Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter... iemand ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichtmeter... iemand ??

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
    Het heeft mij ook doen inzien dat ik mijn grijskaart overal dien mee te sleuren, zowel voor het instellen van belichting als het instellen van de wit balans. De achterzijde van de grijskaart is immers wit, en ideaal om witbalans in te stellen.

Nat
    Een witbalans (WB) is een beetje een ongelukkig woord, beter had "neutraal balans" geweest. Wat ik wil zeggen, de grijze kant van je kaart is veel beter om een WB in te stellen dan de witte kant. Door de grijze kant te gebruiken maak je een WB met een correcte lichtmeting, terwijl de witte kant zorgt voor een WB bij een onderbelichte meting. Verder heeft de witte kant veel meer neiging om kleurzwemen van de omgeving op te nemen die NIET van de lichtbron afkomstig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Een witbalans (WB) is een beetje een ongelukkig woord, beter had "neutraal balans" geweest. Wat ik wil zeggen, de grijze kant van je kaart is veel beter om een WB in te stellen dan de witte kant. Door de grijze kant te gebruiken maak je een WB met een correcte lichtmeting, terwijl de witte kant zorgt voor een WB bij een onderbelichte meting. Verder heeft de witte kant veel meer neiging om kleurzwemen van de omgeving op te nemen die NIET van de lichtbron afkomstig zijn.
      Als je een foto neemt van die grijskaart voor witbalans, moet je dan ergens rekening mee houden (houding, licht, plaats...)?
      Als je een buitenshoot maakt (portret), en je meet op zowel de grijskaart (naast het gezicht, licht gekanteld), als met een externe lichtmeter (op het gezicht, bv 2 plaatsen, dan gemiddelde berekenen), ZOU dit ongeveer hetzelfde moeten zijn? Of is de externe lichtmeter dan (meestal) correcter?
      Bedankt voor de info.

Comment

De matrix meting van Nikon houdt eveneens rekening met de kleur. Voor meer uitleg : http://www.nikon.co.jp/main/eng/society/tec-rep/ccd.htm.

De lichtmeting in een fototoestel is een beetje ingewikkelder dan zo maar de reflectie van 15 of 18% grijs.

Laat mij een andere vraag stellen, heb je problemen met de lichtmeting van je toestel? Maak je bepaalde opnames waarbij dat de lichtmeting in de war geraakt?
        Neen, ik heb er geen problemen mee... Maar ik streef er naar om foto's te maken die, als ze uit ge camera komen, nog maar weinig nodig hebben in Nikon Capture of C1...

En lichtmeting is toch één van dé belangrijkste zaken bij het maken van een foto hé... Dus dacht ik: hoe kan een lichtmeter in een fototoestel nu correct het licht meten dat bv 10 verder gereflecteerd wordt? Dit moet toch beter kunnen met een externe lichtmeter die ter plaatse het licht gaat meten? Al dan niet rechtstreeks of gereflecteerd licht.

Vandaar mijn start van dit topic. Ik wou er meer over te weten komen én ervaringen horen van mensen die een externe lichtmeter gebruiken... En dat is aardig gelukt zou ik zeggen Waarvoor dank naar allen natuurlijk!

Denk toch dat ik mij zo een grijskaart ga aanschaffen... Om te beginnen
        Daarna misschien de digisix van Gossen...

Bedankt iedereen voor zijn bijdrage!
        Johan

Comment

Wat betreft die grijskaarten , ikzelf heb het beste resultaat met grijskaarten van 18%.
          Die van kodak zijn goed , enige nadeel is dat het karton is in in bepaalde weersomstandigheden dus niet ideaal.
          De welke ik het meest aanraad zijn die van jobo ok 18% en in pvc dus perfect buiten te gebruiken word ze per ongeluk vuil kan je ze makkelijk reinigen .

