Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CCD kuisen: te gebruiken 'cleaners'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CCD kuisen: te gebruiken 'cleaners'

verscheidene keren kom ik 'eclipse' tegen, dat is 100% methanol.
    men vraag is nu: is dat goedje niet schadelijk voor je CCD?

ik heb hier nog stofvrije doekjes voor men LCD en LCD cleaner...kan ik dat dan niet evengoed gebruiken?

een stofvrij doeje is een stofvrij doekje neem ik aan, maar LCD cleaner is zeker geen methanol
    foto als spiegel of als venster?

Re: CCD kuisen: te gebruiken 'cleaners'

Zelf gebruik ik Eclipse en Pec Pads. Belachlijk duur, maar ik neem geen risico met de sensor. Vervangen is nog wat duurder

De LCD cleaner zou ik persoonlijk niet durven gebruiken. Eclipse werkt, m'n sensor doet het nog steeds Dus het is blijkbaar niet schadelijk.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

eclipse = methanol ( zuivere watervrije methanol ) te koop bij apotheek.
      Opgepast zeer giftig, een kleine hoeveelheid al kan bij inname blindheid veroorzaken)
      Ik gebruik dit product al een jaar zonder problemen en tot volledige voldoening met pec-pad ( zie eventueel film met zoekfunctie )
      Heb zo één liter, dus kan voort voor tien levens .
      Nooit meer dan 3 druppels (met druppelteller pipet) op de pec-pad en dan maar cleanen. De methanol verdampt practisch onmiddelijk en laat geen enkel spoor na.

Comment

we hebben hier nog 95% methanol.

ik weet hetn je moet me niet uitleggen wat het betekent: 5% water over en dat zal zen sporen nalaten!

met het fietsje naar de apotheker dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
          we hebben hier nog 95% methanol.

ik weet hetn je moet me niet uitleggen wat het betekent: 5% water over en dat zal zen sporen nalaten!

met het fietsje naar de apotheker dus

Er is maar een goei manier en dat is de juiste.

Ik begrijp sommige mensen echt niet, die willen "enkele Euro's" besparen terwijl ze toch met een kapitaal aan materiaal werken.

Eén fout(je) of verkeerd materiaal/gebruik en je zit echt in de ****t, met veel miserie, gevloek, hoofdpijn + mogelijk een echtscheiding en hoge kosten!...

Comment

teddy, 100% methanol is 100% methanol... daar kun je niet buiten.
            dus of ik deze nu ergens bestel of ik loop in de apotheek binnen: 100% is 100%

de 95% komt niet op men CCD, nuja ooit mss eens voor te proberen maar niet nu.

tenzij die methode met methanol niet de juiste zou zijn

het gaat em trouwens niet om te besparen maar om men ding schoon te krijgen met dat waar ik hier aan geraak!

Comment

iemand ervaring met dit http://visibledust.com/sensorbrush.htm
              Last edited by Donaldduck; 8 februari 2005, 17:27.
              Nikon digi en analoog + Yashica Mat
              http://www.flickr.com/photos/donald-s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Donaldduck
                ik heb deze gegevens uitvoerig gelezen en al het een en ander over gehoord, ik denk zelfs dat hier sommige MKII'ers dit reeds gebruiken, wat ik er van weet is dat het goed schijnt te werken voor doordeweekse cleanings maar dat soms toch moet overgegaan worden tot de eclipse (methanol) methode, dus eigenlijk voor deze die wat schrik hebben een alternatief.
                (persoonlijk denk ik ze mij ook later aan te schaffen voor de cleaning van een pro-toestel))
                ter herrinnering: de methode met kleefband raad ik tenstelligste af.
                Last edited by Guest9; 8 februari 2005, 18:42.

Comment

Als D100 gebruiker reinig ik reeds 2.5 jaar regelmatig mijn sensor. In de loop van deze periode heb ik enkele ervaringen opgedaan. Er zijn eigenlijk 2 soorten vuil op de sensor. De eerste soort is klassiek vuil onder de vorm van stofdeeltjes bij het verwisselen van de lenzen. Deze zijn vrij mobiel, verplaatsen zich soms op de sensor en kunnen gemakkelijk verwijderd worden zelfs door eenvoudig blazen.
                  Maar er is een 2de soort, een soort neerslag. Dit zijn heel kleine vuiltjes onder de vorm van condens. Deze moeten afgewassen worden, blazen helpt niet. Het afwassen doe ik altijd met Con-Zellin ontvettings doekjes die gebruikt worden bij inspuitingen. Ze bevatten 0.5ml isopropyl-alkohol. dit doekje druk ik even tegen mijn zelfgemaakte pannelikker van 20mm breed met erom een zuiver stukje doek gewikkeld. Dit diend enkel om de sensor te wassen, en alle neerslag te verwijderen. Daarna doe ik hetzelfde maar met een doekje heel lichtjes vochtig gemaakt met gedestileerd water dit om de rest van de afwas weg te nemen. Doekjes moeten altijd heel lichtjes vochtig blijven anders krijg je gegarandeerd stepen op de sensor. Heb je die toch, geen paniek, je doekje is gewoon te droog en je kunt altijd rustig hernemen met ietjes meer vocht.
                  Je hoeft ook geen 20 doekjes te gebruiken. Als er toch stofdeeltjes achterblijven herneem ik de laatste sequentie, doekje met zuiver water, maar blaas eerst even gewoon de bovenkant af zodat geen hangende stofjes overblijven.
                  Een kuisbeurt kost mij:
                  1 Con-Zellin doekje van 0.075 eur ( apotheek 1 doos = 100 stuks ) maar kan ook gewoon je eigendoekje zijn met eclipse.
                  1 extra zuiver doekje met 2 druppels gedestileerd water.

