Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met flits soms nog te donker ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Met flits soms nog te donker ...

Soms (en eigenlijk soms ook niet) als ik snel snel een fotootje wil nemen (in volautomatische mode) met externe flits dan heb ik een relatief donkere foto als resultaat. Als ik de flits dan manueel op maximum instel is het resultaat beter. Iets doe ik mis maar ik heb me al rotgezocht wat hier de oorzaak achter kan zijn.

Toestel : Eos300D + Sigma 500 DG Super.

Beide foto's genomen ZONDER omnibounce en heb ondervonden dat als die er wel op staat (filts naar voorgekanteld) de foto's wel goed belicht zijn (heb hiervan voorbeelden maar de snottebellen van de 1jarige Hanne zijn net iets te goed zichtbaar ... ).
    Ik ga er vanuit dat de flits en toestel de flitssterkte regelen om een goede foto te verkrijgen maar het resultaat is me te donker.

4 jarige Margot deze morgend met volle goesting aan't poseren voor beginnend fotograaf vake !

Alle mogelijke suggesties zijn dus welkom.

1/60
    f5.6
    iso100
    55mm(kitlens)
    flits : foto1 = auto , foto2 = manueel op 1/1

Last edited by moeikketreimeloe; 4 februari 2005, 10:46.
    ooit ... .

Re: Met flits soms nog te donker ...

Wat is het resultaat als je met je ingebouwde flits werkt?

PS. Een tip: als je foto's trekt van kinderen, heb je beter resultaat als je op hun niveau fotografeert. (Op je knieën gaan dus!)
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moeikketreimeloe
      Toestel : Eos300D + Sigma 500 DG Super.

Beide foto's genomen ZONDER omnibounce en heb ondervonden dat als die er wel op staat (filts naar voorgekanteld) de foto's wel goed belicht zijn (heb hiervan voorbeelden maar de snottebellen van de 1jarige Hanne zijn net iets te goed zichtbaar ... ).
      Ik ga er vanuit dat de flits en toestel de flitssterkte regelen om een goede foto te verkrijgen maar het resultaat is me te donker.

1/60
      f5.6
      iso100
      55mm(kitlens)
      flits : foto1 = auto , foto2 = manueel op 1/1
      Op 1/60 f5,6 en iso 100 moet er met de externe flits zeker genoeg licht zijn (de afstand is hier niet erg groot), maar als je de flits naar een donker plafond richt, dan komt er te weinig licht terug op het onderwerp.
      De gebruikte instellingen moeten moeten normaal toch een goed belichte foto geven.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

def joe > het resultaat met ingebouwde flits is dat het onderwerp al eens durft overbelicht zijn.Dat was ook de reden waarom ik een externe heb bijgekocht. Die tip van jou had ik hier al eens gelezen maar ik moet er ook nog aan denken op de moment ! Mercie.

Black B@ndit > deze namiddag nog even een reeks testfoto's genomen en geen enkele te donker. Nou moe
        Ik denk dat ik iets mis doe met momenten maar wat juist dat zal ik nog moeten uitzoeken. Het plafond is wel aan de donkere kant (gemetste welfsels) maar de flits stond naar het onderwerp gericht.

Het mooiste resultaat (in de eethoek bij ons) krijg ik MET omnibounce en naar het onderwerp gericht.

Mo ja,ik taffel verder en geraak er hopelijk snel aan uit.
        Alvast bedankt voor de reacties.
        ooit ... .

Comment

Misschien wel erg voor de hand liggend, maar wellicht was bij die te donkere je flitser nog niet 100% opgeladen?

Comment

moest je flits onderbelichten:
            wees blij dat je een dslr hebt en dat je kunt aanpassen. als je het knopje wilt indrukken om een perfecte foto te hebben dan zijn er nog de goede prosumers.

ga en verken. zie wat je flits kan en zie waar ze te kort schiet. het kan zijn dat je flits soms de neiging heeft om te onderbelichten maar dan hoef je de situatie maar in te schatten en met enkele drukjes po de juiste knoppen zit je weer goed!

ik zou zeggen: neem wat tijd en test.
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              moest je flits onderbelichten:
              wees blij dat je een dslr hebt en dat je kunt aanpassen.
              TS heeft een 300D en daar zit dus (zonder hack in ieder geval...) geen flits compensatie op...

Comment

Working...
              X