Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel flitsen met Nissin Di700A

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manueel flitsen met Nissin Di700A

    Ik heb een Nissin Di700A flitssysteem, bestaande uit 1 flitser en een sturing op de flitsvoet van mijn Fuji X100V-camera. Dit is gekocht als een Fuji-set. De zender kan 3 flitsen aansturen.
    Ik wens nu een tweede Nissin Di700A-flitser bij te kopen om ze samen te gebruiken(hoofdflits en bijflits) en ik vroeg mij af of het belang heeft voor welk merk die flitser gemaakt is, bv. voor Nikon of Canon.

    Ik kan mijn huidige flits op TTL gebruiken op mijn toestel en dat werkt prima. Alleen, dat doe ik nooit, ik werk enkel manueel, zoals strobist volgens mij bedoeld is.
    Daarom denk ik dat het geen belang heeft voor welk merk de 2e Di700A-flitser gemaakt is aangezien ik enkel manueel wil werken en dus niet via TTL of e-TTL.

    Even verduidelijken hoe ik werk:
    - In het menu de flitser op M gezet op de X100V
    - Nu de camera op het onderwerp richten en zo instellen dat er geen beeld meer verschijnt op het LCD. (Er is dus geen licht meer op het onderwerp)
    - Nu de trigger op het toestel zetten, de flits aanzetten, en controleren of ze met elkaar verbonden zijn.
    - Bij eerste keer afdrukken gaat de flitser af op de vermogensstand waar hij bij het vorige gebruik stond.
    - Nu ga ik flitslicht verminderen of vermeerderen op de flits tot het gewenste resultaat bekomen is.

    Ik denk dus dat de camera op de M-stand enkel aan de trigger vertelt dat hij moet flitsen. Meer niet.
    De trigger laat vervolgens de flitser afgaan op de intensiteit die gekozen is op de flits.
    Ik kan dus eender welke Nissin Di700a-flits erbij zetten zolang die met de trigger kan verbonden worden.
    Met eender welke bedoel ik waarvoor die bedoeld is qua TTL werking. (Canon, MFT, Fuji, Nikon)

    is dit de juiste redenering?

    Ik stelde deze vraag ook in het onderdeel 'Strobist' maar kreeg daar geen afdoende antwoord.
    Daarom probeer ik het hier.

    Dank om dit op te helderen.
    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Re: Manueel flitsen met Nissin Di700A

    Tenzij iemand dit al geprobeerd heeft,zal je nooit het antwoord krijgen.(ook de site van Nissin is niet verhelderend)
    Zoals 2inlapland zei,zijn de gebruikte protocollen niet altijd hetzelfde voor de verschillende merken.:Canon;Nikon.
    Daar deze flits met een radiosignaal met zelfde frequentie, werkt voor alle merkvarianten van Nissin (Canon,Nikon,Fuji),kan het zijn dat de flits afgaat.Maar dat zal ook het enigste zijn.Manueel zal het waatschijnlijk wel in te stellen zijn.
    Kun je alleen proefondervindelijk vaststellen.Kan zijn dat het ook niet gaat.
    Vraag blijft natuurlijk,waarom ga je niet op zoek naar een Fuji-variant,dan heb je eventueel later ook nog ander mogelijkheden dan alleen nog manueel.
    %aar daar zal wel een reden voor zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Manueel flitsen met Nissin Di700A

      Dankjewel, demuro, om te helpen.
      Ik zal dan maar het nodige geld uitgeven om eentje voor Fuji te kopen. De inbegrepen 2e controller die leg ik dan wel opzij.
      Ik begrijp dat dit het veiligste is.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment

      Working...
      X