Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prijselijk en degelijk statief & Rugzak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

    Ik heb net tweedehands een Dörr Racer 1440 Carbon statief gekocht met bijhorend CNC30 balhoofd, nieuwstaat 100 Euro.

    Weegt amper een kilogram en er staat nu al een als test uur mijn D800 (battery pack) met 70-200 op te balanceren ( lens richting plafond gericht) zonder enig probleem.
    Kost bij Kamera Express 200 Euro. Geen gekke prijs voor wat je krijgt.

    Comment


    • #17
      Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

      Sorry, maar zo'n Dörr zou ik zelf nooit kopen. Te licht gewoon.
      Binnenshuis nog allemaal ok, maar zodra je buiten gaat wordt dit allemaal moeilijker.
      Een degelijk carbon statief met balhoofd kost al snel 400 euro en meer. You get what you pay for.
      Ik heb op dit forum al dikwijls een raadgevingen opgelijst inzake aankoop statief.
      Goedkoop wordt uiteindelijk duurkoop.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #18
        Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

        Ik weet echt niet wat jij eist van een statief hoor.

        Ik gebruik mijn spullen in de stad, op school, in een natuurreservaat, op wandel in de Eifel/ de Alpen,...
        Ik vraag er best wel wat van. Statief in een stroompje zetten, ongelijke poten tegen een helling op,...

        Max een D800 met 70-200, hoeveel zwaarder moet het worden voor iemand die gewoon als hobby foto's trekt zoals mezelf de TS (die heeft een FF toestel met 1-3 lenzen in zijn arsenaal, ik gok niet allemaal 150-600 lenzen)...

        Ik zie statieven van 400 Euro, belasting van 14 tot 20 kg. Waar gaat dit dan over? Wat doen jullie met die statieven eigenlijk?
        Hangen jullie daar in de vrije natuur hangmatten aan of zo?

        Zo'n statief van 200 Euro kan gewoon heel goed zijn in wat het doet. Als zo'n statief van 400 Euro echt noodzakelijk was,
        had ik mezelf er al lang eentje gekocht.

        Ik heb ook nog zo'n Gorillapod 5K kit. Heb ik ook al de gekste dingen op gezet zonder probleem.

        Voor thuis of om niet mee te nemen heb ik ook nog een 055 alu statief van Manfroto met kantelbare middenkolom, paar keer mee de natuur ingenomen, maar da's te zwaar en te groot en daar vroeg de TS niet achter. Wel sterk natuurlijk.

        Als jij enkel goed kan werken met een statief van 400 Euro, voor mij perfect hoor. Maar wat zet jij daar dan op en hoe belast jij dat statief dan zo hard? Dat wil ik wel eens weten.

        Mvg
        Last edited by Valvert; 8 november 2018, 09:01.

        Comment


        • #19
          Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Sorry, maar zo'n Dörr zou ik zelf nooit kopen. Te licht gewoon.
          Binnenshuis nog allemaal ok, maar zodra je buiten gaat wordt dit allemaal moeilijker.
          Een degelijk carbon statief met balhoofd kost al snel 400 euro en meer. You get what you pay for.
          Ik heb op dit forum al dikwijls een raadgevingen opgelijst inzake aankoop statief.
          Goedkoop wordt uiteindelijk duurkoop.
          Ik volg je mening hierin. ik heb liever geen statief dan een onstabiele versie. En als je het internet erop naleest, zie je steevast hetzelfde patroon, een te lichte versie kopen, dan nog wat een beter balhoofd, dan zie dat je statief toch te licht is.... en dan kopen velen een goed statief.
          Maar ja...
          En echt duur hoeft het ook niet te zijn, ik heb nu een Leofoto carbon statief rond de 300 betaald, met een degelijk balhoofd en stevige poten.
          Raar, de camera en lenzen worden geselecteerd op kwaliteit, en dan besparen op een statief.
          Je ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel.

          Comment


          • #20
            Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

            Je ketting is zo sterk als de zwakste schakel, volledig akkoord. Maar wat als je zwakste schakel nog steeds meer dan voldoende is voor hetgeen je het gebruikt? En wie zegt dat een statief van 200 Euro automatisch onstabiel is?
            Ik heb zelf nog maar met één statief gewerkt dat niet voldeed, en dat was een Vanguard van 50 Euro of zo.

            Ga je panorama's op de Aconcagua trekken terwijl je rugzak bij aan het statief moet hangen om sneeuwvrij te blijven? Koop een statief van 1000 Euro voor mijn part. Maar gewoon als hobbyist een statief om mee te nemen bij het wandelen, een Urbex-tochtje,.... Dat moet toch geen 400 Euro kosten als er gewoon een FF met lens op moet.

            Je dient bij advies rekening houden met eventuele wensen en budget van de TS. Iemand die begint te fotograferen en portretten wil trekken, raad je qua Nikon toch ook geen D850 met 85mm 1.4 Nano aan maar pakweg een D5600/ D7200 met een Nikon 60MM 2.8 Nano (als voorbeeld he). Als die een budget heeft van pakweg 150-200 Euro voor een statief is die weinig met je advies? Zomaar zeggen dat dure dingen enkel goed zijn en 200 onstabiel is (ook al zal je wel wat ervaring hebben waarvoor ik respect heb) , is nogal kort door de bocht.
            Last edited by Valvert; 8 november 2018, 11:37.

            Comment


            • #21
              Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

              Ik heb nooit beweerd dat jouw statief onstabiel is, het gaat hem eigenlijk over een ander, maar minder zichtbaar fenomeen: trillingen.
              Lees er maar het internet op na, je zal zien wat ik bedoel.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #22
                Re: prijselijk en degelijk statief & Rugzak

                Voor een Statief is het simpel : de prijs is rechtevenredig met de kwaliteit van het statief. idem voor een balhoofd (Behalve misschien voor Gitzo)
                Neem je materiaal, dat je wenst op een het statief te zetten eens mee naar een zaak zoals kamera-express te Antwerpen. Daar staan een heel boel driepoten en vraag of je eens mag uitproberen. Dan weet je wat je koopt.

                Ik weet niet wat je type van fotografie je doet, maar als je veel buiten gaat, in de natuur, moet het spul stevig en stabiel zijn. Iets dat staat de bibberen bij een zuchtje wind of dat je niet durft los te laten is waardeloos.
                Lichte, stevige en voldoende hoge statieven bestaan, maar ze vallen waarschijnlijk totaal buiten je budget.
                Je koopt een statief niet ieder jaar en je gaat waarschijnlijk vrij duur materiaal op zetten. Dus denk twee keer na (misschien wat langer sparen)
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment

                Working...
                X