Wat betreft de WB gebruik ik ook steeds de grijskaart ipv wit

Groetjes Rudi

Comment

Wat Johan beschrijft heb ik ook

95% van de foto's gaat goed en weet de camera "wat 't ie doet", maar die 5% die overblijft wil je dan ook goed hebben. Om die goed te krijgen moet je een een zekere basiskennis hebben van lichtmeting, meetmethoden en vooral wat te doen in bepaalde omstandigheden.

Zeer leerzaam topic
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jleuyckx
              En lichtmeting is toch één van dé belangrijkste zaken bij het maken van een foto hé... Dus dacht ik: hoe kan een lichtmeter in een fototoestel nu correct het licht meten dat bv 10 verder gereflecteerd wordt? Dit moet toch beter kunnen met een externe lichtmeter die ter plaatse het licht gaat meten? Al dan niet rechtstreeks of gereflecteerd licht.
              Johan
              ALS je daar de tijd en de mogelijkheid toe hebt, me dunkt dat je in veel gevallen juist dat "moment decisive" van Joost zult missen als je eerst ter plaatse moet gaan om het licht te meten. Mijn inziens is RAW schieten, eventueel compenseren op het gevoel (ok daar komt wat ervaring bij kijken), histogram controleren en dan verder aanpassen en gelijk zetten met de andere foto's in Capture 1, in de meeste gevallen veel handiger en sneller. Komt daar nog bij dat je, om met een externe meter te werken, je toestel in manueel moet zetten en het zou niet de eerste zijn die dan plots een leuke snapshot mist omdat de settings niet juist waren.

Vergeet niet dat je in RAW echt wel veel kunt doen. Lees ook eens dit artikel : http://www.luminous-landscape.com/es...awtruth1.shtml

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door York
                Als je een foto neemt van die grijskaart voor witbalans, moet je dan ergens rekening mee houden (houding, licht, plaats...)?
                Als je een buitenshoot maakt (portret), en je meet op zowel de grijskaart (naast het gezicht, licht gekanteld), als met een externe lichtmeter (op het gezicht, bv 2 plaatsen, dan gemiddelde berekenen), ZOU dit ongeveer hetzelfde moeten zijn? Of is de externe lichtmeter dan (meestal) correcter?
                Bedankt voor de info.
                Voor die witbalans zorg je best dat de kaart NIET in focus is, verder ook voor zorgen dat hij niet "spiegelt".

Wat betreft die lichtmeting, nu zal ik eens iets zeggen dat me niet in dank zal worden afgenomen, er bestaat geen "correcte" lichtmeting! Wat voor de ene correct zal zijn zal voor de andere onder- of overbelicht zijn. Dat is een kwestie van smaak. Speel zelf eens met de EC slider in uw RAW converter, je zult zien dat je verschillende versies kunt maken van een foto die in wezen allemaal goed zijn.

Comment

Een grijskaart meting is niet reflectief in de zin van het gebruik hier. Als je het licht meet op een grijskaart in de sneeuw of een grijskaart in de koolmijnen zal je in dezelfde omstandigheden net dezelfde meting hebben. Laten we het aub niet moeilijker maken dan het al is Joost.
                  Sorry? Even goede vrienden hoor, maar een grijskaartmeting is stomweg een reflectiefmeting, ook in de zin zoals hier gebruikt. Ik ben 't helemaal met je eens dat we de boel beter eenvoudig houden, maar dat doe je niet door feitelijk onjuistheden te introduceren.

Overigens heeft een grijskaartmeting natuurlijk dezelfde nadelen als een lichtmeter: je moet van tevoren een meting doen en dus loopt, zoals je later al aangeeft, het moment decisive (overigens een term van HCB) gevaar. Compenseren op gevoel, dat is prima, maar het menselijk oog (of eigenlijk het brein...) laat zich vaak toch door een low-key of een high key scene makkelijk in de luren leggen.

