Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichmeter

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Dat was in het analoge tijdperk nog veel minder accuraat dan nu ! Waarom denkt u misschien dat ze dit destijds "op poten" gezet hebben ?

Zone_System
    Maar toch blijft het mij verbazen hoe vaak de camera er naast zit, zeker bij moeilijker lichtomstandigheden. Nu, de meter moet ik toch hebben voor studiodoeleinden en werken met omgevingslicht en flitslicht (waar ik, vergis u niet, nog zeer groen achter mijn oren in ben ). Het overige, waar ik wel ervaring mee heb, ga ik dan wel eens uitzoeken of de lichtmeter het moet afleggen tegen de camera.

@xafke : Bedankt voor de uitgebreide uitleg, zeer interessant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      ....

Echter zitten we nu met een probleem. Het natuurlijk licht komt voornamelijk binnen via de sluiter en het flitslicht komt binnen via het diafragma.
      Beiden in 1 keer meten is een uitdaging.

...
      werkelijk? ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NuchterJan Bekijk bericht
        Maar toch blijft het mij verbazen hoe vaak de camera er naast zit, zeker bij moeilijker lichtomstandigheden. Nu, de meter moet ik toch hebben voor studiodoeleinden en werken met omgevingslicht en flitslicht (waar ik, vergis u niet, nog zeer groen achter mijn oren in ben ). Het overige, waar ik wel ervaring mee heb, ga ik dan wel eens uitzoeken of de lichtmeter het moet afleggen tegen de camera.

@xafke : Bedankt voor de uitgebreide uitleg, zeer interessant.
        Ken de technologie die ingebouwd zit in uw camera? of RTFM ?

Comment

Oh, ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik er bij momenten pal naast zit hoor. Gelukkig niet al te vaak, maar dan is het niet van de instellingen niet te kennen, maar meer van ze niet gecontroleerd te hebben vooraleer te beginnen. Een lichtmeter gaat daar niets aan veranderen.
          Nu, wat betreft "ken de technologie", misschien dat hier wat mankementen in mijn hoofd zitten, niets of niemand is onfeilbaar hé.

Comment

De lichtmeter dat in uw camera zit werkt op een ander principe en dat is het licht dat terug komt van uw onderwerp. Het meet NIET het licht dat VALT op uw onderwerp.
            Een losse lichtmeter doet dat wel waardoor die zeer accuraat kan zijn.

De reden dat de ingebouwde lichtmeter er regelmatig goed naast zit is afhankelijk van welke kleuren er in uw onderwerp aanwezig zijn.
            Algemeen wordt aangenomen dat gemiddeld gezien alles 18% grijs is. Dit gaat goed op voor de blanke huid bv die daar zeer dicht bij zit.
            De problemen beginnen pas als je met sterk afwijkend donkere of heldere partijen in beeld komt. De inwendige lichtmeter kan daar geen weg mee en zal omgekeerd verkeerd bijsturen.
            Net om die reden zijn veel fotos van zwarte katten grijs en veel fotos van sneeuwlandschappen ook grijs.
            Ik weet niet of je die kennis direct in de handleiding van uw toestel terug zal vinden maar dit behoord wel tot de algemene kennis fotografie.

Comment

ff spreekwoordelijke 'stok in het hoenderhok gooien)

voor heel wat doelen is dat volgens mij niet nodig. sinds het digitaal is neem je toch gewoon een test shot en go. tenzij je met zeer complexe lichtopstellingen gaat werken zie ik het nut er niet van in. Ik heb er zelf een maar de enigste keren dat ik deze nog gebruik is wanneer ik headshots fotografeer en vooraf mijn licht opstelling correct wil hebben. anders testshot > aanpassen > testshot klaar.

Lichtmeter en histogram werken voor mij voldoende. Maar zoals met alles geld, als jij denkt dit nodig te hebben of er graag mee werkt > kopen. 200€ is in fotografie niet meteen veel.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
              X