Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heb je op een digitale camera speciale filters nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Heb je op een digitale camera speciale filters nodig?

Vanmiddag mijn Sigma 55/200 opgehaald voor mijn Pentax ISD'S. Ik wilde een UV filter erbij kopen vooral als lensbescherming. Men vertelde mij dat je een
    "ouderwets "filter niet kon gebruiken maar een speciaal voor digitale fotografie ontworpen filter moet gebruiken. Ben ik effe lekker mee want ik heb nogal wat filters uit het verleden ( pola, infrarood, UV, cokin sfeerfilters). Is dit waar of is het gewoon een soort van verkooptruc ?

leo
    Pentax K10D

Re: Heb je op een digitale camera speciale filters nodig?

Ik zie niet in dat een UV speciaal voor Digitale camera's moet ontwikkeld worden. Het is wel zo dat een pola, circulair moet zijn voor digi's.

Kleurenfilters zijn eigenlijk overbodig, want die effecten kan je in photoshop ook maken.

Maar een UV of een skylight, die verschillen echt niet.
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Polarisatie filter is de enige die niet zou kunnen werken. Gewoon uitproberen. De rest werkt gewoon.

Of je ze nog nodig hebt is een tweede.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Als je nog een uv-filter hebt, en de schroefdraad is dezelfde maat, dan kan je dat gewoon blijven gebruiken. Ook de "sfeerfilters" kan je uitproberen, maar de meeste digitale fotografen geven misschien de voorkeur aan Photoshop (of andere beeldbewerkingssoftware).

Gewoon testen wat de resultaten zijn, je kan er niets mee stuk maken .

En laat dan maar eens wat speciale effekten zien van die sfeerfilters .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het filter zou op andere wijze geslepen moeten zijn..? Ik gebruik de UV vooral als bescherming voor de lens. Zo'n speciaal UV filter ging wel gewoon ca. 40 euro kosten.

Wat is het verschil tussen een gewoon pola filter en een circulair? Ik heb vorig weekend foto's gemaakt met mijn oude polafilter ( B&W glas ) en daar zie ik eigenlijk geen verschil met vroeger.

leo
          Pentax K10D

Comment

Een uv-filter is helemaal niet geslepen. Dat is vlak glas met een speciale coating om een deel van het uv-licht tegen te houden.

En het zijn nog altijd dezelfde filters die ze verkopen. Sommige merken uv-filters zouden wel een wat betere kwaliteit hebben (dat is altijd zo geweest), maar ik heb er nog niet veel gezien die speciaal voor digitale toestellen gemaakt zijn.

Voor een digitaal toestel is eigenlijk een stuk glas zonder uv-coating al voldoende om de lens te beschermen.
            Hou er wel rekening mee dat een uv-filter ook voor meer lensflare kan zorgen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
              Wat is het verschil tussen een gewoon pola filter en een circulair? Ik heb vorig weekend foto's gemaakt met mijn oude polafilter ( B&W glas ) en daar zie ik eigenlijk geen verschil met vroeger.

leo
              Er zijn bepaalde toestellen waar de lichtmeting niet functioneerde door een linear pola filter. Vandaar dat er gezegd wordt dat je een circulair pola filter moet gebruiken. Werkt het bij jou goed, is alles goed zou ik zeggen.
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Men vertelde mij dat je een
                "ouderwets "filter niet kon gebruiken

Sorry Ik ben zelf maar een beginnende amateur maar als een winkel zo'n Bull$**t verkoopt dan is dat de laatste keer dat ik daar binnenstap ,als ik oude Nikon lenzen op mijn D70 kan gebruiken dan ook wel die filters die op die oude lenzen passen zeker .
                Nikon digi en analoog + Yashica Mat
                http://www.flickr.com/photos/donald-s

Comment

Gewone UV filters zijn perfect te gebruiken voor digitale camera's !!
                  #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                  Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Naar gelang de lens is het wel mogelijk dat u met een gewone uv filter aan de randen van de foto donkere vlekken krijgt. Dit heeft te maken met de hoogte van de filter en niet met het glas .

Dit is ene fenomeen vooral bij groothoek lenzen.
                    heb het vorige week nog mogen ondervinden ene gewone uv filter koste 19 euro de wide versie die dan enkele milimeters dunner is koste 47 euro.

Maar dit zal dan niet alleen bij uv filters zijn.
                    Groetjes
                    http://www.vehe.be

Comment

Working...
                    X