Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeter... iemand ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichtmeter... iemand ??

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
    Als je meestal bracketing moet toepassen, ben je IMHO toch fout bezig. Dan is het meer van een stapel foto's te maken en we pikken de beste er wel uit, de rest (witbalans) sturen we ook wel bij in RAW.
    Niet vergeten, in RAW kan je prima wat onderbelichting bijsturen, maar dit gaat ook ten koste van het detail in de grijswaarden. Niets geeft meer voldoening dan een foto "dead-on" correct te hebben met één shot en dat je ook weet waarom.
    Bracketing is iets dat je enkel gebruikt in bijzonder moeilijke lichtomstandigheden.

[Disclaimer] Het lijkt misschien wel zo dat ik daardoor hvr_oosterzele een mindere fotograaf vind, dat is natuurlijk niet zo. Ik wil enkel de beginnende fotograaf duidelijk maken dat bracketing en RAW geen redenen zijn om onzorgvuldig te (licht-) meten.
    Ok, die "meestal" sloeg natuurlijk op studio opnames met inderdaad moeilijke belichting, vb van inox voorwerpen. Toen we indertijd in een grote studio in Brussel product opnames maakten (met een technische camera) waren we uren bezig met setup en belichting, polaroids schieten en weer wat veranderen, immense softboxen bijsleuren en verplaatsen, allé ge kent dat. De uiteindelijke opname duurde maar een paar minuutjes maar was altijd een bracketing. Moest die ene opname niet goed zijn kon je anders gelijk opnieuw beginnen.
    Last edited by hvr_oosterzele; 7 februari 2005, 18:23.

Comment

Het valt me op dat de mensen in dit topic met een 1D mkII lichtmeting niet meer zo nodig vinden terwijl de 10D gebruiker het nog steeds zeer handig vindt. Heeft de 1D een betere lichtmeter dan de 10D
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Het valt me op dat de mensen in dit topic met een 1D mkII lichtmeting niet meer zo nodig vinden terwijl de 10D gebruiker het nog steeds zeer handig vindt. Heeft de 1D een betere lichtmeter dan de 10D
        De 10D gebruiker (moi? ) gebruikt van alles en nog wat - digitaal maar ook nog veel op film, op kleinbeeld (EOS30 SLR en een stokoude Ruby Pax 4 meetzoeker) en zeer binnenkort ook op middenformaat (ik ben in onderhandeling over een Rolleiflex tweeoog, wat een heerlijk ding om mee te werken!).

Anyway, het lichtmetingssysteem van de 1D mkII is ontegenzeggelijk wat geavanceerder dan dat van de 10D, maar in de praktijk blijven mijn redenen om met een externe lichtmeter te werken overeind, ook voor het nieuwste speelgoed. Het is en blijft immers reflectief en derhalve blijven alle "problemen" met de lichtmeting overeind.

Een en ander hangt natuurlijk wel af van het soort fotografie dat je bedrijft. Ik ben veel bezig met evenementen en (studio-) portretten, maar ook meer en meer in de productfotografie. Vooral op bruiloften grijp ik steeds meer naar de externe lichtmeter - want juist daar kan het "moment decisive" niet overgedaan worden. En zijn de lichtomstandigheden vaak allerbelabberst.

Iedere tak van fotografie stelt zo specifieke eisen aan de apparatuur, en toevallig werk ik veel onder omstandigheden waarbij een externe lichtmeter gewoon handig is (of liever gezegd: waarbij ik een externe lichtmeter handig vindt; er is niet 1 "zaligmakende waarheid" in dit soort verhalen).

Iemand zei laatst: "als je niet weet waarom je een externe lichtmeter nodig zou hebben, dan heb je 'm niet nodig". En daarmee doelde hij niet op ondeskundigheid, maar op common sense: je hebt zo'n ding niet altijd nodig, maar zodra je in de situatie komt waar 't ding je een voordeel zou brengen realiseer je je dat meteen.

Comment

Ik heb hier al heel wat opgestoken...

Nu, ivm die grijswaarden... Als je een grijskaart koopt, kan je dan kiezen tussen 15% en 18% ?? Heeft iemand ervaring met zowel de 15% als de 18% grijskaarten?

