Ik ben op zoek naar een flitser voor mijn Olympus OM-D EM-1 MarkII waar bijna altijd de 12-100/4 Pro op zit. De flitser is voornamelijk bedoeld voor functioneel gebruik: privé, bijeenkomsten, werk e.d. Geen studiowerk. In de analoge jaren werkte ik o.a. met een Nikon FE + Metz flitser maar in ons digitale tijdperk weinig geflitst. Veel is een beetje vergeten, vandaar mijn vraag.
Na het nodige zoekwerk kwam ik tenslotte uit op twee merken:
Van Nissin twee modellen, de i40 en de i60A en van Godox de TT350 en TT685, met resp. een richtgetal van 40 en 60. Wat ik mij het meeste afvraag: heb je aan een richtgetal van 40 genoeg om wat grotere gezelschappen gelijkmatig te belichten? En heb je voldoende power om in wat grotere ruimtes te bouncen?
Voorzover ik kan zien is, bij dezelfde specificaties, Godox wel wat voordeliger dan Nissin. De flitsers van Olympus zelf zijn weer een stuk duurder.
Maar ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen.
Na het nodige zoekwerk kwam ik tenslotte uit op twee merken:
Van Nissin twee modellen, de i40 en de i60A en van Godox de TT350 en TT685, met resp. een richtgetal van 40 en 60. Wat ik mij het meeste afvraag: heb je aan een richtgetal van 40 genoeg om wat grotere gezelschappen gelijkmatig te belichten? En heb je voldoende power om in wat grotere ruimtes te bouncen?
Voorzover ik kan zien is, bij dezelfde specificaties, Godox wel wat voordeliger dan Nissin. De flitsers van Olympus zelf zijn weer een stuk duurder.
Maar ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen.
Comment