Procedee reeds tientallen keer uitgevoerd met een zuivere sensor als gevolg.
                  Kostprijs nihill!

Frans

Comment

waarom gebruik je daarna AD ?
                    normaal gezien vervliegt alcohol toch volledig zonder sporen na te laten?

Comment

Zuivere alcohol is uitstekend om de neerslag weg te werken, maar doorgaans blijft een heel kleine zweem achter. Die krijg ik volledig weg met gedestileerd water (2 druppels!)en het kost niets. Daarvoor moet ik al die euro's niet betalen.
                      Er zijn vele mogelijkheden maar na een tijdje leert je het wel. Met zuiver water(vocht) alleen kun je het niet altijd afwassen, stofdeeltjes gaan wel gemakkelijk mee.
                      Vergeet niet dat ik soms 5 keer per dag mijn lenzen wissel! Daarom diendt een DSLR!
                      Frans

Comment

sensorbrush : viel wa tegen
                        houten 'geprepareerde' spatel + pecpad + Eclipse : does the job well
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Wat ben ik blij bij BD te zijn.
                          Wat ben ik blij dat daar een search bestaat.
                          Wat ben ik blij dat ik dat weet ...
                          Hello Ik heb dus nen D70 .. ik heb gemerkt dat er dus plekskes (lees: vuiltjes) op mijn CCD zijn . :B De vraag: Kan er iemand mijn CCD oschoonmaken en tegelijk mij het aanleren. Ben nogal ne bangerik in zulke zaken ... :o groetjes Bizzeke

heb mijn CCD gekuist met sensorbrush en zag er redelijk proper uit maar er bleef een draadje liggen en dan es op afstand gespoten met Kenair spuitbus en hing vol met spetskes daarna terug met sensorbrush overgegaan en nu vol streepkes ik ga sebiet bij een kameraad die pecpads heeft kan ik ondertss iets doen of gewoon

Zoals een aantal op dit forum al gezien hebben kamp ik momenteel met wat stof op de ccd. Natuurlijk wil ik dat er graag af hebben, maar ja een gevoelige lokatie he! Info. bij de fotovakhandel in mijn omgeving levert in veel gevallen slechts 1 advies: opsturen naar Fuji. Maar ingeval van vakantie wil ik toch graag over een

waar kopen jullie je gerief om je ccd te kuisen. en hoeveel kost dit? +-? ik woon omgeving gent + tienen, sint-truiden, hasselt of via internet. maar kiefst niet met het sysyteem dat je op voorhand moet betalen want dat vertrouw ik eigenlijk nooit.

Ik heb de CCD van mij digitale slrs altijd met goed gevolg schoongemaakt met Scotch Magic Tape. Kosten nihil, altijd bij de hand. Gewoon sluiter open, tape zachtjes met wijsvinger over de ccd wrijven en weer lostrekken. Heeft bij mij altijd (ik doe wel voorzichtigheidshalve op kamertemperatuur i.v.m. eventuele lijmresten)

.
                          .
                          .
                          . Voor uren leeswerk
                          Zelfs in de home-page van BD bij tips en tricks is er uitleg hierover
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 9 februari 2005, 12:39.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

Comment

Frans,

Die extra zuivere doekjes waar jij over spreekt, welke zijn dat?
                            Rudi
                            Fuji XT-4 en wat glas
                            Web: Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yammee
                              Frans,

Die extra zuivere doekjes waar jij over spreekt, welke zijn dat?
                              Dit waren doekjes die gebruikt werden om lensjes te reinigen. Ik weet de leverancier niet, we gebruikten die dagelijks op het werk. Ik vermoed dat een optieker die ook moet hebben. De echte zijn stofdicht verpakt zodat er geen stofjes op kunnen komen. Maar zo heel kritisch is het nu ook weer niet. Ze zijn vrij dun, zacht en dicht geweven. Ik heb enkele lapjes van 15 x15cm en snij ze in reepjes van 25mm om dan rond mijn rubber schraper te binden. De schraper is ongeveer 18 a 20mm breed. Als er een stofje op de sensor overblijft hoef je daarom niet iedere keer een ander doekje te gebruiken, gewoon even afblazen met de mond, want als er overblijven zijn het losliggende stofjes.
                              Frans

Comment

Working...
                              X