Heb wel een link gevonden: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/grijs1.html
          maar daar wordt niet van 15 of 18% gesproken... (heb wel nog niet alles in detail doorgenomen).

Mvg,
          johan

Comment

Is het niet zo dat het computertje in je fototoestel 15 of 18 % aanhoudt? En dus dat je dan per fabrikant of zo moet kijken...?

Comment

Joost, dank je voor je uitleg
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                Is het niet zo dat het computertje in je fototoestel 15 of 18 % aanhoudt? En dus dat je dan per fabrikant of zo moet kijken...?
                Eh... in theorie: ja. Maar... de fabrikanten zelf weten het soms niet eens . Een interessant artikel over de "18% mythe" vindt je hier. Nikon bijvoorbeeld claimt dat hun camera's zijn afgeregeld op 18% grijs maar tegelijkertijd claimen ze dat hun producten voldoen aan de ANSI standaard op dit gebied. En die ANSI standaard... noemt 12% (da's een halve stop minder!). Seconic houdt 13% of 14% aan (dat varieert ook weer met wie je het vraagt en, ik meen de stand van de maan ), Minolta weer iets anders (ik meen de eerder genoemde 15%).

Om een lang verhaal kort te maken: theorie is leuk, maar in dit geval zul je gewoon even moeten experimenteren. Een halve stop lijkt nogal wat maar ik denk niet dat je je daar echt vreselijk zorgen over hoeft te maken. Een keertje uitproberen (men neme een kodak grijskaart...) en vervolgens daar in het vervolg voor compenseren desnoods voor de echte haarklovers .
                Last edited by Joost; 7 februari 2005, 23:24.

Comment

'k heb me even verdiept in externe lichtmeters versus lichtmeters in de camera aangezien ik nog nooit een externe meter gebruikt heb

Als ik het goed begrijp dan meten de camera's op basis van het licht dat gereflecteerd wordt door het onderwerp (indirecte meting) en een lichtmeter meet het licht afkomstig van de bron (directe meting)

Kan een externe lichtmeter in moeilijke omstandigheden dan een betere meting verrichten dan een interne meter. B.v. kun je in de sneeuw zonder meer vertrouwen op de meting, of moet je toch nog handmatig compenseren En wat bijvoorbeeld als je een donker onderwerp tegen een donkere achtergrond wilt fotograferen

Ik weet uit ervaring dat de meting van de camera er in die gevallen bijhoorlijk naast kan zitten en dat je nogal wat ervaring nodig hebt om te weten hoe je moet compenseren.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Kan een externe lichtmeter in moeilijke omstandigheden dan een betere meting verrichten dan een interne meter. B.v. kun je in de sneeuw zonder meer vertrouwen op de meting, of moet je toch nog handmatig compenseren En wat bijvoorbeeld als je een donker onderwerp tegen een donkere achtergrond wilt fotograferen

Ik weet uit ervaring dat de meting van de camera er in die gevallen bijhoorlijk naast kan zitten en dat je nogal wat ervaring nodig hebt om te weten hoe je moet compenseren.
                    Ik heb niet het gevoel dat externe lichtmeters betrouwbaar of correcter zouden meten dan de in-camera lichtmeter.
                    Meestal echter wordt de lichtmeting verknoeid doordat de camera een multi-segment meting toepast of iets dat er op lijkt. Ik gebruikte vroeger de lichtmeter van heel dichtbij, practisch tegen het gelaat van het model. Dan wéét je wat je meet. In bepaalde gevallen gebruikte ik de binnenkant van m'n hand als referentie, daar moest nog 1 stop bij om de belichting correct te hebben.
                    De camera neemt ook de lucht op in zijn meetwijze, of dat donkere kostuum van de bruidegom.

