EU hebt aangeschaft. Kun je dat niet, betaal je alsnog invoertaks en BTW.

                    Comment


                    • #11
                      Re: assecoires voor EOS 300 D

                      Als mijn zus in amerika gecontroleerd wordt op weg naar nederland dan is het gewoon haar camera uit de VS. Ik zal inderdaad uit moeten kijken als ik zelf op het vliegtuig stap. Maar volgens mij is de kans niet zo heel erg groot hoor. Iedereen die op vakantie gaat heeft zo'n ding bij zich en ik heb nog nooit iemand gehoord die gecontroleerd is...
                      of heeft iemand andere ervaringen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: assecoires voor EOS 300 D

                        Ik heb deze thread pas nu ontdekt (vermits ik niets weet over accessoires van een 300D), maar kan je wel nog wat tips geven:

                        - Mocht je onderweg ergens afgelegen komen te zitten waar er geen elektriciteit is (trekking in de bergen, een 'nieuw' toeristenstrand, jungle,...), hou dan bij de keuze van je imagetank rekening met het aantal keren dat je een kaartje kan overzetten zonder dat je de batterij moet opladen.
                        - Een imagetank is eigenlijk een harde schijf en dat is moeilijk te combineren met het ruwere rugzakreizen. Zorg er dus voor dat hij zo weinig mogelijk aan schokken wordt blootgesteld.
                        - Omdat je imagetank een mogelijke zwakke schakel is (bij een defect ben je alle foto's kwijt), laat je best al je foto's ook regelmatig op CD zetten. Meteen kan je beginnen twijfelen of je zo'n imagetank wel nodig hebt (meestal niet, maar het hangt vooral van je reis af).
                        - Je spullen kunnen ook gestolen worden, daarom laat je je foto's best op 2 CD's branden waarvan je een exemplaar naar huis stuurt. Als je bevestiging van ontvangst krijgt, kan je de tweede CD wegsmijten zodat je er niet meer mee hoeft rond te zeulen. Er rijst nu nog meer twijfel over het nut van zo'n imagetank, maar als je er dan toch een hebt, dan kan je natuurlijk een berekend risico lopen door gewoon een CD te branden en die op te sturen, je hebt immers nog steeds je imagetank.

                        Besluiten:
                        - Een imagetank heb je eigenlijk enkel nodig als je op reis gaat naar een gebied waar je compact-flash-opslagcapaciteit onvoldoende is om een periode tussen 2 internetshopsessies te overbruggen. OK, je wint er ook heel wat tijd mee, maar dat laatste is in weze een minder groot probleem op een wereldreis (tenzij er iets mis is met je planning).
                        - Je foto's zijn je belangrijkste souvenirs van je reis. Al de rest is vervangbaar, maar niet je foto's. Neem daar geen risico's mee.

                        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                        Comment

                        Working...
                        X