Verder is de juiste plaats van de grijskaart in de scene natuurlijk net zo belangrijk als de plaats van de externe lichtmeter. En moet je 't ding goed positioneren t.o.v. zonlicht en camera. Check de handleiding die bij de grijskaart zit maar eens: er wordt gesproken over hoeken (in het 3-dimensionale vlak - hetgeen nog wel eens vergeten wordt) tussen camera, object en lichtbron. Nu komt dat niet zo heel erg nauw, maar ik heb beste verschillen gezien in lichtmeting op een grijskaart die niet goed gehanteerd werd.

Oke, nog even op een rijtje dan:

Reflectief meting in de scene (lichtmeting op camera dus)
                  + kostenloos
                  + snel
                  + meting op de camera zelf, dus geen compensatie voor filters etc.
                  - niet altijd (betrouwbaar) mogelijk
                  - veel "mitsen" en "maren"

Reflectief meting: grijskaart
                  + je meet weliswaar reflectief, maar gecallibreerd op lichtreflectie
                  + goedkoop
                  + je kunt 'm ook gebruiken voor witten
                  - meting vooraf noodzakelijk
                  - je moet zowel de camera als de grijskaart "bedienen"
                  - je moet 'm goed positioneren t.o.v. camera, object en lichtbron
                  - gevoelig voor vocht (of je moet een plastieken kaart nemen natuurlijk)
                  - traag in gebruik (de aflezing van de meting is niet op dezelfde plek als de meting zelf...)

Opvallend licht meting: externe lichtmeter
                  + je meet daadwerkelijk het licht en niet de reflectie van het licht
                  + je hoeft niet de camera en de lichtmeter tegelijk te "bedienen"
                  + flitsmeting vaak mogelijk (i.g.v. gecombineerde flits- en lichtmeter)
                  + meting van afzonderlijke lichtbronnen mogelijk
                  - duur
                  - meting vooraf noodzakelijk
                  - geen witbalans mogelijkheden
                  - compensatie voor filters enzo

Opvallend licht meting: ExpoDisc
                  + je meet daadwerkelijk het licht en niet de reflectie van het licht
                  + uitstekende wittingsmogelijkheden
                  + snel
                  - relatief duur (duurder naarmate grotere frontdiameter van je objectieven)
                  - niet altijd mogelijk doordat lichtbron niet altijd te zien is vanaf camera standpunt
                  - geen flitsmetingen

Wat betreft die lichtmeting, nu zal ik eens iets zeggen dat me niet in dank zal worden afgenomen, er bestaat geen "correcte" lichtmeting! Wat voor de ene correct zal zijn zal voor de andere onder- of overbelicht zijn. Dat is een kwestie van smaak. Speel zelf eens met de EC slider in uw RAW converter, je zult zien dat je verschillende versies kunt maken van een foto die in wezen allemaal goed zijn.
                  Mooie eindconclusie van de thread . Maar een overbelichting waarbij de hoge lichten dichtlopen of een onderbelichting waar de schaduwen groezelig worden... toch een beetje jammer, toch?
                  Last edited by Joost; 9 februari 2005, 10:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Sorry? Even goede vrienden hoor, maar een grijskaartmeting is stomweg een reflectiefmeting, ook in de zin zoals hier gebruikt. Ik ben 't helemaal met je eens dat we de boel beter eenvoudig houden, maar dat doe je niet door feitelijk onjuistheden te introduceren.
                    Natuurlijk is het reflectief in de zin dat de kaart het licht weerkaatst, maar dan wel aan 18% grijs, maw zonder invloed van low-key of high-key toestanden zoals reflecterende metalen of sneeuw of wat dan ook. Ik introduceer hier helemaal geen feitelijke onjuistheden. De meting op de grijskaart (mits ze juist gebruikt wordt uiteraard) zal net dezelfde meting geven als een lichtmeter.

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Mooie eindconclusie van de thread . Maar een overbelichting waarbij de hoge lichten dichtlopen of een onderbelichting waar de schaduwen groezelig worden... toch een beetje jammer, toch?
                    Uiteraard

Comment

Working...
                    X