Als je niet 100% zeker bent, ga dan gewoon eens heel dichtbij staan met de camera zodat je enkel het gelaat in beeld hebt, en lees eens af wat er gemeten wordt. Staat er bv 1/125 en f/5.6 ga nu in de positie staan waaruit je de foto wenst te maken en controleer de sluitertijd/diafragma.
                    Dit zou niet veel mogen afwijken van die 1/125ste en f/5.6
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Je kunt op 2 manieren licht meten (zowel met je toestel als met een externe lichtmeter) : gereflecteerd licht & invallend licht. Bij gereflecteerd licht moet je compenseren indien de scène afwijkt van 15/18% grijs (vb sneeuw + 2 stops). Bij invallend licht moet je dat niet doen maar moet je het licht wel meten IN de scène, dat kan een probleem zijn indien je vb van uit een beschaduwde positie een zonnige scène wilt fotograferen.
                      Invallend licht meet je met een lichtmeter door gebruik te maken van het "koepeltje", met je toestel doe je dat dmv een grijskaart.
                      Last edited by hvr_oosterzele; 8 februari 2005, 21:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Invallend licht meet je met een lichtmeter door gebruik te maken van het "koepeltje", met je toestel doe je dat dmv een grijskaart.
                        Nee, een grijskaart meting is reflectief. Je zorgt er alleen voor dat hetgeen de camera meet ook overeenkomt met de aanname van de camera: namelijk dat waar het ding naar kijkt ook echt middengrijs (laten we 't zo maar noemen) is.

Opvallend licht meten kan wel met de in de camera ingebouwde meter, maar daar heb je dan een ExpoDisc voor nodig. Die zet je voor je objectief en vervolgens meet je het invallend licht direct.
                        Last edited by Joost; 8 februari 2005, 22:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                          Een grijskaart meting is ook reflectief...

Opvallend licht meten kan wel met de camera, maar daar heb je dan een ExpoDisc voor nodig. Die zet je voor je objectief en vervolgens meet je het invallend licht direct.
                          Een grijskaart meting is niet reflectief in de zin van het gebruik hier. Als je het licht meet op een grijskaart in de sneeuw of een grijskaart in de koolmijnen zal je in dezelfde omstandigheden net dezelfde meting hebben. Laten we het aub niet moeilijker maken dan het al is Joost.

Comment

Nu, nog iets... Mijn D70 heeft een RGB sensor voor de meting... Meet die dan niet op basis van 15 / 18 % grijs? Dit vraag ik omdat die sensor kleuren kan "zien"...

Is het voor mij dan nuttig een grijskaart te kopen?

Of heb ik het verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jleuyckx
                              Nu, nog iets... Mijn D70 heeft een RGB sensor voor de meting... Meet die dan niet op basis van 15 / 18 % grijs? Dit vraag ik omdat die sensor kleuren kan "zien"...

Is het voor mij dan nuttig een grijskaart te kopen?

Of heb ik het verkeerd?
                              De matrix meting van Nikon houdt eveneens rekening met de kleur. Voor meer uitleg : http://www.nikon.co.jp/main/eng/society/tec-rep/ccd.htm.

De lichtmeting in een fototoestel is een beetje ingewikkelder dan zo maar de reflectie van 15 of 18% grijs.

Laat mij een andere vraag stellen, heb je problemen met de lichtmeting van je toestel? Maak je bepaalde opnames waarbij dat de lichtmeting in de war geraakt?

Comment

Ik heb een D70 en ik heb een grijskaart van Kodak. Ik heb er echter nog altijd niet echt gebruik van gemaakt.
                                Ik heb deze avond enkele testen gedaan, en ik merk dat de D70 in spotmeting, en zonder tone curve (uiteraard....) een RGB waarde heeft van 100,100,100.
                                Volgens wat ik in het begin gelezen heb zou dat eigenlijk 128,128,128 moeten zijn. Misschien bevestigt dit het feit dat Nikon de neiging heeft van altijd te donker te trekken. Of dat Kodak 18% zegt en Nikon ook, maar dat het eigenlijk minder is...
                                In alle geval is dit een super super informatieve thread geworden, met echt heel veel goede en prachtige informatie. Zo goed zelfs dat ik een directe link van deze thread om mijn site ga plaatsen om het nooit meer te vergeten...
                                Het heeft mij ook doen inzien dat ik mijn grijskaart overal dien mee te sleuren, zowel voor het instellen van belichting als het instellen van de wit balans. De achterzijde van de grijskaart is immers wit, en ideaal om witbalans in te stellen.

Aan allen : Bedankt !

Groeten,

Nat
                                Last edited by Nat; 9 februari 2005, 00:17.
                                natwork.be

Comment

Working...
                                X